The Division

The Division - Underground

Underground-udvidelsen udkom for nylig på PS4, og derfor har Katrine kigget nærmere på den.

Hvis du har spillet The Division, hvad husker du det så for? En dyb historie? En række omfattende karatertilpasningsmuligheder? Realistiske headshots? Nej vel? Det er i hvert fald ikke det, der står først på min liste over oplevelser med The Division. Det er derimod de fantastiske skududvekslinger, jeg har fundet mig selv i centrum af. Når kuglerne flyver om hovedet på én, når den tungt armerede fjende er lige om hjørnet, eller når der kun er få sekunder til, at helikopteren ankommer i Dark Zone, og tasken er fyldt med godter. Det er den slags action, jeg har værdsat i min tid i The Division. Og derfor sætter jeg pris på, at den nye betalte udvidelse Underground har valgt at fokusere på netop denne styrke - kampene.

Udvidelsen starter ud med en stor eksplosion - bogstaveligt talt - og du befinder dig nærmest midt i den. Efter braget er stilnet af, og lyden af skrig og forfærdelse har taget over, vakler jeg ud gennem ild og ødelæggelse, og finder straks mig selv i en heftig kamp omringet af fjender. Bestemt en god, actionfyldt måde at sparke sagerne i gang på.

Da fjenderne omkring mig er døde, modtager jeg nogle informationer om, at der sker noget mystisk nedenunder byen. Eftersom gaderne nu er så godt som ryddede for Rikers og Cleaners, og hvad ved jeg, så lader det til, at de nu fortsætter deres ugerninger under New Yorks snefyldte gader. Derfor er det på tide, at The Division's styrker også rykker derned.

Efter denne ret så korte startmission er slut, vender jeg tilbage til min Base of Operations og ser, at denne er vokset i mellemtiden og indeholder nu to helt nye sektioner. Det vigtigste sted i disse afdelinger, er det nye underjordiske sociale område. man finder efter en kort køretur med elevatoren. Her åbner dørene sig for et rum fyldt med andre agenter, der i spænding gør sig klar til nye, underjordiske missioner.

Dette sociale område kaldet The Terminal er også stedet, hvor du påbegynder de nye Underground Operations. Disse er egentlig bare missioner, som du selv stykker sammen og tilpasser. Du vælger selv, hvilken sværhedsgrad du ønsker at begive dig ud i fra det lette Normal og til det utroligt udfordrende Heroic. Derudover kan du også bestemme, hvor lange missionerne skal være lige fra én til tre faser, og til sidst kan du også - hvis du virkelig er på jagt efter en udfordring - tilpasse missionerne med såkaldte Directives, der blandt andet kan begrænse din totale ammunition eller brugen af abilities, give fjenderne bedre våben og udstyr, fjerne mini-mappet eller lignende. Når alle disse ting er valgt, hopper man på et tog, og når dørene igen går op, starter missionen.

Og hvad får man så ud af, at gennemgå disse svære missioner? Ja udover praleretten får man også ekstra experience, jo sværere man gør det for sig selv. Alle, der har spillet The Division tidligere, er nok ved at have gennemskuet, hvordan spillet er skruet sammen. Der er et levelsystem samt en valuta (Credits), der hører til singleplayer-området. Derudover findes der også ens Dark Zone Rank og de tilhørende DZ Funds til spillets online multiplayer-del. Derfor skal den nye Underground jo også have sit eget Rank-system og sin egen valuta kaldet Phoenix Credits. Jo højere Rank du er i dette system, jo flere muligheder har du for at tilpasse dine Underground Operations.

The Division
The DivisionThe Division

Men et nyt rangsystem betyder også, at uanset hvor veludstyret du er, så starter alle samme sted - på level 0. Så når jeg med min sørgelige gearscore på blot 110 teamer op med nogen, der boltrer sig i udstyr med en langt højere score, så er det lidt svært at følge med. Nærmest inden jeg så meget som når at finde geværet frem, er alle fjender jo nedlagte. Jeg kunne ligeså godt sætte mig til at strikke en ny hat til min karakter henne i hjørnet, uden nogen ville savne mig på holdet. Det resulterer selvfølgelig i nogle utroligt kedelige gennemløb for mig, men også for dem, jeg er på hold med, der bare flyver igennem missionerne. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. For mig betyder det, at jeg efter blot nogle på timer også kunne prale af en gearscore på over 200, fordi missionerne netop er så hurtigt færdige, og man får en crate fyldt med godter, hver gang man stiger i rank i undergrunden. Mens mine holdkammerater med 200+ i gearscore lynhurtigt stiger i levels og derved også i sværhedsgrad.

