Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

Kampspillets fremtid er ankommet

Efter at have brugt noget tid med en tidlig udgave af Mortal Kombat X, havde vi en lille mistanke om, at dette måske kunne gå hen og blive noget rigtig specielt. Nu sidder vi med den endelige udgave, og vi er glade for at kunne sige, at vi havde helt ret. Der er sket en tydelig udvikling i serien fra Mortal Kombat 9, det lækre superhelte-spinoff Injustice: Gods Among Us og frem til Mortal Kombat X.

Serien havde brug for en rystetur, og remaket fra 2011, Mortal Kombat 9, var alt hvad seriens fans havde håbet på og mere til. Mekanikkerne vendte tilbage til 2D med 3D-grafik, kampsystemet var simpelt men toptunet og en ekstensiv historie-del fyldt til randen med lækre mellemscener, viste kampspilsfans en ny vej frem. Mortal Kombat X bygger videre på dette solide fundament, og forbedrer samtidig samtlige aspekter.

Historien foregår flere år efter Mortal Kombat 9, og fokusset er på den nye generation af kæmpere, der skal tackle en række problemer, der er opstået imellem folkene fra Earthrealm og Outworld.

Cassie Cage er datteren af Sonya Blade og Johnny Cage, Jaqueline Briggs er datter af Jax, Takashi Takeda er søn af Kenshi og så videre. Historien er ret dyb i forhold til at vi har med et kampspil at gøre, og den fortælles gennem nogle fantastiske og vilde mellemscener, der er fyldt med sort humor, som serien efterhånden er blevet kendt for.

Sekvenserne, plus de tilhørende QTE-kombinationer, kører ind imellem kampene. I historiedelen kan du ikke vælge hvem du skal spille som, da spillet skifter fokus fra kæmper til kæmper. Intentionen er hovedsageligt at introducere dig til hele listen af karakterer, samt de forskellige kampteknikker de kan tilbyde. Det er ret smart at få spillerene til at gøre sig bekendt med de forskellige spillestile, som Mortal Kombat X har at tilbyde.

Kampagnen vil tage dig en del timer at pløje igennem, og selvom dette er hovedattraktionen (i hvert fald for nogle), er det kun toppen af isbjerget, i forhold til hvor meget indhold der er tilgængeligt. Historien er en vidunderlige introduktion til verdenen, men for at få et dybt indblik i spillets mekanikker, anbefaler vi en tur i træningsarenaen. Denne vil lære dig de basale og avancerede bevægelsesteknikker, og det er faktisk noget som historien burde have introduceret dig for.

Selv med lidt ekstra detaljer i baggagen, smider træningsarenaen dig alligevel ud i nogle svære kampe alt for tidligt. Du kan stadig træne meget specifikke evner, og samtidig bruge en række benspænd, der vil føles naturlige for kampsspilsfans. I denne spildel kan du endda selv bestemme dine modstanderes opførsel og stil, og derfor kan du observere bestemte detaljer, såsom mængden af billeder i deres angrebsanimationer, skaden de påfører og meget mere.

Der er dog en klar opdeling imellem de basale teknikker for begyndere, og den dybe diskussion, hvor kun veteraner hører hjemme. Det ville have været dejligt med flere træningsøvelser, samt karakterspecifikke introduktioner, så nybegyndere havde en bedre chance for at kunne følge med, og derigennem blive forberedt på kampe mod rigtige spillere. Som det er nu, kommer du til at lære tingene på den hårde måde, og det er ved at kæmpe imod mere erfarne spillere, der knuser din stakkels sjæl. Til sidst kommer du til at gøre præcis det samme, men det kommer til at tage tid og tålmodighed.

Solo-spilleren har en række forskellige spildele at give sig i kast med, og her er en af de store attraktioner spillets Tower-del. Denne del bruger et format, der ligger sig tættere op ad den klassiske arkademodel, hvor du kæmper mod en lang række tilfældelige fjender, som du selv har valgt. Der er også en online-version, og specielle udfordringer såsom Test Your Luck og Test Your Might. I den første skal du møde flere modstandere med tilfældige benspænd, som ingen blokeringer, små arenaer, balancerende scenarier og andre bizarre valg, der fuldstændig ændrer forståelsen af mekanikkerne. Test Your Might er en mytisk udfordring, hvor du skal knuse flere objekter med én og samme bevægelse.

Den anden solo-del er krypten. Denne del har været tilgængelig i tidligere udgaver af spillet, og bliver tilbedt af fans. Den er fyldt til randen med præmier, som nye Fatalities og kostumer.

I Mortal Kombat X tager denne krypt form af et gammelt eventyrspil, hvor du rejser gennem kirkegårde, alt imens du leder efter objekter at låse op for. Der er endda skatte at finde og monstre at møde. For at låse op for krypten skal du bruge guldmønter, og de optjenes ved at spille Mortal Kombats X's andre dele (ellers kan du bruge mobil-applikationen, og betale penge for dem).

