FIFA 16

FIFA 16

Efter sidste års skuffelse, vender FIFA tilbage i god form

Notits: Samme aften som denne anmeldelse blev skrevet, udsendte EA Sports en opdatering til spillet, der fiksede nogle tekniske fejl, forberede stabiliteten i nogle af spillets modes og tilføjede nogle transfers og licenser. Vi har ikke haft muligheden for at teste spillet efter denne opdatering er landet, så denne anmeldelse er baseret på den originale version af FIFA 16, som vi modtog.

Den største kritik vi plejer at høre fra folk, der ikke er synderligt interesserede i FIFA, er at EA Sports fodboldsimulator "altid er det samme som sidste år". På den måde at det er et fodboldspil med officielle licenser, der indeholder mange off- og online modes, ja, så det det altid det samme. FIFA-fans derimod kan let testamentere, at FIFA som regel ændrer form ret drastisk år efter år, og nogle gange på ret chokerende facon. FIFA 15 eksempelvis, var en ret så drastisk ændring i forhold til FIFA 14, faktisk så drastisk, at spillet mistede fokus, stabilitet og generel kvalitet.

I år er situationen anderledes. EA Sports har indrømmet, at det har været nødvendigt at finpudse spillets mekanikker, og det er præcis hvad de har gjort. FIFA 16 er stabilt, har færre tekniske fejl og har potentialet til at indeholde timevis af kvalitetsfodbold, dog uden at være et perfekt spil. Langt fra faktisk. FIFA var allerede et kompliceret fodboldspil i forvejen, specielt for begyndere, og denne nye udgave gør ikke meget for at forbedre denne situation, med nye driblinger og afleveringsmuligheder, plus en række overkomplicerede styringer. En ny feature er den såkaldte "no touch dribling", som lader dig bevæge dig uden om bolden ved at trykke L1/RB, og den venstre styrepind. Dette betyder, at du nu kan bruge disse no touch-driblerier, samtidig med de almindelige sprint-driblinger og normale driblinger. Der er alt for meget.

Når det kommer til afleveringer er der de almindelige typer (almindelige, stikning, høj bold..), plus introduktionen af "passing with purpose", som bare en kraftigere og mere direkte aflevering. Når du holder R1/RB nede, kan du sende bolden med høj hastighed til en kollega, og det er ideelt til lange distancer. Det kan dog gå grueligt galt på den korte bane. Modtagelsen kan derfor kikse, og pludselig er bolden hos modstanderen. Selv veteraner vil skulle undergå en lille indlæringsproces for at vende sig til disse nye mekanikker, og det vil ikke nødvendigvis være let. En nybegynder derimod kan snarere blive helt overvældet af de mange valg og mekanikker, der er til deres rådighed. For at forsøge at afhjælpe dette problem, har EA Sports udviklet et nyt hjælpesystem, der foreslår under kampen, hvilke knapper du skal trykke på. Det er hverken synderligt brugbart eller effektivt, dog er Skill Games tilbage, og her kan du lære meget.

Når du til sidst har opdaget alle de ting du kan i FIFA 16, vil det gå op for dig, at du nu har værktøjerne til at spille på højt niveau. Det utroligt høje tempo fra FIFA 15 er blevet skruet ned en smule i denne nye udgave, stort set samtlige problemer med fysikken og karaktermodellerne er blevet løst og mekanikkerne er mere balancerede, sammenhængende og realistiske. Med andre ord, så er FIFA 16's gameplay fantastisk.. når du altså får muligheden for at spille.

FIFA 16
FIFA 16FIFA 16FIFA 16

Det største problem vi fandt i spillet, var den dårlige balance imellem de forskellige sværhedsgrader. Indtil FIFA 14 kom ud spillede vi altid på Legendary-sværhedsgraden, men sidste år måtte vi slå ned til World Class. I år er situationen endnu værre, med en AI der simpelthen er alt for brutal. Det er ikke fordi at den er synderligt klog, men fordi den simpelthen er alt for god. Dette plejer at bestå i at være god til opdækning, lette og hurtige afleveringer og et godt øje på dine kommende driblinger. Dog er alle disse niveauer blevet hævet til nærmest tegneserieagtige proportioner. Vi sætter pris på, at EA Sports forsøger at genskabe ethvert element at en ægte fodboldkamp i deres simulator, men disse tilføjelser til AI'en, er måske at gå lidt for langt.

