Bloodborne

Bloodborne

Her er den endelige dom over From Softwares seneste titel.

From Softwares Souls-serie er kendt for sin høje sværhedsgrad og den betydelige mængde indhold man finder i hvert enkelt spil. Det er en serie der kræver tid, hvis man ønsker at opleve hver en boss-kamp og prøve samtlige facetter af den noget specielle multiplayer-oplevelse, og det var derfor vi på redaktionen besluttede os for at dele anmeldelsen af Souls-seriens spirituelle efterfølger Bloodborne op i to dele. Nu er der gået en lille uge siden jeg kom med mine første indtryk af Bloodborne, og jeg har haft muligheden for at kigge nærmere på spillets co-op, PvP og ikke mindst også New Game Plus. Nu er jeg klar til at komme med min endelige bedømmelse af From Softwares seneste rollespil til PlayStation 4.

Multiplayer-delen i alle Souls-spil har altid været en lidt speciel affære, og Bloodborne er ingen undtagelse når det kommer til hvordan man interagerer med andre spillere. Der er ikke nogen lobby, hvor man kan finde frem til den eller dem man vil spille med eller imod, men man har i stedet et sæt klokker, der bruges til henholdsvis at finde hjælpere, melde sig som hjælper eller at finde et offer man kan invadere. Det minder på mange måder som det vi før har set i Souls-spillene, med den lille forskel at søgningen i denne omgang foregår mere passivt, så ens spil ikke på samme måde afbrydes, mens man leder efter hjælpere til at klare et givent område og dens boss. Det er et ganske velkomment tiltag ikke mindst for sådan en som mig, der har brugt lange perioder i Souls-spillene foran indgangen til et nyt område eller boss-kammer, altimens jeg ventede på at nogen skulle smide deres skrift på jorden, så jeg kunne bede om deres hjælp. Det kan dog til tider føles lidt som at spille lotto at finde en ordentlig co-op makker, da man ikke får lov til at se de spillere, der har meldt sig på forhånd, for på den måde at kunne gå efter den eller dem med det bedste udstyr, hvilket kan resultere i at en boss-kamp ikke helt ender, som man ønsker det. Heldigvis har From Software taget skridtet videre fra Dark Souls 2, hvor man kunne bruge en bestemt ring til at finde sine venner, og man kan nu sætte et password på sit spil, så det kun er andre med det præcis samme kodeord, man bliver sat sammen med. Det fungerer helt som det skal, og det hjælper tit en del på samarbejdsevnen, hvis man kender den man spiller sammen med. Det virker desværre ikke til PvP, men bare det at kunne slippe for at skulle gøre alverdens kunstner for at spille med en god ven er velkommen.

Bloodborne

PvP i Bloodborne er meget som vi kender det fra de spirituelle forgængere, dog med en lille forskel i hvordan man invaderer andre spillere. Måden hele multiplayer-delen er skruet sammen på, er nemlig at en spiller ringer på en klokke for at igangsætte en søgning efter hjælpere. Der er bare en lille hage ved at ringe på sin klokke, da der er en risiko for at klokkens ringen tiltrækker en "Bell-Ringing Woman", som er en speciel typer fjende, der forsøger at hive fjendtlige spillere ind i ens verden. Det er derfor vigtigt at kunne finde frem til kvinden, inden hun har heldet med sig, og denne jagt kan til tider godt være vanskelig, hvis ikke man er bekendt med området, og på forhånd ved præcis hvor hun befinder sig. Det er lidt synd, at udviklerne ikke har lavet flere placeringer for kvinden i hvert område, da det tager lidt af spændingen, når først man ved hvor hun befinder sig, men det er ikke desto mindre et interessant tiltag. På samme tid betyder det også, at man for det meste selv aktivt skal gøre noget for at risikere en invasion, og da man advares om kvindens tilstedeværelse, ryger en stor del af overraskelsesmomentet desværre.

En tilbagevendende feature i Bloodborne, er brugen af Covenants, som i denne ombæring kaldes Oaths. Her er det muligt for spilleren at alliere sig med en bestemt gruppering i spillet, for på den måde at få belønninger for at invaderer sine modstandere. Der er i skrivende stund tre bekræftede grupper, som består af The Cainhurst Vilebloods, The Executioners og Hunter of Hunters. Det rygtes, at flere grupper kan findes i spillet, og diskussionerne raser på diverse internetfora, om hvordan man gør for at komme ind i disse, og om de overhovedet eksisterer. Det er fedt at se hvordan udviklerne holder munden lukket med syv segl, for at lade spillerbasen regne det ud på egen hånd, hvilket er noget, som From Software efterhånden er blevet kendt for.

Bloodborne

Multiplayer-delen i Bloodborne fungerer for det meste godt, og de forbindelsesproblemer man oplevede i Souls-spillene er meget mindre fremtrædende, især hvis man holder sig til at søge efter hjælpere og modstandere i ens lokalregion, og holder sig fra en verdensomspændende søgning. Jeg oplevede kun en enkelt gang, at en invaderende spillers forbindelse gjorde ham svær at ramme, hvilket var et stort problem i udviklerens tidligere spil, især i en serie, hvor timing er alt. Det føles på alle måder som om, at From Software ikke længere ser multiplayeren i deres spil som en sidebeskæftigelse, men rettere som en integreret del af spiloplevelsen, og det er i den grad velkomment.

