Batman: The Telltale Series

Batman: The Telltale Series - Episode 1

Hollywood-produktionskvalitet, hårdslående scener og storslåede karakterudvikling gør Batman, det nye interaktive eventyr fra Telltale Games, pengene værd.

Efter et årti med diverse point n' click-spil baseret på de største underholdningsserier, må man så sandelig sige at Telltale er i deres hidtil bedste form lige nu. Netop som man troede at Batman-universet efterhånden var blevet bredt lidt for meget ud, med for mange projekter der stak i alle mulige retninger, formår Telltale at gøre nattens mørke ridder essentiel endnu en gang.

I Batman: Realm of Shadows er vi nået til et punkt i Batman-historien hvor Harvey Dent endnu ikke er blevet til Two-Face, og i stedet er det faktisk Bruce Wayne der kæmper med at være to personer på én gang. Man kan ikke undslippe det gigantiske ansvar som spillet placerer på dine skuldre; du er Batman/Bruce, og du kan ikke udelukke den ene af de to personligheder. De beslutninger du træffer har en effekt på begge karakterer.

Historiefortællingen er brutal lige fra start af, og selve åbningen fortæller alt du skal vide om hvor langt spillet vil gå for at få fat på din opmærksomhed. Som Batman er der ikke et behov for at være forsigtig, i hvert fald ikke når det gælder en kamp imod Catwoman, der nærmest ligner Blade imod Nomak, en klimatisk scene fra Blade II. Begge superhelte er overbevisende som mennesker først, og deres dragter er overbevisende som værktøjer, selvom de er ganske teatralske.

I en anden scene, der igen demonstrerer den filmagtige tilgang, er når Batman våger over en række nervøse lejesvende. Han er som Ridley Scotts Alien, der hænger i mørket alt imens de nervøse ofre spørger hinanden: "tror du han kommer?". Når showet så begynder gør Batman den fedeste entré han nærmest nogensinde har gjort, og det føles fantastisk at være så chokerende. Du kan slås, og du kan sågar også bruge mere ekstrem vold end vi tidligere har set med Batman, men der er dog konsekvenser, hvis du vælger at sætte heltens principper over styr.

Telltale-spil har det med fejre spillerens valg, og Batman er ingen undtagelse. Deres skræddersyede design fungerer nemlig fantastisk her. Både Batman og Bruce viger aldrig for meget fra hvad deres personlighed gør dem til, men spilleren kan tage begge karakterer til de ekstreme grænser hvis de ønsker det. Det viser hvor meget Telltale har forsket og respekteret karakteren igennem de mange års udvikling, til det punkt hvor man både kan finde lidt af 1960'ernes tossede Adam West, såvel som den mørke Christian Bale-version.

Batman: The Telltale Series
Batman: The Telltale SeriesBatman: The Telltale Series

Den største udvidelse af den klassiske Telltale-formular er uden tvivl de udbyggede Quick Time Event-scener. I løbet af åbningssekvensen er der mindst 15 minutters trykken på knapper, pilekombinationer og lignende mekanikker. På den på positive side gør dette system at man virkelig kan mærke scenes intensitet, og der er i sandhed fantastisk kampkoreografi til stede her. Dog bliver det lidt trættende efter fem minutter. Okay Batman, vi fatter det, kan vi ikke stoppe og snakke lidt i stedet?

Heldigvis er dialogen fantastisk i Episode 1, og den er både godt skrevet og karismatisk udført af samtlige stemmeskuespillere. Laura Bailey er altid fortrinlig som Catwoman/Selina Kyle, og hendes menneskelige poker-spil med Troy Baker som Batman/Bruce Wayne er altid interessant at være vidne til. Gordon bander på en overbevisende og hårdfør måde, og Alfred lyder klog og ikke brokkende.

Præstationerne er også geniale hos de lidt mindre faste karakterer. Harvey Dent er tydeligvis lidt af en nørd, der dog har hjertet på rette sted, og man kan let forestille sig alle de oplevelser der har gjort at karakteren opfører sig sådan som han gør. Derfor kan du løbende støtte Harvey i hans valgkamp om at blive borgmester - valget er enkelt? Siger du ja til det hele for byens bedste? Eller vil du ikke lade dig blive kostet rundt af en politiker?

Centralt har det altid været i Telltale-spil, at få bragt historien i den retning man ønsker, uden at ødelægge ens chancer for at få det bedste udfald. Der er dog så mange forskellige muligheder for at indgå i en lille ekstra dialogudveksling her og der, såvel som at kaste sig hovedkuls ud i endnu et slagsmål. Spillet kommer nærmest til at handle om at kunne balancere disse muligheder med historien. Du kan gøre hvad du vil, men du kender til konsekvenserne, det er magien der gør at spillet bliver så potent.

Det er dog muligt at nogle hurtige dialogvalg kan gøre at du føler dig fanget i et hjørne med enten Batman eller Bruce Wayne, og det kan give følelsen af at det er bedst at starte forfra. Det er konsekvensen af at spillet en gang imellem tager karaktererne til det yderste af hvad der er acceptabelt for deres personlighed.

Batman: The Telltale Series

Dog skal man for det meste give en hånd til Telltale for virkelig at placere spilleren i nogle stramme moralske situationer, hvor følelsen af at have truffet den forkerte beslutning virkelig gør at man forbinder sig med karakteren. Dem der har spillet The Walking Dead eller Game of Thrones kender denne følelse alt for godt - nogle gange er situationerne bare så hårde, at man må gøre det bedste man kan.

Alt der har noget med mafiabossen Carmine Falcone giver en sved på panden, Oswald "Oz" Cobblepot virker enormt farlig og selv pressekonferencer kan blive besværlige med at gøre. De hårde beslutninger ligger konstant og venter rundt om det næste hjørne, og når karaktererne føles så ægte som de gør, er det meget svært at gå apatisk til værks.

Dog, tager man de balancerede samtaler og den fede action i betragtning, er det ganske overraskende at detektivvinklen er så undervældende. Det er ikke en togulykke, og det er heller ikke perfekt, men det kunne om ikke andet bruge lidt ekstra finpudsning oven på Episode 1. Det er selvfølgelig en kærkommen ændring i tempoet, men velintegreret er denne del af Batman-universet ikke.

Seriens første episode varer cirka 2.30 timer, og i løbet af vores spilletid var det ord der virkelig krøb ind på nethinden, modent. Selvom det kan ses at Telltale også har taget udgangspunkt i Batmans mindre seriøse udgaver, så er det mere en film end en tegneserie.

At der kommer en cliffhanger til slut er selvfølgelig ingen overraskelse, nej, den kommer i form af det overraskende komplekse forhold imellem karakterens to sider, Batman og Bruce Wayne, og vi ser meget, meget frem til at besøge universet på ny i den næste episode.

8 / 10
+
Fed dialog, skønne præstationer, filminspireret præsentation.