Her Story

Her Story

Charmerende, kryptisk, mystisk, fascinerende. Er Sam Barlows krimi-titel det næste skridt indenfor interaktive/narrative spil?

Det er ret tydeligt, at spilindustrien befinder sig i en gylden tid i øjeblikket. En tid hvor "kæmpe budgetter, overvældende grafik og enorme åbne spilverdener" ikke er en nødvendighed.

Tilstedeværelsen af den store mænge af indie-udviklere, der har stor succes med at skabe spil på små budgetter, har ført til et væld af kreative og innovative koncepter, og hvor det at afprøve nye måder at spille spil på er blevet normen. Den visuelle del af spil er ikke længere det vigtigste, og det er i stedet stærke narrative aspekter og solide spilmekanikker, der træder i forgrunden.

En lille men meget aktiv gruppe udviklere arbejder for tiden med en eksperimentel trend, der minder meget om det vi oplevede fra film i midt 90'erne frem til begyndelsen af år 2000'erne: "Found-footage"-genren.

For dem der ikke ved, hvad vi taler om, er "found-footage" en særlig cinematografisk tilgang til historiefortælling, hvor en væsentlig del af en fiktiv film (eller for det meste hele filmen) er sammensat af videooptagelser, som det ligner figurerne selv har optaget. Selv om der er tale om ren fiktion, er idéen at give en illusion af, at det man ser på skærmen er sandfærdigt, eller i hvert fald til en hvis grad, lidt ligesom en dokumentar.

Et godt eksempel på genren er The Blair Witch Project fra 1999, som udelukkende blev filmet med håndholdte kameraer og med amatørskuespillere, hvilket fik publikummet til at tro på, at det de så var ægte. Det er på sin vis også morsomt, at jo mere optagelserne er "beskidte", og jo mere kameraføringen ryster, desto mere snydes vi til at tro, at det vi ser på, godt kunne have fundet sted.

Her Story

En lignende tankegang er grundlaget for Her Story, et nyt spil fra Sam Barlow, der nok er bedst kendt som lead designeren og forfatteren bag Silent Hill Origins og Silent Hill: Shattered Memories.

I denne omgang kommer Barlow med en god krimihistorie, som udelukkende bygger på gennemgangen af et stort videoarkiv på en politistation, der indeholder adskillige afhøringer af en ung engelsk kvinde, som er sat i forbindelse til mordet på sin mand tilbage i 1994.

Vores opgave i spillet er at finde og gemme forskellige videoklip, og gøre bruge af mere og mere avancerede nøgleord i et forsøg på at løse mysteriet ved at kombinere de forskellige informationer, som vi gradvist får gravet frem. For at finde frem til nøgleordene, skal vi bruge en søgemaskine på en computer, hvis styrestem minder meget om Windows 95.

I starten har vi kun adgang til ganske få videoklip, men som vi lytter til afhøringen af kvinden, prøver vi at at finde de nøgleord, som lader os grave dybere ned i arkivet, og dermed også sagen. Til at starte med er vi tvunget til at bruge en ret basal fremgangsmetode, med simple nøgleord som "husband", "murder" og "alibi", men jo mere vi indskrænker vores søgning, takket være materialet vi finder under gennemgangen af de forskellige interviews, jo flere filer får vi adgang til i arkivet, og finder frem til nye informationer, som bringer os nærmere til at forstå den komplekse historie, der danner baggrund for mordet.

Her Story

Den ikke-lineære narrative struktur vi præsenteres for i Her Story er nok en af de mest fascinerende aspekter af hele projektet. Dette aspekt giver spilleren komplet frihed til at udføre deres efterforskning, og på grund af dette er hvert spil anderledes fra spiller til spiller. Der er ikke nogen rigtig måde at løse sagen på, det kommer helt an på hvordan du beslutter dig for at håndtere rekonstruktionen af historien, et klip ad gangen. Og det er faktisk på den måde at Her Story kan siges at blive Your Story, hvor man som spiller må finde frem til sin indre Sherlock Holmes, i et forsøg på at opklare sandheden bag denne usædvanlige mordsag.

Som en lille hjælp til at forstå hvor mange klip vi mangler indtil sagen er opklaret, eller for blot at kunne se om sammenkædningen af nøgleord vil føre til opdagelsen af et nyt, har vi adgang til en hjælpsom Database Checker, som viser de samlede klip i et farvet gitter, hvor røde klip er dem, vi mangler at finde frem til, og de grønne repræsenterer fundne klip. Klip hvor der stadig er informationer at finde er markeret med gult.

Det er et virkeligt nyttigt værktøj, især når man nærmer sig slutningen af spillet, og man ikke er sikker på hvad det næste skridt ellers ville være. Vi vil selvfølgelig ikke afsløre nogen detaljer om plottet her, men vi kan dog sige, at de første mistanker allerede dukker op efter den tiende eftersøgning, og at det endelige resultat mildest talt er fantastisk.

Her Story

Et andet aspekt af Her Story som fascinerer os, er spillets retro-stil, der karakteriserer hele spillet. Alle klip, spillet af skuespillerinden Viva Seifert, føles som om de bliver afspillet fra et gammelt VHS-bånd, mens computer-interfacet man benytter føles som et gammelt styresystem. Barlow er gået all-in med 90'er stemningen: ikoner, instant messaging-programmet, "read me"-teksterne som ligger på skrivebordet, lydeffekterne... Alt er en perfekt rekonstruktion af hvordan det føltes at bruge en computer dengang, og man indlever sig lynhurtigt i sin rolle som efterforsker/arkivar. Interfacets simplicitet er altafgørende, da det tillader en at fokusere hundrede procent på historien, som er hele spillets store omdrejningspunkt. Og endnu en gang er resultatet overraskende.

Charmerende, kryptisk, mystisk, spændende. Her Story kombinerer de bedste elementer fra TV-krimiserier - noget der vakte minder om den anmelderroste HBO-serie True Detective, hvor handlingen egentlig ikke ligger ved selve mordet, men om den dystre historie de ligger bag hovedpersonerne - med meget simple og basale, men alligevel interessante gameplay-mekanikker.

Valget af en ikke-linæer narrativ struktur, der giver fuld bevægelsesfrihed til spilleren, er nok det mest interessante aspekt af hele projektet, såvel som den store dosis forfriskende kreativitet bag spillet. Her Story er et interessant og meget tiltalende eksperiment, og et overbevisende cross media-produkt som vi varmt kan anbefale.

9 / 10
+
Spændende historie, interessante ikke-lineær narrativ struktur, utroligt original idé, stigende kompleksitet