Sjældent har der været så meget hype om én titel, som der har været omkring Halo. Lige siden Microsoft købte Bungie, og dermed også retten til titlen, er vi løbende blevet trakteret med screenshots, som indikerede noget stort. Spillet har også haft en gigantisk succes ved frigivelsen i USA, hvor 60% af XBox køberne også snuppede en kopi med i posen. Spørgsmålet er så, om der bag den pæne indpakning gemmer sig noget stort?. Vi befinder os nogle hundrede år ude i fremtiden. Menneskeheden har vokset sig for stor til Jorden, og er begyndt at kolonisere. Mens udvidelsen er undervejs støder koloniseringsskibe på en fremmed fjendtlig race, kaldet the Govenant. Nær den kunstige planet Halo, og voldsomt i undertal, stiller menneskeheden sig klar til det endelige opgør.
The Covenant
Halo er et FPS (First Person Shooter) i ordets egentlige forstand. Her er flammende geværmundinger an mas - konstant er du indblandet i hektiske kampe. Første mission placerer dig ombord et rumskib, I er netop blevet bordet af the Covenant, og du er blevet vækket af Cryosøvn - det er på tide at komme i aktion. Det første stykke tid går med, at du finder ud af, hvordan kontrollen fungerer. Herefter samler du det første våben op, og det er på tide at vise, hvem der bestemmer.
Mens du bevæger dig rundt rumkrydserens gange, støder du på en masse af dine allierede, der er involverede i drabelige skuddueller gemt bag improviseret dække. Du har nu mulighed for selv at kaste dig ind i kampen, og uskadeliggøre fjenderne. Under disse kampe bemærker du første gang den imponerende AI, som gennemsyrer spillet. Dine kammerater dækker hinanden, laver rullefald, råber, skriger og opfører sig generelt meget realistisk. Det er virkelig en fed fornemmelse at se ens kammerater dybt involveret i nedslagtningen. Desværre er det ikke kun folkene på din side, der er udstyret med intelligens - dine fjender er bestemt heller ikke uden evner. De søger dækning, støtter deres kammerater, og kæmper generelt, som om de er en del af en enhed. Det er ikke sjældent, at dele af fjenderne forsøger at holde dig beskæftiget. Dette samtidig med at deres kammerater sniger sig ind på dig fra andre vinkler.
Intelligente fjender
Fjenderne består desuden af en række forskellige personligheder. Der er "Grunts", som er deres primære fodfolk, de angriber oftest i flok, og er ikke meget værd, når de bliver fanget solo. Der er "Elites", som er kendetegnede ved deres farvede energiskjold, de angriber som oftest parvis, og er gode til at give hinanden støtte. Så er der "Jackals", som kan camouflere sig i forhold til omgivelserne. Derudover er der flere andre spændende nye bekendtskaber, som alle har det til fælles, at de utroligt gerne vil se dig livløs på jorden. Fjenderne er som oftest ikke vildt besværlige at gøre kål på, hvis bare du havde muligheden for at gøre det én af gangen. Desværre har de denne uheldige tendens til at holde sig i grupper, og generelt prøve på at gøre livet så surt for dig som overhovedet muligt.