Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

Lara Craft udvikler sig fra overlevende til eventyrer i Crystal Dynamics andet kapitel i den nye Lara Croft-serie.

Siden Lara Croft har gjort et triumferende comeback i 2013 med Crystal Dynamics reboot af Tomb Raider, var vi meget spændte på at se det nye koncept som opfølgeren Rise of the Tomb Raider udgør. Selvom det er klart at studiet har kigget en del på feedback fra deres tidligere spil, er det samtidig tydeligt at dette ikke er en dramatisk ændring i forhold til koncept og struktur. Altså er det et action-eventyr som vi kender det, med nogle sandkasse-elementer hist og her, en masse at udforske og opdage og en blanding af cover-baseret action og snigeri.

Der er gået noget tid siden rebootet, og Lara er nu en fuldblodseventyrer. Hendes far, Richard Croft, har brugt de sidste år af hans liv på at være besat af ideen om at finde kilden til det evige liv. Vi taler ikke om en sund kostplan og masser af motion, nej, vi taler snarere om et gammelt artefakt af en art. Hendes far blev gjort til grin i pressen grundet hans naive søgen, og efter at været blevet ydmyget vælger han at tage sit eget liv. En sørgende Lara vælger at rense sin fars navn, ved at søge præcis den genstand som han ledte efter.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Dette er opsætningen til det der i starten slår os som en ganske almindelige eventyr-historie, som vi kender dem fra Indiana Jones eller Da Vinci Mysteriet - bare lidt mere lige til og uden de lidt latterlige twists. Lara finder en grav i Syrien for at finde spor, men finder graven tom, og bliver samtidig forstyrret af en ældgammel ordre kaldet Trinity. Som du nok forventer er det nu et race imellem frøken Croft og disse ondsindede folk om at finde de korrekte spor, der gerne skulle lede til den eftertragtede pris. Det lyder måske en smule kedeligt, og det synes vi da også i starten, og tænkte at dette ville blive et minus i anmeldelsen, men som historien gik slag i slag blev den samtidig dybere og mere kompleks. Dette kommer hovedsageligt fra Lara's egen charme, og hendes personlighed var så nuanceret, at vi skyndte os med at færdiggjort hendes historie før vi gik i gang med sideindholdet.

Du kunne beskrive spillet som en serie af mindre sandkasser, samt en række større af slagsen. Du kæmper dig igennem missioner, der typisk åbner et vist område efter som du kan udforske. Det er en fed pardannelse imellem fokuseret og kontrolleret action, og glæden ved friheden i den åbne verden.

Rise of the Tomb Raider

Et bestemt område som er blevet udbygget siden Tomb Raider er Challenge Tombs. Der er ni af disse i spillet, og de er en række lukkede sektioner, der udelukkende fokuserer på puslespillet. Disse udgør spillets allerbedste øjeblikke. Selvom de ikke er synderligt svære, kræver de lidt frisk fornuft, og de lader en ånde lidt ud imellem de travle missioner. Belønningen for at gennemføre hver af disse Challenge Tombs er specielle evner, som ikke kan findes nogen andre stede i spillet, og de gør så sandelig Lara's liv lettere, selv hvis de ikke er nødvendige for at gennemføre spillet. Disse Tombs bruger spillets mekanikker på en dybere og mere interessant facon. Vi vil gerne specifikt nævne Old Cistern, der tilbød et perfekt puslespil, der var svært men logisk hele vejen igennem. Dette er klassisk Tomb Raider i moderne form, og de var ganske nydelige at opleve.

En ting som Rise of the Tomb Raider er stopproppet med er samleobjekter. Der er endda samleobjekter der låser op for andre samleobjekter, der så kan... samles. Vi har ikke set så mange, udover selvfølgelig i Assassin's Creed-serien. Nogle af dem giver mere mening end andre, eksempelvis er der visse objekter der forøger din forståelse at et bestemt sprog, og ved langsomt at lære et gammelt sprog, kan du til sidst læse det flydende og låse op for fede belønninger. Det er et lækkert system, men andre samleobjekter såsom mønter og overlevelseskasser er i virkeligheden bare fyld.

