Fallout 4

Fallout 4 - Wasteland Workshop

Philip har forsøgt sig med Pokémon-mekanikker i Fallout's ødemark... Bered dig på en skuffelse.

Da jeg anmeldte Fallout 4 tilbage i november måned, var det med meget rosende ord, og jeg begyndte i den grad at glæde mig, da spillets første DLC-pakker blev annonceret, idet jeg ikke kunne vente med at gå på nye eventyr i ødemarken. Startskuddet for DLC-serien lød med Automatron-pakken, som jeg fandt ganske fornøjelig, omend en smule kort. Jeg havde derfor lidt større forventninger til anden udgivelse i rækken, men det skulle vise sig, at Wasteland Workshop var lidt af en skuffende affære for mit vedkommende.

Fallout 4

Nu bruger jeg ordet "skuffende", og det er et ord jeg vælger med omhu, da der ikke er noget direkte dårligt i den nye DLC-pakke. Pakken indeholder en god mængde nye både funktionelle og dekorative items, som kan benyttes i opbyggelsen af sine settlements, og jeg er ikke i tvivl om, at mange af jer derude har fået masser af fornøjelse ud af at lege med dette element af spillet. Desværre var denne feature aldrig noget der fangede mig hundrede procent, og det er nok derfor Wasteland Workshop går en smule tabt på mig, såvel som på andre fans af samme holdning til at bygge byer i spillet.

Nu vidste jeg jo sådan set godt, at pakken havde fokus på at udbygge sine settlements endnu mere, men det var pakkens store nye feature, der gjorde, at jeg blev tiltrukket af idéen om at vende tilbage til mine små byer og ødemarkslejre. Den nye feature var muligheden for at indfange både dyr, monstre og mennesker, og derefter lade dem kæmpe til døden i en arena man selv bygger, eller blot tæmme dem, og derefter lade dem bevæge sig frit rundt blandt befolkningen. Selve konceptet lød meget tiltalende, men desværre fungerede det i praksis ikke super godt.

For at indfange de forskellige dyr og fjender skal man bygge fælder. Disse fælder tilføjes automatisk byggelisten i det øjeblik man har installeret DLC-pakken, og er inddelt i tre forskellige størrelseskategorier, fra de helt små kattebure til de meget store Deathclaw-fælder. Det at man bare som sådan har adgang til det hele fra starten, vil måske glæde dem, der bare gerne vil i gang med at bygge, men jeg havde personligt håbet på bare en kort mission i begyndelsen, som kunne introducere mig for de nye mekanikker, og måske forklare hvorfor det i historien pludselig kunne lade sig gøre at tæmme de farlige monstre.

Fallout 4
Fallout 4

Det er ikke kun manglen på historie der skuffer en del, men også måden hvorpå indfangelsen finder sted. Der er desværre tale om noget så kedeligt som at placere en fælde i byggeområdet i sin by, tilslutte noget strøm, og så bare vente. Man kan selvfølgelig forkorte ventetiden ved at sove i en seng, eller tage ud på eventyr i ødemarken mens man venter, men det er under ingen omstændigheder særligt sjovt at fange dyrene. Det giver heller ikke den store mening, at fælderne absolut skal placeres indenfor byens byggegrænse, da det havde været meget sjovere selv at skulle finde frem til byttets tilholdssted, og så derfra placere fælden et godt sted, og så holde øje på afstand, mens fangsten langsomt tiltrækkes af lokkemaden.

Da det at fange dyrene ikke ligefrem er det mest spændende, kunne man måske have håbet at det var sjovere at tæmme de ting man fanger i sine fælder. Også her falder spilmekanikkerne desværre fuldstændigt til jorden. For at tæmme et indfanget dyr skal man nemlig blot bygge en Beta Wave Emitter, slutte strøm til den, og voilá, et styks tam mutanthund. Muligheden for at bygge emitteren afhænger meget af ens figurs karisma-stats, og det er nødvendigt at have mindst et point i både Animal Friend og Wasteland Whisperer-perksene, så hvis man ikke har den mest charmerende figur, skal man nok forberede sig på kamp, i det øjeblik burene åbnes.

Det er også muligt at få indbyggerne i byen til at kæmpe mod hinanden ved hjælp af arenaplatforme, hvilket er endnu et eksempel på en sjov idé, der bare ikke er helt gennemtænkt. For at starte en kamp skal en af hver platformtype bygges, og så skal hver indbygger tildeles en platform. Herfra vil de to figurer nu være fjendtlige overfor hinanden, og det sekund de ser deres modstander, indledes en kamp til døden. Hvis man gerne vil have lidt kontrol over kampene, er det klart at anbefale, at man bygger en indhegning som kampene kan foregå i, samt at man gør brug af de nye elektroniske døre, så man fra sikker afstand kan indlede kampene ved et tryk på en knap. Problemet med arenasystemet er, at man selvfølgelig mister en beboer for hver kamp, der kæmpes, og at man som spiller egentlig ikke får noget ud af kampene. De er ikke synderligt underholdende at se på, og manglen på et simpelt betting-system undrer meget, da det ville være en oplagt måde at tjene lidt ekstra kapsler på.

Wasteland Workshop er for mig et kæmpe spild af potentiale. Jeg havde mange idéer om hvordan de nye mekanikker kunne fungere på sjove måder før udgivelsen, men efter at have set det endelige resultat fra udviklernes side, virker DLC-pakken en smule mangelfuld. Det er sandt nok, at pakken leverer hvad den lover, og at der er en masse fine nye ting for de spillere, der godt kan lide at bygge i Fallout 4, såsom de nye neon-lys og dødsfælder, men hvis man som mig havde håbet på lidt mere historie og dybde, vil man uden tvivl blive skuffet. Hvis man allerede har investeret i spillets Season Pass kan man roligt downloade pakken gratis, da den ikke forringer spiloplevelsen på nogen måde, men står man og overvejer at smide 37 kroner efter den, skal man nok lige overveje en ekstra gang, om den er pengene værd.

Fallout 4
5 / 10
+