Axiom Verge

Axiom Verge

Tom Happ har ene og alene lavet et spil, som bevarer ånden fra Nintendos Metroid, men samtidig føles rigtigt i 2015. Vi sætter ord på oplevelsen.

Er der noget jeg savner, så er det Metroid. Jeg bliver trist af at se Nintendo tage sig så lidt af denne fantastisk serie, som de gør i disse dage. Der er derfor tilfredsstillende at se, at en mand ved navn Tom Happ har valgt at lave et spil, som holder fast i Nintendos fantastiske Metroid-ånd - helt alene. På overfladen ser hans spil, Axiom Verge, ud som, og opfører sig som et NES-spil. Grafikken er kantet, lyd- og musikstilen er den samme og måden man spiller på er endda identisk. I hvert fald på overfladen.

Når man første begynder at grave, kommer det frem hvilken utrolig dybde spillet besidder. Hele hemmeligheden er den tilfredsstillelse man får, når man opgraderer hovedkarakteren Trace. Eller følelsen du får, når du endelig eliminerer den store stygge skorpion-boss, efter at have måtte bide i græsse flere gange. Det er så dejligt at se en udvikler, som vælger at fokusere og reducere et spil ned til det absolut essentielle: spilleglæden, og her snakker vi altså om absolut spilleglæde.

Axiom Verge

Man starter spillet ved at anskaffe sig et våben, og dette ene våben følger dig igennem hele spillet. Du vil få opgraderinger til det som gør det stærkere, og det giver dig desuden nye egenskaber, eksempelvis eksplosive projektiler, som danner et tårn af flammer foran dig. De fleste fjender i spillet har en unik svaghed, og det er dit job at finde den. Du har checkpoints rundt omkring som i Metroid, og når du dør, er det her at du genstarter fra. Spillet slutter altså ikke, for du gennemgår egentlig en slags reinkarnation, og sådan fortsætter det. Andre opgraderinger involverer en stigning i antallet af livspoint, eller anskaffelsen af nye laboratoriefrakker, som giver dig en taktisk fordel mod dine fjender. Du får også adgang til en drone, som lader dig nå steder i spillet, som du ikke kan nå uden.

Verdenen du løber rundt i er delt op i sektioner, som alle har en boss man skal uddryde. Denne verden er virkelig stor, og når man tror at man har udforsket det hele, finder man et nyt sted på kortet, som man endnu ikke har besøgt, fordi det har været aflukket. Der er altså altid noget at tage sig til. Der er også steder i spillet som er tilfældigt genererede, om det så er miljøet, fjenderne, hemmelighederne eller selve opsætningen. Når man er færdig med spillet, kan derfor, med fordel, forsøge sig med speed run-delen, som tager tid på, hvor hurtigt du kan gennemføre. Her er der ingen tilfældigheder, fordi at man skulle kunne sammenligne tider. Denne lader dig også skippe dialogsekvenserne i spillet, fordi fokusset skal ligge på at komme fra A til B.

Axiom Verge

Musikken er noget for sig. I begyndelsen tror man næsten at man sidder og spiller et NES-spil, og jo mere man spiller, jo flere lag afsløres der, og musikken ender med at være intens, hjertepumpende og mystisk. Lydeffekterne er akkurat som de bør være for et spil med dette udseende. Vældig retro.

Det er dog i det grafiske departement, at spillet virkelig skinner. Ja, det ligner noget fra NES-æraen, men detaljegraden når niveauer, som den 30 årige maskine aldrig ville kunne. Derudover, er der forsætteligt lagt tekniske fejlprogrammeringer ind i oplevelsen. Disse fejl er ikke designet udelukkende for nostalgiens skyld, men skjuler i stedet hemmelighederne i banen. Alt dette er med til at give Axiom Verge en dyb og innovativ følelse. Mens spillet føles gammeldags, er der nok nytænkning her, til at man ikke drukner i nostalgi, og det er noget som andre spil kunne lære af.

Axiom Verge

Det er derimod vanskeligt at snakke om specifikke ting i Axiom Verge, fordi det egentlig bare skal opleves. Der er ingen oplæring i starten, men det er man måske vant til i andre spil. Nogle af funktionerne bliver ikke engang nævnt før du selv opdager dem, men det er dog disse små ting, der gør spillet til en god oplevelse. Alt for ofte holder spil dig i hånden hele vejen, og skubber dig nærmest fra sted til sted. I Axiom Verge handler det ene og alene om at udforske, og finde løsninger på problemer du møder. Du er alene, akkurat som Trace i spillet. Ja, du får besked om hvordan du bruger de ting du samler op, men det er reduceret til en besked der siger: X-knappen gør noget.

Axiom Verge er som sagt lavet af bare én mand. Han har arbejdet på spillet i fem år. Al grafik, lyd, musik, animation og programmering står han bag. Det er en imponerende bedrift i en verden af AAA-titler, som koster oceaner at producere. At spillet er så utrolig sjovt, gør kun bedriften mere imponerende. Alle med respekt for sig selv, og som kalder sig selv for en "gamer", må spille Axiom Verge. Spillet er fantastisk, og du kommer ikke til at fortryde.

8 / 10
+
Stor verden, nostalgisk og fantastisk grafik og lyd, massere af hemmeligheder at finde.