Blood Bowl 2

Blood Bowl 2

Jonathan har spændt hjelmen, og er klar til endnu en omgang Blood Bowl.

På trods af, at brætspillet ikke officielt har været tilgængeligt i snart et par år, har Blood Bowl stadig en dedikeret fanskare, men hvis man som uindviet er interreseret i spillet, skal man se langt efter en komplet udgave, og formentlig lede endnu mere i sine lommer, for at finde råd til det. Heldigvis udgav Cyanide Studios i 2009 en digital udgave, og nu er tiden kommet til en efterfølger. Så hvad enten du er ny eller gammel Blood Bowl fan, er det tid til at tage hjelmen på, og smide tandbeskytteren i. Nu skal der igen uddeles blodige tæsk. Og det er til stor fornøjelse.

Blood Bowl 2
Blood Bowl 2

Blood Bowl 2 er i sin essens egentlig blot det samme grundlæggende system og de samme mekanismer som i brætspilsudgaven, men med animerede brikker og automatiske terningeslag. Hvis man ikke kender spillet i forvejen, kan det kort beskrives, som amerikansk fodbold sat i Warhammer universet, med hvad der følger af vold, blod og beskidte tricks. Kampene spilles over to halvlege, hver bestående af otte ture. Hvert hold skiftes til at flytte sine spillere, takle - eller måske ligefrem myrde - modstanderens spillere , og bruge alt hvad man har i sin magt for at flytte den piggede boldt ned i end zone.

Selvom der bag den animerede facade ligger et simpelt tur-baseret brætspilssystem, er der gjort meget for at retfærdiggøre denne digital udgave. Grafikken og interfacet er indbydende. Alle figurer er veldesignet og detaljeret - både i teksturer og animationer. Det er en fryd at se en kæmpe ogre, løbe skulder først ind i en goblin, hvis hjelm flyver afsted med blod sprøjtende ud. Selvom det er voldeligt, er det dog altid gjort med humor. Loading skærmene har små sjove historier, og på trods af at Warhammer universet sædvanligvist er mørkt og brutalt, er der her mere fokus på det sjove og absurde i sportgrenen, og på flere punkter fremstår spillet som en parodi på moderne sportskultur og sportsspil. Dette er understreget og holdt sammen af de to kommentatorer, som man allerede møder i spillets hovedmenu. Jim og Bob, henholdsvis en vampyr og en ogre, har en velskrevet dialog, troværdigt fremført af stemmeskuespillerne. Efter et stykke tid begynder deres kommentarer at gentage sig, men det er prisværdigt, at der er blevet gjort den indsats, for at skabe personlighed, og øge underholdningsværdien.

Blood Bowl 2
Blood Bowl 2

Der er masser af muligheder for at skabe sine egne hold ud af de i alt otte mulige racer, og man kan danne sine egne turneringer, eller deltage i andres online. Nogle af racerne er dog meget fokuseret på en bestemt spillestil, hvilket gør, at man kommer til at spille på samme måde hvergang. Derfor er en race som menneskerne, nogle af de sjoveste at spille med, da de kan finde ud af alle strategier og spillestile, om end de ikke stråler i nogen af dem.

Centralt i spillet er kampagnen. Den udspiller sig ved, at man sætter sig i rollen som træner for det tidligere storhold Reikland Reivers, som nu er blevet bundskraber i ligaen. Det er en fin historie, set i forhold til hvad man kan forvente af et sportsspil, og den bliver holdt godt sammen af de to kommentatorer, som ender med at fungere som fortællerer. I de første par kampe bliver reglerne gradvist introduceret, og man føler sig godt taget i hånden, til man har en fuld forståelse for spillet. Udover at man naturligvis skal udradere modstanderen, skal man i hver kamp opfylde andre mål, så som at skade et antal spillere eller score på en bestemt måde. Disse giver ekstra udfordringer, men da kampene er svære nok i forvejen, er disse mål ofte til stor frustration, og de burde have været valgfrie - men med mulighed for ekstra gevinst i tilfælde af, at man opfylder dem.

Gameplayet er simpelt, men dybt og udfordrende nok til at man føler sig stolt, når man endelig løber bolden i mål. Størstedelen af alle handlinger afhænger dog af, om terningeslaget falder ud til ens fordel. Man kan sætte sine spiller i helt rette position, alt er som det skal være, og så fejler man alligevel. Det er i sidste ende et spil, som afhænger af tilfældigheden. Dette giver mulighed for, at en kamp altid er åben, men samtidig leder det mange gange til frustrationer. I brætspillet kan man nemmere accepterer denne faktor, fordi man selv smider terningen, men i et computerspil, hvor alt dette sker automatisk, ender man med at skrige af skærmen - som om computeren med vilje slår dårligt. Tilfældighederne leder dog også til spænding. Når man laver en tackling, ved man aldrig om modstanderen dukker sig, eller om han ligefrem dør.

Spillet føles tempo fyldt, men da det er turbaseret, mister kampene noglegange pusten, når man skal vente på modstanderens træk. Dette er uundgåeligt når man spiller mod en anden fysisk modstander, men det kunne have været rart med en spole funktion, når man spiller mod AI'en. Hvis man vil have det meste ud Blood Bowl, skal man have tålmodig, og lære at nyde hver kamp, for hvad den er.

Blood Bowl 2
Blood Bowl 2

Blood Bowl 2 er et godt spil. Det er et skoleeksempel i at overføre et brætspil til digital udgave, og samtidig udnytte de muligheder computeren giver. Den visuelle stil og humoren øger spillet til et højere niveau, og der er mulighed for mange timers underholdning. Desværre kan tilfældighedernes udfald, til tider være alt for frustrerende, og set i forhold til hvad spillet grundlæggende er, vil det for mange være alt for dyrt at købe til fuld pris. Men hvis du er Blood Bowl fan, eller glad for tur-baserede strategi spil, bør Blood Bowl 2 være en selvfølge i din samling.

8 / 10
+
God grafik og animationer, humor, sjovt gameplay.