Fallout 4

Fallout 4 - Automatron

Den første udgivelse er ankommet til Boston's radioaktive jagtmarker. Vi har anmeldt Fallout 4 - Automatron...

Vi kunne vældig godt lide Fallout 4 da det udkom i november, og vi kunne endda endnu bedre lide det efter en række tekniske opdateringer. Derfor kaster vi os glædeligt over denne første udvidelse til det gigantiske eventyr i Boston's katastroferamte ødemark. Fallout 4's Automatron-udvidelse giver os flere nyt robottyper, samt muligheden for at ødelægge dem og bygge vores egne af delene. Det lyder fedt ikke? Men nej, alt er ikke fryd og gammen.

For ligesom tilfældet er med grundspillet, så er historien ikke synderligt interessant eller gribende. Den selvudnævnte superskurk The Mechanist har af en eller anden grund sluppet tonsvis af ondskabsfulde robotter ud i Commonwealth, dit territorie. Gennem fire nye missioner er det op til dig at finde ud af hvorfor han gjorde det, og selvfølgelig sætte en stopper for det. Uheldigvis er skurken hverken synderligt interessant eller dyb, og det havde været et friskt pust i forhold til grundspillet. Motiverne er lidt for platte, og personligheden er lidt for generisk. Det samme gælder for de nye karakterer man møder. De føles i stor grad som kopier af det man har set før. Det er heldigt at de nye gameplay-elementer forbedrer helhedsindtrykket.

Automatron's mest underholdende aspekt er nemlig robotterne selv. Om det så er noget The Mechanist skal have æren for ved vi ikke, men konceptet ansporer dog til kreativitet fra spilleren. Vi forventede ikke meget variation fra de diverse robottyper, men de ser ikke bare anderledes ud, men har også en varieret brug af angrebstaktikker og våben. Her kunne Bethesda meget let bare have designet den samme robot, med en række forskellige udseender, med de har virkelig tænkt sig godt om, og har lavet en masse forskellige robotter, der opfører sig ganske anderledes i kamp. Enkelte gange måtte vi helt ændre vores taktik, fordi vi mødte fjender som kunne gøre stor skade, hvis vi angreb som planlagt. Måske er det derfor en god idé at lægge øksen fre sig, når man møder en robot der eksploderer i det den dør?

Fallout 4Fallout 4

Du får til gengæld en fin måde at forsvare dig mod disse skumle typer. Du kan nemlig bygge dine egne robotkompagnoner. Også her er variationen ganske imponerende. Her kan du bygge en robot til alle tænkelige kampscenarier. Vælg hoved, fødder, arme, våben, stemme og meget mere. Det kan dog hænde, at du skal grinde en del for at kunne opbygge dine robotics-evner, da nogle af tilpasningsmulighederne er låst til de øvre niveauer. Her er det utrolig meget plads til eksperimentering, og selv efter ti timer med udvidelsen finder vi stadig interessante kombinationer af forskelligt udstyr til vores robotter. Dette gør op for at udvidelsen genbruger de sammen områder, for nu har vi anderledes måder at kæmpe på.

Alt i alt er Automatron en solid udvidelse. Til trods for at historien og karaktererne er ganske kedelige, gør gameplayet op for meget af det. Vi fandt nogle af vores favoritfjender blandt de nye robottyper, og med hundredevis af tilpasningsmuligheder for at lave dine egen robot, får du mange timers underholdning for pengene. Kan du lide grundspillet, og bare ønsker lidt mere variation i kampene, kan Automatron let være et køb værd.

7 / 10
+
Robotbygning og spændingen i de nye opgaver.