Evolve

Evolve

Turtle Rock Studios genopfinder skydespillet endnu en gang. Vi er taget på jagt på planeten Shear.

De fik aldrig nogen varm velkomst, kolonisterne på planeten Shear. Både floraen og faunaen tog fortsat uskyldige liv, men i starten kom de fleste da sikkert hjem, efter en opdagelsesrejse i det ukendte. Det er nu fortid. Shear er ikke længere beboelig takket være gigantiske monstre, som konstant viser deres grimme ansigter. De er enorme bæster, som udvikler sig skræmmende hurtigt, og som har fået smag for menneskekød.

Den eneste løsning er en øjeblikkelig evakuering, og derfor sendes den rutinerede jæger Cabot og hans hårde bunke holdmedlemmer på opgaven. Deres opgave er at jage de frygtindgydende monstre, så de civile får tid til at samle deres værdier, og komme hurtigt væk.

Evolve

Jægerne jagter i grupper på fire, hvor hver især har deres specialer at dække. The Trapper er ekspert i at opspore monsteret, Assault-krigeren er udstyret med mægtige våben og Medic og Support-klassen hjælper når tingene ikke går helt efter planen. Det gør det desværre næsten aldrig, eftersom bæsterne man jagter er enorme, har hud som metal og blandt andet puster ild! Da monsteret spilles i tredjeperson, har man desuden et bedre overblik over alt som foregår rundt om en, og det står i stærk kontrast til jægerne der jager i førsteperson.

Desuden er monsteret gigantisk, hurtigt og utrolig magtfuldt. Det kan lugte jægerne i et område, udvikle sig ved at æde dyrelivet, forstærke sin hårde hud og forbedre sine angrebsevner. Samtidig behøver den ikke at koordinere med nogen. Jægerne er nemlig et hold, hvor selve planlægningen af jagten er afgørende.

Evolve

Selv faunaen er dødbringende for ensomme jægere, og monsteret er en hård nød at knække, selv med alle fire jægere til stede. Presset på jægerne begynder allerede i starten af en kamp. Monstret er relativt svagt og er endnu ikke blevet en hårdhudet dræber. I dets første fase er det ret let for et hold jægere at dræbe det forsvarsløse bæst, men efterhånden som monsteret æder og vokser, bliver chancerne mindre meget hurtigt. Efter en komplet første cyklus, kan monsteret udvikle sig, og blive endnu større og farligere. I dette stadie er monsteret yderst sårbart, og sådan er det hver gang det udvikler sig. Det bliver hurtigt rutine at flygte, æde og falde jægerne i baghold.

Efter den tredje udviklingsfase er monsteret fuldvoksent og er nu yderst dødelig fjende. Nu bliver jægerne til de jagede. Monsteret tager nu initiativet og vil enten gå hårdt efter at dræbe jægerholdet eller sabotere banens strømforsyninger, inden tiden løber ud. Ideen om asymmetriske multiplayer-dueller er både simpel og ganske genial. Den innovative udvikler Turtle Rock Studios har allerede modtaget megen ros og prisværdigheder for Evolve, og det er tydeligvis ikke uden grund.

Evolve

Men det store spørgsmål står stadig tilbage: vil konceptet blive gammelt for hurtigt? En multiplayer-titel, med kun fem spillere i hver runde, med små variationer i spil-modes og kun tre monstre ved udgivelsen. Er det nok? Ja, der er en solo-mode med computerstyrede venner og fjender, men den er udelukkende til træning. Uden rigtige spillere, bliver Evolves lovende koncept fuldstændig ligegyldigt. I multiplayer-runderne viser Evolve sig dog fra sin bedste side. Synergien mellem de forskellige jægertyper og deres tre repræsentanter, giver en overraskende mængde variation, og dette går så sandelig op i en højere enhed, når man kombinerer disse med forskellige monstre, og specielt forskellige måder at spille dem på. Der er aggressive monsterspillere, der går efter jægerne gennem deres kompetente udnyttelse af terrænet, i de meget tidlige stadier af en kamp. Der er også spillere der sniger sig rundt med monsteret, ligger falske spor og viser sig kun de har nået den frygtindgydende tredje udvikling, og på det tidspunkt er de utrolig overlegne.

Hele systemet består af en lang række opgraderinger, hvor begge sider kan forbedre visse evner, og det sker ved at jage det unikke dyreliv. Systemet gør hver kamp unik, og overaskende nok, er der noget for alle typer spillere. Bøllerne er enspændere, og elsker at være monsteret, hvorimod holdspillere kan bruge Medic og Support til at tage sig af deres kolleger, mens Trapper og Assault kan være mere aggressive. Efter nogle heftige alpha og beta-tests, samt en uge med det færdige Evolve, må jeg stadig indrømme, at oplevelsen endnu ikke føles træt. Hver kamp er anderledes og spændende. Du ved aldrig, hvor god en konkurrence det vil blive, og man forventer altid det værste.

Evolve

Evolve er så sandelig ikke for alle, men dem der elsker innovativ og strategisk action, vil blive imponererede over dybden og variationen. Evolve er nyt, friskt og leverer præcist, hvad der blev lovet: en omvæltning af det trætte shooter-marked, der efterhånden kører lidt i tomgang. Den seje debriefing med en Benny Hill-agtig opsummering af kampen, bør desuden bruges af alle spillets konkurrenter. Ja, Turtle Rock disker op med en masse herlige ideer, og de mestrer deres håndværk til perfektion.

