Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Star Ocean-serien er tilbage og vi har sat Anders på anmeldelsen.

Japan blev i mange år betragtet som landet, hvorfra de innovative og uforglemmelige spil kom. JRPG's som Chrono Trigger, Final Fantasy VII og Suikoden II står blot som enkelte lysende punkter i en samling af fantastiske oplevelser. Og hvis man kigger ud over JRPG'en, har landet også givet os serier som Legend of Zelda, Metal Gear Solid og Mario. Japan skubbede industrien frem og så kunne resten af verdenen forsøge at følge med. Meget er sket siden da, og mens jeg spiller Star Ocean: Integrity and Faithlessness, kan jeg ikke lade være med at tænke på, at spillet symboliserer meget af det, der er i vejen med den japanske spilindustri i dag. Spillet bærer tydeligt præg af at være lavet i sin egen lukkede boble, uden tanke for hvilken udvikling der er sket på markedet. Star Ocean fungerer, men forvent ikke innovation.

Star Ocean: Integrity and Faithlessness er det niende spil i Star Ocean-serien og med det i baghovedet, er det forståeligt og forfriskende, at udvikler tri-Ace forsøger at gøre nye ting med serien. Knapt så forfriskende er det dog, at de nye tiltag er blevet implementeret på bekostning af historie og karakterudvikling. Før du kommer så langt at du kan bedømme historien, skal du dog lige igennem den alt for tekst fyldte tutorial, der konstant vil stoppe dig den første time af spillet og fylde dig med information. Tutorials formidlet i tekstbokse hører fortiden til, og især frustrerende bliver det, når spillet fortæller dig hvordan du finder din gemte fil - du trykker bare 'load' - i startmenuen.

Star Ocean: Integrity and Faithlessness
Star Ocean: Integrity and FaithlessnessStar Ocean: Integrity and Faithlessness

Lang tutorial eller ej, så bruger spillet ikke lang tid på at sende dig ud i verdenen på jagt efter støtte fra de nærliggende byer. I tidligere Star Ocean-titler ville du blive mødt af konstante Random Encounters, når du rendte rundt ude i vildmarken, på samme måde som når du rendte rundt i det høje græs i Pokémon. Det er dog en tilgang de har valgt at droppe i det nye spil, og nu vil du i stedet se fjenderne på din vej og kan derfor vælge at ignorerer dem eller tage kampen op. Det er et godt tiltag, især senere i spillet, når du løber gennem tidligere besejrede områder og du lettere kan undvige fjenderne, i stedet for konstant at blive stoppet for at kæmpe en ligegyldig kamp. Det er også værd at rose den flydende overgang mellem friløb og kamp. Der er ingen loading fra du støder ind i en modstander til kampen er færdig, og bortset fra den korte sekvens hvor Fidel stikker sværdet i skeden, løber du uhindret fra kamp til kamp uden unødig ventetid.

Dermed er spillet mere flydende sammenliget med tidligere spil i serien, men de nye tiltag bliver aldrig udnyttet helt ud. Man kunne håbe historien ville få et stærkere fokus, nu hvor den ikke blev holdt tilbage af Random Encounters, men desværre er det ikke tilfældet. Fra begyndelsen er historien generisk og forudsigelig, og slutningen formår ikke at tilfredsstille spilleren, der har lagt 30 timer i spillet. Karaktererne formår heller ikke at udvikle sig og selv om Fidel og hans kompagni er venner er stærkere i slutningen af spillet, end de var, da de begyndte rejsen, så har deres personlighed ikke rykket sig.

På din rejse sammen men din konstant udviklende gruppe af medrejsende, vil I møde et bredt udvalg af fjender, der ofte er lige så unikke i udseende som karakterne du kæmper med. I stedet for "bare" at blive stærkere efter en kamp, bruger du XP på at gøre de forskellige roller stærkere. Så hvis du har en healer-rolle, kan du vælge at gøre den stærkere, så hvem end du giver rollen, vil være mere effektiv. Det er et anderledes og interessant system, der til tider lægger op til en taktisk fremgagsmåde. Udforsker du et område med mange forvoksede insekter, vil du med fordel kunne styrke rollen, der er stærk mod insekt-fjenderne og lade de resterende gruppemedlemmer få roller der healer og forsvarer, så du langsomt men sikkert kan kæmpe dig igennem. Man kan kun tildele én rolle til én karakter af gangen, men heldigvis kan du løbende skifte rundt i rollerne, hvis du føler det er nødvendigt. Spillet fungerer bedst før kampene, når rollerne bliver uddelt og taktikken lagt.

Selv om modstanderne du møder er forskellige og interessante i udseende, er din største fjende i spillet kameraet. Kampe kan ofte være en hektisk affære med venner og fjender der angriber til højre og venstre for dig, men gennem det elendige kamera, kan kampene blive direkte frustrerende. Kameraet har det med at låse sig fast på en fjende og selv om du kan skifte hvem du vil fokusere på, bliver det aldrig fyldestgørende. Utallige gange blev jeg slået ned af en fjende der gemte sig uden for min synsvinkel og andre gange gik kameraet om bag et træ, hvorved jeg blev nødt til at gætte mig til hvad der skete i kampen.

I klassisk JRPG-stil er hovedkaraktererne fyldt til bristepunktet med farverige detaljer og personlighed, og selv om de ofte er flotte, fungerer de også til at vise hvor firkantet og neutralt resten af spillet er. NPC'er du møder i byerne er brune og udtryksløse, hvilket også kan siges om miljøerne der er blottet for detaljer. Sidemissioner du finder på opslagstavler i byerne er udelukkende missioner, hvor du på den ene eller anden måde skal hente noget. Efter man har gennemført The Witcher 3, er det ikke længere acceptabelt. Der er ingen glæde ved at hente noget jern, som du bare skal aflevere til opslagstavlen efter du har gjort det. Jeg stoppede hurtigt med at gøre det, da de kun føltes som fyld for at gøre spillet længere.

Når produktionen på det uundgåelige næste kapitel i serien laves, bliver udvikler tri-Ace nødt til at se ud over deres egen næsetip. Sidemissionerne er fyldt med fetch-quests, historien er generisk og tutorial-systemet er for teksttungt til det er acceptabelt. Star Ocean: Integrity and Faithlessness er ikke noget dårligt spil, men alt hvad det forsøger på, er lavet bedre tidligere. Før i tiden kiggede man til Japan for fornyelse og udvikling som resten af verden kunne håbe på at efterligne. I dag skal Japan ofte følge med resten af verden, og Star Ocean er et bevis på, at de har lang vej endnu.

5 / 10
+
Rolle-systemet, flydende overgang mellem free-run og kamp.