Der er også et andet element der, selvom det er online, ikke involverer interaktion med andre spillere. Når du starter med at spille, bliver du præsenteret for to faktioner, og derefter bliver du bedt om at vælge en. Efter du har gjort dette, vil næsten alt du gør, bidrage til dit rygte med den valgte faktion, men der er også specifkke udfordringer, at give sig i kast med. Hvis din faktion får sejren, vil alle medlemmer blive belønnet med eksklusive objekter.

Men lad os nu ikke glemme online-delen.

Hvis du er en kampsspilsfan, er det nok denne del der interesserer dig mest. Når du er online i Mortal Kombat X, vil du finde en lang række muligheder, såsom venskabskampe, rankerede kampe og selv en King of the Hill-mulighed, hvor du kan slås mod flere modstandere på samme tid. Du vil også stige i niveau, og på denne måde låse op for ekstra grej, som du kan bruge til at tilpasse din profil. Ønsker du at gøre tingene lidt mere interessante, kan du også prøve online-versionerne af Test Your Luck og Towers, og du kan selvfølgelig spille mod dine venner i lokale kampe.

Vi oplevede aldrig netværksproblemer i online-kampene, men nogen gange skulle vi vente lidt tid for at finde en modstander, og menuerne virker også en anelse langsomme her. Mortal Kombat X møder dog samtlige krav, i forhold til hvad der forventes af en robust online-suite.

Matchmakingen placerede os dog tit imod modstandere, der var flere niveauer over vores eget, men vi antager at dette er et problem, der vil forsvinde over tid.

Mortal Kombat X har massere af kvalitetsindhold, men det ville være irrelevant, hvis mekanikkerne ikke kunne levere. Heldigvis gør Mortal Kombat X et fantastisk stykke arbejde her.

Mekanikkerne følger seriens DNA nøje, og har valgt et system, der er lidt tungere og føles mere direkte, end det vi er vant til i japanske kampspil. Hvis du kommer fra Street Fighter, Tekken eller selv Dead or Alive, har du højst sandsynligt brug for lidt tid, til at justere dig selv til rytmen i Mortal Kombat. Neatherrealm har valgt at prioritere en bedre vægtning i animationerne, og derfor føles spillet betydeligt tungere end andre. I Mortal Kombat X kan du føle hvert eneste slag.

Der er flere kombinationer, specielle effekter og Fatalities at huske, og der er altså 24 karakterer at gå igennem. Den store nyhed her, er at hver kæmper nu har tre kampstile at vælge imellem.

Hver karakter har deres basale sæt bevægelser og specialangreb, men disse forskellige stilarter tillader kæmperen, at specialisere sig i en række områder. Lad os tage et kig på Sub-Zero som eksempel: Du kan vælge Grandmaster, der tillader spilleren at skabe en statue af is, Cryomancer-evnen kan man bruge til at skabe våben af is og Unbreakable skaber en beskyttende aura af is. Dette betyder at du kan vælge en angrebsstil, en defensiv stil eller noget midt imellem. Det er en fantastisk tilføjelse til serien.

Brutalities vender ligeledes tilbage, og disse kan aktiveres, hvis du benytter dig af en bestemt angrebskombination. De er ikke lige så interessante som Fatalities, men det tilbyder en ekstra måde, hvorpå du kan ydmyge din modstander.

X-ray-angrebe gør også comeback, og det er en række knusende slag, som du kan bruge når hele din energibar er fyldt. Disse angreb er enormt smukt animeret, ja nærmest barbariske, men i en online-kamp er de en smule unfair, når nu man tager deres absurde skademængde i betragtning. Sekvenserne varer også op til flere sekunder, og det bliver efterhånden frustrerende at skulle se dem, uden at have nogen chance for at gøre noget ved det. Selvfølgelig ændrer denne dynamik sig markant, hvis det er altså er dig der uddeler slagene.

Det er også nødvendigt at rose spillets visuelle kvalitet (vi har anmeldt PlayStation 4-versionen). Karaktermodellerne er meget detaljerede, men højdepunktet er virkelig arenaerne, som ser ganske spektakulære ud. De ser ikke bare godt ud, men de er også interaktive, for du kan hoppe oven på biler, knuse en modstanders hoved mod en statue eller selv skabe et våben ud af en gammel dame, der på mærkværdigvis deltager i kampen.

Mortal Kombat X er et fantastisk kampspil. Kampsystemet er vidunderligt, og det respekterer seriens rødder. Karaktergalleriet er stort og varieret, og det er pakket med indhold, der tilsyneladende aldrig hører op. Om du kører solo, eller gerne vil udfordre andre, er der masser at lave i Mortal Kombat X. Spillet markerer endnu et stort skridt i den rigtige retning for kampsspilsgenren, men uden at glemme hvor det kommer fra.

Mortal Kombat XMortal Kombat XMortal Kombat X
9 / 10
+