Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Vi har taget Turn 10's nyeste skud på Forza-stammen ud på banen.

Der er noget helt specielt over Forza-serien. Den måde den portrætterer bilerne på, giver dem en utrolig fysisk tilstedeværelse. Der er mange forskellige, og de giver dig en helt speciel følelse. Dine forældres bil, som du voksede op med. Din egen første slæde. Serien har formået at reproducere følelsen af disse køreoplevelser lige siden Forza Motorsport 3, og selv i Horizon-titlerne. For at sige det kort, så er det blevet vores racing-serie igennem årene.

Vi var begejstrede for Forza Motorsport 5. Drivatar-konceptet var friskt og humaniserede kampagnen, da de tilføjede en tiltrængt mængde personlighed til AI-modstanderne. I Forza Motorsport 6 lærer Drivatar-kørene hurtigere, og opfører sig mere realistisk i de nye race med 24 deltagere. Systemet er blevet mere modent. AI-kørerne, selv på medium-sværhedsgrad, er faktisk overraskende svære at have med at gøre, imens du søger efter en plads på podiet, for at kunne komme videre i kampagnen. Hvis du skruer op på professionel, så skal du have en fejlfri omgang, for overhovedet at kunne komme tæt på.

En ny feature er de såkaldte mods; samlekort med forskellige typer af sjældenhed. Du kan bruge tre per løb. Nogle er permanent tilgængelige, og giver bonusser som bedre vejgreb, eller måske forbedret bremse. Nogle vil booste dine fortjenester, mens andre giver dig en bedre startplads. Det er et system der er godt skruet sammen, specielt fordi at du kan købe modes med de penge du tjener, eller simpelthen bare vinde dem. De ødelægger ikke spillet, men tilføjer bare et nyt lag taktik. Når det så er sagt, så skal man ikke blive for vant til dem på de individuelle biler, siden et boost til dit vejgreb ikke gælder i multiplayer-delen, og derfor vil bilen opføre sig markant anderledes. Andre mods tilbyder et mere risikabelt scenarie - tør du slukke for alle hjælpemidler, og derigennem miste 15% vejgreb, for at få 50% bedre udbytte? Hvis du kører i mål som den sidste, så giver det jo ikke så meget.

Det er godt at vi nu kan køre både dag og nat, og regn er nu også en vigtig faktor. Hvis det styrter ned, så vil spillet generere regnpytter på dele af banen. Disse producerer modificeret vejgreb, og kan også forsage aquaplaning. Gennem dette system er det tydeligt, at dækkenes fysik er betydeligt forbedret denne gang. Ligesom med rigtige racer-dæk bliver de varmere jo mere du bremser, og mister derfor gradvist greb. Dette simuleres perfekt i Forza Motorsport 6.

Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6
Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6

Der er omtrent 460 forskellige biler at vælge imellem, og alle kan ses igennem Forza Vista. Det er her at du kan beundre hver eneste virtuelle bilmodel, og du kan endda sætte dig ind og få føling med cockpittet, og lære lidt mere den specifikke model. Nogle af disse Vista-fremvisninger bliver akkompagneret af små voice overs fra tidligere Top Gear-værter Richard Hammond og James May. Du kommer ikke til at høre Jeremy Clarksons stemme dog. Det virtuelle showroom ser fantastisk ud, og glider gnidningsfrit over i prøvekørsler af de forskellige biler. Der er samtidig fede lyseffekter og en imponernede dag/nat-cyklus. Solen skinner igennem de beskidte ruder, og bevæger sig perfekt henover himlen. Den første gang at sand og skidt fløj ud over forruden på Laguna Seca blev det gjort klart for os, at der er mange finere detaljer her, end det er muligt at sætte pris på.

Regnen er endnu et eksempel på dette, og det er ikke bare på grund af vandpytterne. Våde race er ekstremt frustrerende, siden de er så svære at mestre. Du har dårlig sigtbarhed, specielt når du er i midten, og bilerne opfører sig stædigt. Men dette er præcis hvad der giver disse baner deres charme, for de repræsenterer en anderledes udfordring. Natterace gør også arbejdet bag rattet mere kompliceret. De lavere temperaturer reducerer vejgrebet i dækkene, så de øvede manøvrer fra dagslysets eskapader gælder slet ikke her, og mørket har også en stor indvirkning. Samtidig betyder mørket også, at dine modstandere er mere tilbøjelige til at styrte, og det er ikke godt for nogen.

Som du forventer, så er Forza Motorsport en fuldblodssimulator, så potentialet låses op ved at bruge det rigtige udstyr. Men om du så bruger et racing-sæde med tilhørende rat, eller bare sidder med den almindelige controller, føles hele oplevelsen skarp. Forza Motorsport omfavner det at race mere end nogensinde før. At have mods og at kunne dreje et lykkehjul efter hvert level betyder bare, at Horizon-serien har haft en positiv indvirkning på Motorsport-serien, og at Turn 10 ikke er bange for at lære af Playground Games' lige så solide sandkassebilspil.

Der er stadig få buler i karosseriet dog. Turn 10 ønsker at vi spille med kameraet indefra, og selvom bilerne ser godt ud ude fra, ser det dog stadig ud som om, at bilerne svæver en smule over banen. Der er også en række visuelle fejl og mangler, når man vælger at se fra dette perspektiv. Bare små visuelle spidsfindigheder, som en så poleret oplevelse kunne have været foruden. Lige så irriterende er de enormt lange load-tider, når man skifter imellem baner og ændrer modes. Kollisionslyde lyder heller ikke overbevisende, men udover disse små tekniske fejl, føles alt poleret, veldesignet og lækkert.

Så lang som singlerplayer-delen nu engang er, handler Forza om multiplayer på den lange baner, og her er der en lang række forskellige dele at vælge imellem. Der er de konventionelle race med op til 24 spillere, og den nye league-del kan tilbyde modstandere, der er lige så gode som dig selv. Der er fem forskellige slags klassifikationer i forhold til ens evner, og der skal mange timer til, for at nå den højeste klasse.

Fra det dybt integrerede rival-system via vejret og det gigantiske antal biler, er denne racer fyldt til randen med små ideer, som hver især har en stor indvirkning, og de forbedrer alle de i forvejen solide fundament. Forza Motorsport 6 er den bedste racersimulator lige nu. Gran Turismo 7 har sit arbejde for.

Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6
9 / 10
+