I am Setsuna

I am Setsuna

Lad nostalgien skubbe dig frem i denne smukke udgivelse fra Tokyo RPG Factory.

Det gælder ikke altid om at kigge frem. Mens vi hvert år ser frem til de nye store udgivelser, og glæder os til at se hvordan de innovativt kan bygge på det der kom tidligere, er det forfriskende at kigge bagud i et spil som I am Setsuna. Her gælder det ikke om at vise noget, du ikke finder i andre spil. Dette er en påmindelse om, hvorfor du forelskede dig i spil som Chrono Trigger for mange år siden. I am Setsuna er en kærlighedserklæring til de gamle klassiske JRPG's, og selvom det ikke formår at stå side om side med sine inspirationer, er det stadig en smuk oplevelse, der fortjener din opmærksomhed.

I am Setsuna

Historien er en tragisk, smuk fortælling om at ofre sig for samfundets skyld, og venskabet der vokser mellem de skæve karakterer på rejsen mod målet. I klassisk JRPG-stil er hovedkarakteren, Endir, blottet for personlighed - bortset fra de gange du kan vælge mellem 2 identiske svarmuligheder - hvilket nødvendiggør at karaktererne omkring dig skinner og adskiller sig fra hinanden. Spillet lykkedes til dels med dette, især da karakterne du møder på din rejse har deres egen motivation for rejse med dig. At dine medrejsende ikke nødvendigvis deler samme målsætning som dig, giver noget personlighed til dem, og spillet formår endda at tildele nogle karakterer god tid til at opbygge en troværdig baggrundshistorie. Mit eneste problem var Setsuna, der desværre er en endimensionel karakter, der kun ønsker at gøre det bedste for dem omkring hende. Hendes ubrydelige gode hjerte kan til tider fremstå ufejlbarligt og intetsigende.

Kampsystemet fungerer, men viser først rigtig sin styrke i bosskampe. De almindelige monstre du møder på din rejse yder som regel ikke den store modstand. Det er derfor sjældent nødvendigt at tænke taktisk, da man sagtens kan klare sig ved blot at angribe det monster der er tættest på, og bruge Setsuna til at heale når det bliver nødvendigt. Hver karakter - inklusiv modstanderne - har et ATB gauge, hvilket er en lille bar under karakterens liv der konstant lader op, og en karakter kan først angribe når ATB gauge er fyldt. Der er også en sekundær bar, kaldet Setsuna gauge, der først begynder at lade op, når ATB gauge er fyldt. Hvis Setsuna gauge er fyldt, kan du udføre et stærkere angreb, der ofte spreder sig til de nærmeste monstre. Alle karaktererne har et normalt og magiske angreb, hvor de magiske bruger mana. Interessant nok er der nogle karakterer, der kan lave kombinationer sammen, hvis ATB gauge er fyldt hos dem begge. Og man kan lave et endnu kraftigere kombinationsangreb, hvis begge Setsuna gauges også er ladt op. Det er et interessant system, der desværre først stråler i bosskampe, da sværhedsgraden hos dem ofte tvinger dig til at benytte de forskellige muligheder. Hos de almindelige monstre fandt jeg det tilstrækkeligt at lave et normalt angreb, når ATB gauge var fyldt, uden at skulle tænke i kombinationer eller Setsuna gauge. Udfordringen kan stige lovligt meget under bosskampe, men i det mindste tvinger det spilleren til at tænke taktisk. Jeg savner dog valget mellem sværhedsgrader, hvor skelnet mellem almindelige monstre og bosskampe ikke behøves være så stort.

I am SetsunaI am Setsuna

Ofte i JRPG's er der en glæde i at rejse gennem landet og se alverdens forskellige klimaer udforme sig. I am Setsuna låser sig fast til én temperatur, og selv om den konstante kraftige sne, og de baner der bliver skabt under ens fødder når man løber i den, er smuk, så kan man til tider længes efter nogle grønne omgivelser. Det er muligt at skimte de varme orange blade på trækronerne, hvis sneen ikke har formået at dække hele træet, og kontrasten mellem det varme og kolde er lige smuk hver gang. Desværre føler man ikke på samme måde en fremgang, når hvert landskab og by man møder ligner den forrige, fordi sneen har dækket den til. Man skal dog ikke tage fejl, I am Setsuna er et smukt spil, godt hjulpet på vej af det smukke soundtrack.

Ligesom landskabet har holdt sig til sne hele vejen igennem, har soundtracket også begrænset sig til klaveret under hele rejsen. Det kan lyde snævert, men det fungerer til at skabe en helhed der kommer til spillets fordel. Det kan godt være at I am Setsuna er tydeligt inspireret af fortidens mestre, men det er stadig helt sit eget. Det hjælper soundtracket med at cementere.

I am SetsunaI am SetsunaI am SetsunaI am Setsuna

Er du ny til genren, vil jeg anbefale, at du starter med de gamle klassikere. Har du længe savnet en ny oplevelse, der ligner de gamle Final Fantasy-spil og Chrono Trigger, må du ikke lade dette passere. Dette er ikke en doven efterligning, det er en kærlighedserklæring til en genre der for længe har ligget begravet. Spillet formår ikke at opfylde kampsystemets fulde potentiale udenfor bosskampe og man kan savne noget diversitet i omgivelserne. Det er dog let at tilgive i et spil, der formår at føles så nyt, selvom det udelukkende kigger bagud.

7 / 10
+
Kampsystemet skinner i bosskampe, soundtracket, karaktererne adskiller sig fra hinanden, smuk historie