De fik aldrig nogen varm velkomst, kolonisterne på planeten Shear. Både floraen og faunaen tog fortsat uskyldige liv, men i starten kom de fleste da sikkert hjem, efter en opdagelsesrejse i det ukendte. Det er nu fortid. Shear er ikke længere beboelig takket være gigantiske monstre, som konstant viser deres grimme ansigter. De er enorme bæster, som udvikler sig skræmmende hurtigt, og som har fået smag for menneskekød.
Den eneste løsning er en øjeblikkelig evakuering, og derfor sendes den rutinerede jæger Cabot og hans hårde bunke holdmedlemmer på opgaven. Deres opgave er at jage de frygtindgydende monstre, så de civile får tid til at samle deres værdier, og komme hurtigt væk.
Jægerne jagter i grupper på fire, hvor hver især har deres specialer at dække. The Trapper er ekspert i at opspore monsteret, Assault-krigeren er udstyret med mægtige våben og Medic og Support-klassen hjælper når tingene ikke går helt efter planen. Det gør det desværre næsten aldrig, eftersom bæsterne man jagter er enorme, har hud som metal og blandt andet puster ild! Da monsteret spilles i tredjeperson, har man desuden et bedre overblik over alt som foregår rundt om en, og det står i stærk kontrast til jægerne der jager i førsteperson.
Desuden er monsteret gigantisk, hurtigt og utrolig magtfuldt. Det kan lugte jægerne i et område, udvikle sig ved at æde dyrelivet, forstærke sin hårde hud og forbedre sine angrebsevner. Samtidig behøver den ikke at koordinere med nogen. Jægerne er nemlig et hold, hvor selve planlægningen af jagten er afgørende.
Selv faunaen er dødbringende for ensomme jægere, og monsteret er en hård nød at knække, selv med alle fire jægere til stede. Presset på jægerne begynder allerede i starten af en kamp. Monstret er relativt svagt og er endnu ikke blevet en hårdhudet dræber. I dets første fase er det ret let for et hold jægere at dræbe det forsvarsløse bæst, men efterhånden som monsteret æder og vokser, bliver chancerne mindre meget hurtigt. Efter en komplet første cyklus, kan monsteret udvikle sig, og blive endnu større og farligere. I dette stadie er monsteret yderst sårbart, og sådan er det hver gang det udvikler sig. Det bliver hurtigt rutine at flygte, æde og falde jægerne i baghold.
Efter den tredje udviklingsfase er monsteret fuldvoksent og er nu yderst dødelig fjende. Nu bliver jægerne til de jagede. Monsteret tager nu initiativet og vil enten gå hårdt efter at dræbe jægerholdet eller sabotere banens strømforsyninger, inden tiden løber ud. Ideen om asymmetriske multiplayer-dueller er både simpel og ganske genial. Den innovative udvikler Turtle Rock Studios har allerede modtaget megen ros og prisværdigheder for Evolve, og det er tydeligvis ikke uden grund.
Men det store spørgsmål står stadig tilbage: vil konceptet blive gammelt for hurtigt? En multiplayer-titel, med kun fem spillere i hver runde, med små variationer i spil-modes og kun tre monstre ved udgivelsen. Er det nok? Ja, der er en solo-mode med computerstyrede venner og fjender, men den er udelukkende til træning. Uden rigtige spillere, bliver Evolves lovende koncept fuldstændig ligegyldigt. I multiplayer-runderne viser Evolve sig dog fra sin bedste side. Synergien mellem de forskellige jægertyper og deres tre repræsentanter, giver en overraskende mængde variation, og dette går så sandelig op i en højere enhed, når man kombinerer disse med forskellige monstre, og specielt forskellige måder at spille dem på. Der er aggressive monsterspillere, der går efter jægerne gennem deres kompetente udnyttelse af terrænet, i de meget tidlige stadier af en kamp. Der er også spillere der sniger sig rundt med monsteret, ligger falske spor og viser sig kun de har nået den frygtindgydende tredje udvikling, og på det tidspunkt er de utrolig overlegne.
Hele systemet består af en lang række opgraderinger, hvor begge sider kan forbedre visse evner, og det sker ved at jage det unikke dyreliv. Systemet gør hver kamp unik, og overaskende nok, er der noget for alle typer spillere. Bøllerne er enspændere, og elsker at være monsteret, hvorimod holdspillere kan bruge Medic og Support til at tage sig af deres kolleger, mens Trapper og Assault kan være mere aggressive. Efter nogle heftige alpha og beta-tests, samt en uge med det færdige Evolve, må jeg stadig indrømme, at oplevelsen endnu ikke føles træt. Hver kamp er anderledes og spændende. Du ved aldrig, hvor god en konkurrence det vil blive, og man forventer altid det værste.
Evolve er så sandelig ikke for alle, men dem der elsker innovativ og strategisk action, vil blive imponererede over dybden og variationen. Evolve er nyt, friskt og leverer præcist, hvad der blev lovet: en omvæltning af det trætte shooter-marked, der efterhånden kører lidt i tomgang. Den seje debriefing med en Benny Hill-agtig opsummering af kampen, bør desuden bruges af alle spillets konkurrenter. Ja, Turtle Rock disker op med en masse herlige ideer, og de mestrer deres håndværk til perfektion.
Jægerholdets og monsterets balance må have været en gigantisk udfordring, og bliver det i for sig igen, når hele fan-basen skal slippes løs i Evolve. Udvikleren har virkelig udnyttet deres fantastiske koncept og har ikke fortyndet det med alt for mange spil-modes. Den lille minikampagne med fem små missioner giver lidt variation, men Evolves kerne er i bund og grund online-jagten, lige meget om man spille jæger eller monster. Det er en spændende omgang katten efter musen for alle, der gider at tage sig tiden til at lære af hinanden, og finpudse strategien til perfektion. De forskellige karakterer kan låses op hurtigt ved at udføre de klassespecifikke opgaver alligevel. Dit level låser i virkeligheden kun op for kosmetiske ændringer, specielle logoer og en lille ændring i evnerne. Loyale spillere har derfor kun en fordel i erfaring og viden, og ingen behøver at grinde for at låse op for overlegne våben eller rustninger.
Evolve er både en futuristisk og en gammeldags fornøjelse, og er samtidig et innovativt og ekstremt spændende multiplayer-spil. Dem der ikke ønsker at løbe rundt som monsteret, får dog virkelig brug for nogle dygtige online-venner, og af den grund skal du måske ikke vente alt for længe med at tage del i jagten. Jeg er nemlig ret sikker på, at du skal tilpasse dig Evolves sværhedsgrad hurtigt. Lad jagten begynde.