Rise of the Tomb Raider

Kampsystemet er utrolig varieret, og tilbyder masser af muligheder, om du så foretrækker at snige dig eller opfører dig som Han Solo og tonser ind i kampen. Vi foretrak at gå stille med dørene ved at bruge Lara's sniger-evner og hendes bue, men spillet kaster dig dog ind i visse sektioner, hvor snigeri ikke er en mulighed. For det meste kan du vælge selv, men ikke altid, og selvom det ikke passede med vores spillestil, giver det meget god mening. Spillet fungerer dog bedst når du har muligheden for at snige dig rundt om fjenden.

Selve cover-systemet, og de dertilhørende skyderier, er ikke dårligt designet overhovedet, men det skiller sig heller ikke synderligt ud, og klassiske kliché-scenarier såsom "den tungt rustede soldat med skjoldet" og "flammekastersoldaten med eksplosive gastanke på ryggen" hjælper ikke synderligt på dette. Det ikke fordi, at en eller to klichéer hist og her gør oplevelsen værre overhovedet, men vi føler dog, at vi har spillet bedre version af disse slags kampe i andre tidligere spil. Der er dog en række meget inspirerede scenarier at finde her, men vi vil ikke ødelægge dem for dig.

At skabe nye værktøjer og jage råmateriale er stadig en del af pakken. Kaniner, egern, bjørne, fugle, hjorte, los.. Listen fortsætter bare. Det fungerer lidt ligesom Far Cry, hvor du skal bruge et vist antal af en given pels for at producere en taske eksempelvis. Det fungerer ganske fint, men visse ting kræver lidt for meget kanin-jagt efter vores smag.

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider er utrolig smukt, med vidunderlige miljøer og Lara's egne animationer er intet mindre end fantastiske. Man skulle tro, at et spil der hovedsageligt foregår i Sibirien ville betyde et lidt ensformigt visuelt design, men det er slet ikke tilfældet her. Faktisk blandes de sneklædte tinder med ret grønne områder, vandsektioner, grotter, templer og meget mere. Man kan dog mærke en smule jalousi blandt de andre karakterer, for deres karakterdesign har slet ikke fået samme opmærksomhed som Lara.

Man tager i hvert fald ikke fejl af hvem stjernen er her, og lige meget hvor beskidt eller kold hun bliver, sidder håret altid som det skal. Hendes design er fyldt med små detaljer, hvor en lille rensning af hendes hestehale efter at hun er kommet af vandet, er toppen af det hele for os. Vi stødte på lidt tekniske spidsfindigheder hist og her under vores gennemspilning. Spillet frøs en gang, og der var nogle mærkelige fysiske fejl efter en eksplosion. Der var dog ikke noget stort at rapportere, og det trak ikke noget fra selve oplevelsen.

Lydsiden er dog en smule forudsigelig, men så stadig ganske kompetent. Vi vil dog gerne rose de lyd-tips, der nogen gange hjælper lige så meget som visuelle henvisninger. Samlet set har udvikleren arbejdet hårdt på, at spilleren kan læse området man befinder sig i, uden brug af en gylden kompasnål der viser dig hvor du skal gå hen. Dog kan Lara aktivere "Survival Instincts", der viser interessante objekter rundt om hende.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Et område som er blevet forbedret siden sidste spil, er det ekstra-indhold som er udover hovedhistorien. I stedet for en kedelig multiplayer-suite er der en interessant tilføjelse kaldet Expeditions, hvor du kan genspille missioner på forskellige måder (score attack, time trial osv.) Som en lille bonus til Expeditions er der samtidig et kortsystem, hvor du har mulighed for at samle kort med forskellige evner, som Lara kan bruge løbende. Det er et utrolig dybt system, og sammen tilføjer kort og Expeditions en masse ekstra-indhold til dem der ønske at blive ved efter at kampagnen er slut.

Det måske mest interessant er dog Remnant Resistance, hvor du kan tilpasse din egen mission, og jo større udfordringer du giver dig selv, jo større bliver din belønning. Du kan optjene pakker såvel som valuta, og selvom disse kan købes for rigtige penge, får du masser af kort ved bare at spille almindeligt.

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider er i virkeligheden bare endnu et stærkt kapitel i Lara Croft's og Crystal Dynamics samarbejde. Spillet udvider måske den kendte formel synderligt meget, men det er så sandelig en underholdende oplevelse. Microsoft har betalt meget for at denne titel udkommer eksklusivt på deres konsol, dog i en begrænset periode, og efter at have spenderet en masse tid med Lara, var det en ret klog investering.

8 / 10
+
Visuelt stærkt, lækker blanding af mekanikker, velfortalt historie, stealth fungerer, Challenge Tombs er fede