Handball 16

Handball 16

In disse dage følger tusindvis af danskere de danske håndboldpiger i VM i Danmark. Handball 16 har desværre meget lidt tilfælles med TV-udsendelserne...

Her i Danmark er håndbold en stor sport, og det samme gælder i en håndfuld andre europæiske lande. På verdensplan er sporten imidlertid en niche de fleste steder, og udviklerne af Handball 16, et samarbejde mellem Neutron Games og Eko Software har givet sig selv en beskeden målgruppe. Med en størrelse på kun 4,6 GB skulle man i øvrigt tro at det var et indiespil, men nej da. Man skal søreme betale fuld pris for Handball 16, og for pengene får du en titel, der skriger af det stik modsatte af høj produktionsværdi.

Håndbold er en kontaktsport med højt temp. Der er masser af mål, masser af dueller og masser af action. Det er en sport, som helt sikkert egner sig til at lave spil af, men indsatsen fra udviklerne bliver nødt til at være lang større end det, vi ser her. Handball 16 bærer særskilt præg af et lavt budget, og stort set alt er halvt gennemført.

Spillerne består af måske fem eller seks modeller. Det er kun to kameravinkler, og kommentatorerne siger præcis det samme i hvert eneste kamp. Jeg har aldrig oplevet et mere generisk, kedeligt og intetsigende kommentatorhold. Det værste er nok at alle hold kun har ét sæt dragter, så hvis to hold med ens trøjer, må man regne med totalt kaos.

Handball 16

Vi lavede vores egen spiller og startede karriere-mode. Vi tog SV Henstedt-Ulzburg, som var ét af kun tre tyske hold man kunne starte sin karriere i. Det var i sig selv overraskende, da man har flere hold at vælge imellem i solo kampe, men i karrieren må man vente på tilbud fra bedre klubber, før man kan gå videre. Ud over det, er oplevelsen konsekvent den samme. Man øge sin spillers niveau, men det gør ikke rigtig forskel for spiloplevelsen.

For at score mål skal man som i håndbold spille bolden rundt for at finde åbninger. Man har et par skudvarianter og finter at vælge mellem, men udover det mangler Handball 16 dybde. Gameplay'et er meget simpelt, og man har ikke noget i nærheden af den finesse man finder i etablerede serier som FIFA og PES. På den anden side fører det enkle layout til et spil, som er nemt at gå i gang med for alle, og det kan være sjovt at spille i små portioner.

Handball 16Handball 16Handball 16
Handball 16Handball 16Handball 16

På den visuelle side er der ikke meget at juble over. Det er grafik, som måske havde imponeret i 2002, men efter nutidens standard holder det ikke. Animationerne er få, generiske og stive. Spillerne ligner ikke deres modstykker fra virkeligheden, og de bevæger sig helt anderledes. Der er ingen genkendelsesfaktor for håndboldfans, hverken i relation til selve sporten er verdensstjernerne.

Én ting, som spillet tilgengæld har masser af, er achievements. De bliver givet ud for de simpleste opgaver, i hvert fald så længe man spiller offline. Det samme kan muligvis siges om spil over nettet, men det fik vi aldrig testet. Vi prøvede, men der var tydeligvis ingen andre at spille mod. Matchmaking'en var i gang i lang tid, men der kom aldrig noget ud af det. Realiteten var derfor, at vi blev nødt til at spille mod computerstyrede modstandere hver eneste gang. Det tog ikke lang tid at lære AI-modstanderne at kende, og kampene blev derfor kedelige eksempler på spillere, som altid følger det samme mønster. Der er ikke meget af håndboldsportens uforudsigelighed her.

I det hele taget er det utroligt, at man kan finde på at kræve fuld pris for sådan noget, som det her. Der er få hold inkluderet i spillet, og den teknologi, spillet er bygget på, er simpelthen forældet. Handball 16 er et generisk og uinspireret spil, som slet ikke magter at genskabe sporten, som så mange danskere har et lidenskabeligt forhold til. Se hellere VM på TV!

Handball 16
04 Gamereactor Danmark
4 / 10