Need for Speed

Need for Speed

Vi har fræset igennem de regnvåde gader i Ventura Bay, og vender ny tilbage med en dom.

At påtage sig opgaven om at udvikle et reboot af en tyve år gammel spilserie, som også varierer kraftigt i stil og udtryk, kan ikke være en let en af slagsen, men det er netop det som svenske Ghost Games har gjort med udviklingen af Need for Speed. Jeg har, i løbet af de seneste par dage, besøgt Ventura Bay, hvor jeg har bygget, tunet og kørt rundt i alle mulige forskellige slæder, for at se om Ghost Games er succesfulde i deres anstrengelser.

Need for SpeedNeed for Speed
Need for Speed

De har tydeligvis truffet mange svære valg i løbet af udviklingen, men den sværeste af dem alle har selvfølgelig været at bestemme sig for hvordan bilerne skal føles at køre. Bør man vende tilbage til den mere vejgrebskraftige model fra seriens spæde år, eller er det bedre at bruge det mere drift-intense setup fra nyere kapitler? Ghost Games har i virkeligheden valgt den helt rigtige tilgang og sagt: "hvorfor ikke have begge dele?" Med nogle hurtige ændringer på bilens forskellige opsætninger, og ved at ændre dæktrykket, bremsestyrken og en masse andre småting, så kan du nemlig helt selv bestemme hvordan din bil opfører sig på landevejen.

En af de vigtigste aspekter i Need for Speed, er følelsen af at kunne personliggøre ens køretøj så meget som overhovedet muligt. Det er kernedel af serien, og den har manglet i noget tid. Ghost Games genintroducerer nu tilpasning af dit køretøj, og alt fra udseende til valget af bremser, udstødning og dæktyper kan skræddersys til egen smag. Desværre er selve udvalget af køretøjer lidt på den lade side, men du kan ændre en hel del ved hvert køretøj, så det mærkes ikke synderligt. Ønsker du bare at fræse rundt i en spritny Lamborghini kan det sagtens lade sig gøre, eller vil du hellere forvandle en gammel Volvo til et bæst med tusind heste, så er det lige så muligt.

Need for SpeedNeed for SpeedNeed for Speed

Overordnet set er styringen meget glidende og let, men afhængigt af hvordan man vælger at indstille sin bil, kan controlleren føles meget varieret. Hvis du har spillet det meste af spillet med en bil som har perfekt vejgreb, og skifter til en der er bygget til drifting kan det næsten føles på grænsen til det uspillelige. Når man dog først har styr på de forskellige bilers mekaniker, føles det vidunderligt at køre ned af byens gader og flyve rundt i kurverne i bjergene.

Selve overblikket over de mange forskellige events der foregår rundt omkring i Ventura Bay er meget flydende designet, og man kan også udfordre andre spiller til spontane events hvis man møder dem på gaderne. Hvis man ikke har lyst til at køre byen tynd for at komme til et bestemt løb, kan man heldigvis benytte spillets quick-travel som tager en til præcis det løb man ønsker.

Der er stor variation i alle løbene man kan deltage dette års Need for Speed. Alt lige fra klassiske A-B løb til konkurrencer om at få den højeste score i drifting eller bare vise sin flotte bil frem med en håndfuld andre biler. Der er virkelig meget indhold man som spiller kan opleve i Ventura Bay, og skulle man blive træt af at race rundt i gaderne, er der en masse samleobjekter fordelt i hele byen. De er ikke alt for svære og finde, og går bl.a. ud på at lave donuts specifikke steder, finde en god udsigt eller bare finde dele til din bil.

Need for Speed
Need for SpeedNeed for Speed

Alle løbene giver dig penge og REP, afhængigt af hvor godt man klarer sig. Pengene bliver brugt til at købe nye biler, dele eller REP, som basalt set bare er spillets version af experience points, som tillader en at låse på for flere bildele.

Spillets indhold er inddelt i fem forskellige kategorier, som hver repræsenterer forskellige områder af bilkulturen. Disse kategorier repræsenteres i spillet af fem forskellige karakterer. Spike er den fartglade, som udelukkende går op i at køre hurtigt. Manu vil være den nye drifting-konge. Amy's mål er at bygge den perfekte gade-racer. Robyn vil bare gerne hænge ud og køre rundt med venner, og Travis søger det adrenalin-spark som opnås ved at køre fra politiet i en intens biljagt. Disse fem kategorier er altså rigtige personer, ikoner, som er en form for bosser. For at blive det ultimative ikon må man slå alle andre ikoner indenfor deres specialområde. En af bosserne er eksempelvis drift-fanatikeren Ken Block.

Disse fem karakterer skaber en vej gennem spillets historie, som primært fokuserer på at man skal imponere de fem personligheder indenfor hver kategori. Alle handlinger er startet gennem telefonopkald og forudindspillede filmsekvenser med rigtige skuespillere, altså en håndfuld møder med underholdende personligheder, som kun gør ens tid i Ventura Bay en del sjovere. Desværre fejler de i at motivere historien, og virker i sidste ende bare som en række dårlige undskyldninger for at få en ud på vejene igen. Disse mellemsekvenser lykkes dog virkelig med at blande de rigtige skuespillere med computeranimerede biler, hvilket giver en stor tilfredstillelse, når man ser den bil man har designet i baggrunden af sekvenserne.

Need for Speed
Need for SpeedNeed for Speed

Frostbite-grafikmotoren som EA bruger i de fleste af deres blockbuster-titler kommer virkelig på arbejde her. Alting er utrolig detaljeret, helt ned til regndråber der triller ned af bilen. Vi ser også nogle af Frostbite's tekniske milepæle vist frem i form af omgivelser der kan ødelægges - gadelamper, rækværk og andre dele smadres fuldstændig, imens du tonser igennem Ventura Bay. Need for Speed er vidunderlig smukt.

Alt i alt er Need For Speed et underholdende spil. Spillets plot, som heldigvis sjældent er det primære i et bilspil er det svageste punkt, og siden fans af genren er vant til at have ret så svage plotstrukturer at tage udgangspunkt i, gør det ikke den store forskel her. Resten af spillet lykkedes nemlig virkelig godt på ét kerneområde - at være underholdende. Den dybdegående tilpasning af bilerne, tillader en at fin tune ens bil efter præferencer. Hvad ønsker du af et arkade bilspil? Hvis din ønskeliste tilfældigvis byder på smuk grafik, fede løb, smukke miljøer og masser af tilpasning, så får du det i Ghost Games reboot af Need for Speed-serien. Det var mere end nok for os.

Need for Speed
8 / 10
+