Der er jo selvfølgelig også muligheden for at spille solo, som jeg tror, jeg benyttede mig af måske tre gange, før jeg i raseri valgte ikke at gøre det igen. Underground er nemlig et nådesløst sted. Du kan have klaret næsten en hel fase af missionen perfekt, men træder du forkert én gang og dør på grund af det, er der ingen kære mor. Så teleporteres du tilbage til The Terminal, og selvom du måske succesfuldt har dræbt flere dusin fjender, har du ikke rigtigt fået noget ud af det. Experience bliver først uddelt, efter en hel fase succesfuldt er fuldført, og det eneste udstyr samt våben, du har fået ud af det, er, hvadend du har fundet undervejs. Det er jo alt sammen en del af udfordringen, men med den tålmodighed jeg er udstyret med, er det nok bedste for alle, hvis jeg finder mig en gruppe at udføre missionerne med.

Som jeg nævnte, så fokuserer denne udvidelse altså på noget af det, jeg synes, The Division gør utrolig godt - nemlig selve den action, der er i skudkampene. Og her i det underjordiske er der aldrig langt til kampene. Så der er godt nyt til dem, der er trætte af at liste rundt i de snefyldte gader i søgen efter fjender, de kan skyde huller i. Efter at have påbegyndt en mission ved Underground Operations-bordet samt en lille tog(loading)tur, bliver man smidt direkte ud i kampene. Og i alle de rum, hvori man ikke finder fjender, har man forsøgt sig med nogle nye puzzle-lignende elementer. Der kan for eksempel være ild eller vildfarne ledninger, der kan give dig stød, som blokerer din vej. Jeg synes egentlig, idéen med disse små hjernevridere er ganske fin, og jeg har også selv tidligere nydt, at skulle regne ud hvordan pokker man egentlig når op til den nedfaldne drone, der befinder sig på et tag, men som man virkelig gerne vil have fingrene i. Men i denne sammenhæng falder det simpelthen til jorden. I disse små, trange rum er der ikke mange tænkelige løsninger samt veje at gå, hvilket betyder, at du faktisk slet ikke behøver at tænke dig om for at finde ud af, hvordan du kommer forbi forhindringerne. Havde man lagt en smule mere energi i at gøre disse elementer udfordrende, kunne det være en kærkommen lille finurlighed at støde på nede i det underjordiske, Men i stedet ender de med bare at være irriterende forhindringer, man skal udenom.

The Division
The DivisionThe Division

Der er dog også nogle ganske få nye elementer, der skulle gøre kampene endnu bedre. Der er for eksempel et nyt såkaldt Jamming Device, som fjenderne kan sætte op for at begrænse din brug af abilities eller en alarm hist og her, du skal ødelægge, så fjenderne ikke kan tilkalde forstærkninger. Men det er vist også det. Jeg kunne godt have ønsket mig nogle nye abilities, jeg kunne gøre brug af eller måske bare nogle nye typer af fjender, der holder til her i det underjordiske, men det er der ikke noget af. En skam, synes jeg faktisk.

Nu når det er de samme gamle fjender, man tømmer magasinet i hovedet på, kunne man håbe på, at et skift i sceneriet og de nye områder måske kunne få kampene til at føles nye og friske igen. Men i så fald ville man håbe forgæves. Miljøerne, man færdes i, ligner alle hinanden så meget, at selvom områderne er sat tilfældigt sammen for at gøre hver mission unik, så virker det hele velkendt. Som om man har været der før. Og måske fordi spillet fokuserer så meget på kampene, er mange af områderne ganske smalle, som for at guide dig videre mod den næste kamp. Det betyder, at der heller ikke er megen grund til at gå på opdagelse i områderne.

Og så er der jo missionerne. Disse må da så sandelig bringe noget nyt og friskt til spillet - og det gør de også. Det er sjovt at sidde og designe sine egne missioner, og systemet er skam også helt nyt og friskt. Men selvom tanken er, at hver mission skal være unik, så synes jeg hurtigt, de bliver ensformige. Målene i missionerne ligner ikke blot hinanden, men også alt det vi har set før i spillet såsom: Red denne her JTF-vagt, dræb denne her mand, beskyt disse ressourcer osv. Derfor virker alt en smule som en gentagelse. Rummene - der immervæk ligner hinanden - kan være sat nok så tilfældigt sammen, men når du i bund og grund løber rundt og laver det samme igen og igen, så får denne tilfældighed det altså ikke til at føles mere anderledes eller nyt næste gang.

Men du må forstå mig ret nu. Jeg er egentlig stor fan af The Division og har brugt rigtig mange timer i spillet siden det udkom, og jeg har nydt hver en del af rejsen. Så derfor behøver mere af det samme langt fra at være dårligt. At opleve og skyde sig igennem gangene under New York har egentlig været ganske fornøjeligt. Underground formåede skam at underholde mig - det kan jeg ikke løbe fra. Men på en eller anden måde er jeg alligevel blevet skuffet. Jeg er blevet skuffet over, at der ikke er blevet tilføjet mere nyt i udvidelsen, at man ikke har forsøgt at nytænke missionerne eller fjenderne, og at man ikke har givet spillerne noget med lidt mere dybde. Jeg er helt for, at lade udvidelsen fokusere på spillets styrke, som er kampene og actionen, men det føles som om, man kunne have gjort meget mere med det.

6 / 10
+
Plusser: Fokus på kampene og masser af action, gode tilpasningsmuligheder for missionerne.