Hvis du taber til AI'en tæt på de 75 minutters spilletid, vil det modsatte hold "parkere bussen", og i virkeligheden bare blokere vejen til målet. Endnu værre er det, at de til tider vil holde på bolden oppe i det modsatte hjørne uden at foretage sig noget med den, simpelthen for at få tiden til at gå. Dette sker selvfølgelig i rigtig fodbold, og vi ser denne taktik hver weekend, men resultatet er ganske frustrerende for spilleren. Hvis man fortsætter denne idéstrøm, hvad kommer så næste gang? Falske skader?

At spille FIFA 16 på en høj sværhedsgrad er en smertefuld oplevelse, fordi ligegyldigt om holdet har tre eller fem stjerne, vil AI'en simplethen ikke lade sig spille. På World Class-sværhedsgraden afsluttede vi størstedelen af vores kampe med mindre boldbesiddelse end modstanderen, selv efter at have sendt holdet på banen med den specifikke strategi, at holde fast på bolden. Problemet er, at AI'en er fantastisk til at fasthold besiddelsen, og kan aflevere med lethed både i forsvar og angreb. Dette tvinger dig til at jage og takle som en tosset. Det er frustrerende, og det er ikke den vej vi føler at EA bør tage, når de skal balancere sværhedsgraden. Vi synes ikke at det skal blive sværere og sværere, men snarere mere og mere realistisk. En sværhedsgrad og en AI bør repræsentere at holds sande værdi, og ikke en virkelighed hvor alle spiller som Barcelona.

FIFA 16FIFA 16

Heldigvis var online-oplevelsen mere tilfredsstillende. Det er i denne kontekst, at gameplay-forbedringerne virkelig får lov til at se skinner. Vi spillede en række kampe, der både var tabte og uafgjorte, men vi havde det næsten altid sjovt, og følte at vi blev behandlet professionelt. Selv de tabte kampe der var sværest at sluge, hvor vi måtte tage det ene mål ind efter det andet, kom resultatet fra vores egne fejl, og modstanderens hurtige reflekser.

Vi vil gerne risikere at sige, at FIFA 16 nok er det bedste online-fodboldspil vi har spillet, og der er en masse for spillere at udforske, fra den meget populære Ultimate Team Mode til Seasons med forskellige klubber. En af de største nye features på dette område er FUT Dradt, som lader dig forme et hold, ved at vælge spillere til hver position, der er plukket fra en stak af seks forskellige muligheder. Her skal du balancere de naturlige evner hos hver spiller, og kigge godt efter deres bidrag til holdets kemi.

Når du sidst er klar med dit hold, vil du deltage in turnering (online eller offline), indtil du bliver elimineret. Belønningen i slutningen bliver bestemt af din sværhedsgrad (hvis du spiller offline), samt antallet af sejre. Du kan vinde flere pakker, og endda spillere, med FUT Draft, men for at deltage skal du også betale. Alle spillere har én prøveperiode i FUT Draft, men derfra skal du købe mere tid med dem, og hver af dem koster 15.000 guldmønter. Det virker som en fin tilføjelse til FUT-universet.

Vi kan ikke afslutte vores FIFA 16 anmeldelse uden at nævne kvindeligaerne, som debuterer i dette års udgave. Det er jo stadig fodbold, så forvent ikke dramatiske ændringer i gameplay, men der er nogle nuancer, som er en smule anderledes. Vi kunne godt lide denne dels introduktion, som endelige tilbyder en repræsentation af alle de voksende kvindeligaer, men det der til stede i FIFA 16, føles mere som begyndelsen på noget der kunne blive meget større i fremtiden. Med 12 nationale hold, og bare en enkelt turnering, er der ikke meget at foretage sig i denne del af spillet. Lad os se hvordan kvindeligaerne udvikler sig henover årene.

Med FIFA 15 ændrede EA flere gameplay-elementer, men spillet mistede sit fokus og sin retning, og det er to essentielle søjler, som nu er fundet igen i denne nye version. I forhold til licenser, generel præsentation, grafik og modes, er FIFA 16 fantastisk, som det altid har været, men vigtigst af alt, så er gameplay-delen blevet forbedret over hele linjen. Der er stadig nogle mærkelige animationer der skal gradbøjes lidt, men generelt vil du finde et spil, hvor du kan udøve realistisk fodbold. Med mindre selvfølgelig, at du dyster imod de højere sværhedsgrader, for det ender bare i frustration.

8 / 10
+
Raffineret gameplay, stor mængde ligaer og hold, fantastisk præsentation, smukt online gameplay.