Virginia

Virginia

Et spil, som udvisker grænsen imellem biograffilm og computerspil - og en fed oplvelse

Så snart rulleteksterne har rullet forbi skærmen, efterlader udvikleren ikke lang tid før han takker Blendo Games' Thirty Flights of Loving. Brendon Chungs historiedrevede eventyr har uden tvivl haft en indvirkning på Variable States' spil. Og det er på flere måder - den cinematisk-æstetiske præsentation af historien uden hverken tekst eller sprog, og dertil den nærmest manglende fysiske interaktion med spilleren. Thirty Flights of Loving var et vigtigt spil, en banebryder på forskellige måder - og Virginia bygger oven på disse samme idéer, og gør det med sin egen stil, og er endnu en banebryder for hvordan grænsen mellem film og computerspil svømmer sammen.

Virginia vil sikkert polarisere sin brugerbase, da der ikke er nogen mærkværdig interaktion med controlleren. Størstedelen af interaktionen imellem spil og spiller sker i eget hoved, og Variable State giver os nok spillerum til selv at fortolke spillets begivenheder. Noget som burde få spillernes mening til at gå i vidt forskellige retninger er også, at spillet ikke rigtig har nogen konkret løsning til sidst, og udvikleren har med vilje skabt en meget åben slutning.

Den ambitionsrige slutning fungerer takket være historiens unikke form. Virginia er en mystisk fortælling om to FBI-agenter, som undersøger grunden bag en ung drengs forsvunden i en landsby. Selvfølgelig handler spillet om mere end bare en simpel detektivhistorie, men vi vil naturligvis afsløre så lidt detaljer som muligt. Idéerne og atmosfæren stammer fra andre computerspil såvel som film - især ligheden mellem landsbyen og tv-serien Twin Peaks.

Virginia har ingen talt dialog og kommunikationen imellem figurerne finder kun sted ved hjælp af kropssprog og gestikuleringer. Variable State lykkedes i at en større række af scener helt uden dialog kan skabe emotionelle og enestående momenter. En størstedel af atmosfæren bliver genereret igennem den musikalske akkompagnering, som står blandt de bedste aspekter af spillet. De elegante arrangementer sætter sit mærke på spillets vendepunkter Man får følelsen af, at musikken reagerer og bliver til mere end baggrundsstøj. Og spillet har ofte ligheder med soundtracks af David Lynch eller hofkomponisten Angelo Badalamenti. Musikken bruges altså intelligent, hvorledes den styrker historien og giver spillet et ekstra spændende lag.

Virginia
Virginia

Endnu en teknik, som har en stærk indflydelse, er klipningen. Filmindflydelsen er her klokkeklar, scenerne udvikler sig igennem gennemtænkte klipninger, som accelerer fra sted til sted. Det ser ikke bare godt ud, men tillader udvikleren at holde oplevelsen relativt tempofyldt, også selvom spillets kurs forbliver relativt stille - men tempoet passer bare. I de filmiske scener skinner brugen af cel-shadet grafik også igennem. Det ellers dystre portræt af Nord Amerikas landlige områder får liv igennem smart farvebrug.

Virginias hovedpersoner er begge kvindelige, hvilket desværre forekommer for sjældent og beviser kun, hvor mange tanker der er blevet gjort om hver eneste af spillets facetter. Indflydelserne er indlysende, men det betyder ikke, at spillet ikke har overraskende momenter.

Der er blevet gjort sig mange tanker om, hvad spilleren får formidlet direkte og hvad spilleren får spillerum til selv at intepretere. Intet står fast og det er forfriskende, hvor meget imagninært plads, som skal sættes sammen i sin egen bevidsthed. På gameplay-mekanikkens side kan spilleren ikke autonomt bevæge sig frit eller inteagere, men det er ikke nogen trend, som bremser historien. Vi er udsat for hændelser, hvorigennem vores forståelse for de mystiske omstændigheder vokser. Naturligvis er det et ambitionsrigt projekt og det er uvidst om det vil afskrække spilleren.

Nogle vil sikkert klage over manglen på gameplay og interaktion. Men det er også iorden - intet spil er for alle. Virginia låner ligeligt sine idéer fra film såvel som spil - og resultatet skal nok skabe splittede meninger. Jeg er personligt tilfreds. Virginia er en interessant oplevelse med smarte design beslutninger. Måske kunne spillet efterlade mere frit rum i stedet for at føre spilleren igennem historien. Men overall er spillet fængende. Det er et sjælden obskurt og specielt stykke interaktiv underholdning med et stort hjerte. Man skal måske ikke altid have hænderne helt fast til rattet, men det betyder ikke, at Virginia ikke er rejsen værd.

Virginia
Virginia
8 / 10