Ud over at give mig i kast med spillets multiplayer, fik jeg også prøvet spillets New Game Plus, omend en smule ufrivilligt. Det er nemlig sådan at spillet starter forfra automatisk, idet man vinder den sidste boss-kamp, så et lille tip herfra er, at man sikrer sig at have nået det man ønsker, inden man påbegynder den sidste kamp. NG+ lader spilleren prøve spillet forfra, dog med alt udstyr og alle optjente levels i behold. Sværhedsgraden er skruet ekstra højt op for at tage højde for dette, og det må siges at være en udfordring at klare sig igennem. Ikke nok med at fjenderne har mere liv og slår hårdere, så er det på nuværende tidspunkt også sværere at finde medspillere, som kan hjælpe en mod bosserne, da der endnu ikke er så stor en del af spillerbasen, der har taget hul på denne del af spillet endnu. Jeg vil dog sige, at der ud over den større udfordring og muligheden for at ændre sine valg fra første gennemspilning, ikke er det store at komme efter i NG+. I Dark Souls 2 var det nemmere at skaffe de mere dyrebare opgraderingsmaterialer til sit udstyr, men i Bloodborne får man bare det samme begyndermateriale som man før fandt i områderne, hvilket betyder at det kan vare længe, inden man kan få de sidste levels på ens våben. Det undrer mig en smule, at udvikleren ikke har tænkt på dette, og i det hele taget føles NG+ lidt undervældende i forhold til de tidligere Souls-spil. Det kan være det ændrer sig i NG++, men efter mine umiddelbare oplevelser, tvivler jeg på det bliver tilfældet.

Noget helt nyt man finder i Bloodbornes ellers bekendte rammer, er de mystiske Chalice Dungeons. Disse tilfældigt sammensatte underjordiske labyrinter er den store nye satsning fra udviklerne, i et forsøg på at skabe mere indhold for den del af spillerbasen, der ønsker mere udfordring, efter at have gennemført spillets historie. Chalice Dungeons fungerer sådan, at man i løbet af sin gennemspilning af Bloodborne-historien finder nogle magiske bægre, som kan fyldes med bestemte materialer, for på den måde at skabe en portal til en underjordisk bane. Hver bane består af tre dele, og hver del har sin egen boss. Klarer man den anden boss, belønnes man med en Root Chalice, som er et bæger, der kan bruges til at skabe tilfældigt genererede baner, af samme type som den man befinder sig i. Skulle man klare den tredje boss, får man det næste bæger, for på den måde at komme dybere ned i labyrinterne, og for til sidst at udfordre den enkelte Chalice-types slut-boss. Indtil videre har jeg fundet tre Chalice-typer, men hvor mange der findes i spillet er uvist. Det er dog tydeligt at der er en masse indhold at finde her, ikke mindst fordi der er mulighed for at finde unikke variationer af spillets våben i labyrinterne, og muligheden for at dele sine labyrinter med spillerbasen har gjort, at det allerede bugner med koder på diverse internetfora, til Chalice Dungeons hvor folk har fundet det specielle udstyr. Det er en fantastisk måde at udvide spillets levetid på, og jeg er sikker på at der vil komme tilføjelser til denne del af spillet hen ad vejen, så vi fortsat kan have det sjovt med Bloodborne langt ud i fremtiden.

Bloodborne

Da jeg kom med mine første indtryk af spillet, nævnte jeg at de lange load-tider trak lidt ned i karakteren. Denne situation har ikke ændret sig, men en bekræftelse af at en opdatering er på vej, der skulle fikse dette problem, gør det nemmere at acceptere. Desværre er der bare en anden uheldig ting, som gør at helhedsindtrykket ødelægges en smule, og det er spillets framerate i multiplayer-delen. Bloodborne kører for det meste med en stabil framerate når man spiller alene, og de sjældne gange hvor den kæmper lidt er kortvarige, og på ingen måde ødelæggende for oplevelsen. Desværre forværres problemet en del, når andre spillere kommer til, og har man først to hjælpere og en større gruppe fjender på skærmen, kan det være svært at styre sin figur. Det sker langt fra tit, men når det sker er det mærkbart, og det er ærgerligt at et så gennemført spil, skal lide under denne type tekniske problemer. Det er forhåbentlig noget som udviklerne kan gøre noget ved gennem opdateringer, men i skrivende stund ødelægger det fornøjelsen en smule.

Det har været nogle hårde uger med Bloodborne, ikke fordi spillet er dårligt, men tværtimod fordi der er så meget indhold at finde i det, at en udførlig anmeldelse har krævet en del tid. Jeg har nu lagt godt og vel hundrede timer i spillet, og føler stadig, der er ting jeg ikke har oplevet endnu, og selvom jeg har brugt så lang tid med titlen, kan jeg ikke vente med at spille videre. Spillets fantastiske atmosfære, den dybe historie og det eminente kampsystem gør en helt afhængig, og spillets multiplayer gør kun oplevelsen endnu bedre. De lange load-tider kan være frustrerende, men med udsigten til en forkortelse af disse kan man ikke være andet end begejstret for From Softwares seneste titel. Har man før spillet Souls-spil, eller ønsker man en udfordring, hvor man ikke holdes i hånden og lærer af sine fejl, kan jeg kun på det varmeste anbefale Bloodborne.

9 / 10
+
Genialt kampsystem, fantastisk atmosfære, sjov multiplayer, Chalice Dungeons