Halo: Combat Evolved

Halo: Combat Evolved

Bungies opus må lide middelmådighedens grumme skæbne, under Gearboxs mangel på talent.

Med en nærmest atomar kraft ramte de første billeder af Halo for snart mange år siden Internettet. Prominente spilmedier var hurtig til at udråbe Halo som et tegn på hvordan fremtidens spil ville komme til at se ud, og med dets Voodoo 2 baserede grafik ville hypen ingen tage. De fleste kender historien om hvordan Microsoft senere opkøbte spillet, gjorde det Xbox eksklusivt og senere lod det blive udråbt som en af genrens absolut bedste spil, samtidig med at det var en perfekt launch titel for firmaets grønne mastodont. Et par år senere har spillet nu endeligt fundet vej til PC’en, og hvad der engang forekom som det næsten perfekte spil, viser i dag tydelige tegn på alderdom som desværre kun bliver desto tydeligere af den dårlige PC konvertering.

Som en fremtidig superkriger træder man i Halo ind i rollen som den såkaldte Master Cheif, der pga. grumme omstændigheder hurtigt skal vise sig at være menneskehedens sidste håb mod den onde race: The Covenant. På trods af at forhistorien hører til blandt de mest genbrugte inden for elektronisk underholdning, implementeres og udbygges den i Halo bedre end i tilsvarende spil. Spillet bygger hele tiden videre på historien gennem de mange cut-scenes såvel som in-game, og systemet virker fortrinligt.

Selvom Halo fra dag et, har rådet over et dybt poleret gameplay der gnidningsfrit byder på utallige imponerende action sekvenser, er Bungies to helt store genistreger i Halo dog den perfekte implementering af en håndfuld dybt imponerende fartøjer samt en overbevisende AI. Fartøjerne og AI’en fungerer også næsten upåklageligt i PC versionen, om endt AI’en ikke er helt ligeså imponerende mere. Fjenderne både advarer hinanden og flygter stadig, men her et par år efter spillets konsoludgivelse er det blevet tydeligere at se visse forudsigeligheder i modstandernes valg.

Joypads og FPS genren har sjældent været bedste venner, og derfor var det store spørgsmål også altid hvor godt spillet ville fungere på Xbox’en. Bungie bevidste dog en mesterlig forståelse af problemet, og lavede en kontrol som var præcis og logisk samtidigt med at spillet blev pacet til den noget langsommere reaktionsevne et joypad uundgåeligt vil give. Dette har stillet udvikleren af PC versionen over for lidt af et problem, da kombinationen af mus og tastatur i Xbox versionen ville betyde en unfair fordel. Udvikleren har i stedet for at revurdere spillets balance, øget sværhedsgraden betydeligt og pillet ved våbenbalancen, hvilket desværre ødelægger den hårfine balance der ellers var en af konsolversionens mest overbevisende aspekter.

Den store synder i denne konvertering, er dog det mangel på talent der tydeligvis har været da denne titel skulle konverteres. Således har konverteringen af et år gammel Xbox spil, vokset sig til en af de mest krævende PC titler længe set, og dette på trods af at grafikken flere steder virker decideret forældet. Texturene er uklare, og figurerne firkantede i deres opbygning, hvilket kun bliver meget tydeligere når opløsningen hæves. Potentielle købere af Halo til PC bør holde sig for hovedet, at man helst skal besidde en processor på den gode side af 2 gigahertz, samt et af de nyeste Nvidia eller Radeon kort, for at kunne spille spillet med et nogenlunde resultat.

Spillets lydside virker dog stadig upåklageligt, og indeholder nogle imponerende kompositioner som virkeligt passer godt til spillets handling. Dialogen samt det virvar af oneliners og panikfyldte stemmer der kendetegnede Xbox versionen, gør også på PC’en at indlevelsen bliver exceptionelt god for et spil af denne type. Med en så flot lydside er dog næsten påkrævet at man har sat sin PC til et Dolby Digital 5.1 lydsystem, og gamere der ikke nyder denne luksus vil virkeligt gå glip af noget stort.

Halo på PC er stadig et forholdsvis godt spil, der dog pga. dets alder og uhyre høje systemkrav har mistet noget af den unikke magi, der var omkring titlen, da den blev udgivet. Specielt fortjener holdet bag konverteringen en verbal lussing af dimensioner, da systemkravene vil gøre at det kun er de færreste der vil få det optimale ud af PC konverteringen. Konspirationsteorierne mod Microsoft der har saboteret PC versionen af spillet for at vise Xbox’ens styrke, er måske nok lige i overkanten men faktum er at denne PC konvertering kunne og burde have været meget bedre.

7 / 10
+
Imponerende implementering af forskellige fartøjer. Et imponerende univers.