Jægerholdets og monsterets balance må have været en gigantisk udfordring, og bliver det i for sig igen, når hele fan-basen skal slippes løs i Evolve. Udvikleren har virkelig udnyttet deres fantastiske koncept og har ikke fortyndet det med alt for mange spil-modes. Den lille minikampagne med fem små missioner giver lidt variation, men Evolves kerne er i bund og grund online-jagten, lige meget om man spille jæger eller monster. Det er en spændende omgang katten efter musen for alle, der gider at tage sig tiden til at lære af hinanden, og finpudse strategien til perfektion. De forskellige karakterer kan låses op hurtigt ved at udføre de klassespecifikke opgaver alligevel. Dit level låser i virkeligheden kun op for kosmetiske ændringer, specielle logoer og en lille ændring i evnerne. Loyale spillere har derfor kun en fordel i erfaring og viden, og ingen behøver at grinde for at låse op for overlegne våben eller rustninger.

Evolve

Evolve er både en futuristisk og en gammeldags fornøjelse, og er samtidig et innovativt og ekstremt spændende multiplayer-spil. Dem der ikke ønsker at løbe rundt som monsteret, får dog virkelig brug for nogle dygtige online-venner, og af den grund skal du måske ikke vente alt for længe med at tage del i jagten. Jeg er nemlig ret sikker på, at du skal tilpasse dig Evolves sværhedsgrad hurtigt. Lad jagten begynde.

9 / 10
+
Fantastisk og velfungerende koncept, smuk asymmetrisk multiplayer, glimrende balance.
-
Single-player er udelukkende til oplæring.

Lee West

Evolve er godt. Ingen tvivl om det. Men det er for mig ikke den åbenbaring eller fyldige oplevelse, som jeg havde håbet på. Det er en sjov og anderledes mekanik vi bydes på, der samtidig tilbyder en anden dynamik end mere kendte shootere. Det er ligeledes interessant at tage på monsterjagt og samarbejde om løjerne. Men jeg føler, at det samarbejde er set bedre og mere varieret i eksempelvis Borderlands og World of Warcraft, for nu at tage to andre spil med fokus på samarbejde i hold, der begge byder på væsentligt mere indhold. Og der har førstnævnte yderligere en stor fordel: En solid singleplayer-kampagne.

Evolve er dog heller ikke de to titler. Den er helt sin egen med et umiddelbart større fokus på action, og det er den del, man skal være opmærksom på. For måske vil det med tiden afføde flere healere, der mener, at de skal give skade og en langt mere fesen gruppedynamik, end der lægges op til, men forhåbentligt vil det nærmere si den mere blæste action-spiller fra og holde på dem, der kan lide at kommunikere og tænke mere strategisk. Det føles kort sagt til tider som at være på instance-tur med fire damage-dealers for at få "det der stykke loot, som aldrig dropper" lidt for ofte. Og enhver der har spillet MMO-spil ved hvor "sjovt", det kan være.

Det kan dog stadig være ret sjovt at tage rollen som jæger (og især i begyndelsen) monster, også selvom der er stor forskel på balancen ved de forskellige monstre. Faktisk føles det rigtigt fedt og tungt at bevæge sig rundt som en af kolosserne, men igen er knuste træer og følelsen af at være kraftfuld lidt af en gimmick, der hurtigt aftager i fornøjelsen og afløses af fornemmelsen at kigge på en figur fra Monsters Inc.. Således føles eksempelvis Goliath ret hurtigt som en godmodig gorilla fremfor en skræmmende størrelse, og det er vel ikke helt tanken. Måske er det den lidt bløde grafiske stil, der gør det, måske er det bare den anderledes vægt på figuren. Det føles dog andre gange som at spille en fuld udstyret agent i sandkassespillet Crackdown: Man hopper, flyver, smadrer og tæsker løs på den helt rigtige Hulk-agtige måde. Dog kan tredjepersonsvinklen og de nærmest myreagtige modstandere her føles en smule malplacerede. Sidstnævnte skyldes dog mest vanetænkning.

Man har som monster altid noget at give sig til i starten. Det er lidt ligesom fangeleg: Det er sjældent helt så sjovt, at være den der "er den". Som jæger kan det til tider føles som om, at der sker for lidt, især hvis kommunikationen mangler, selvom der naturligvis er mindre fjender undervejs i jagten. Men for et action-spil kan det være dræbende at føle, at man bare trasker rundt. Det samme gælder den lidt langsommelige progression, selvom det på ingen måde virker meget værre eller mere påkrævet end at arbejde sig hen mod perks i Call of Duty. Især ikke da det ligesom antallet af vilddyr, vejret og meget mere kan indstilles frit.

Evolve skal alligevel ses som noget dybere, end man forventer de første mange timer, hvis man for alvor vil nyde det. Det kræver dog, at spillerbasen vænner sig til tanken, og ikke ser dette som en ny Titanfall med sjov, ballade og færre baner. For tager man det som et action-spil, er jeg bange for, at det hurtigt vil føles som for lidt. Det gjorde det for mig. Også selvom områderne er veldesignede med - for den type spil - vigtige kendetegn og navigationspunkter.

Det forefindes til gengæld et fint og yderst overskueligt multiplayer-system, der lader en sætte de kriterier, man vil, eller tage foruddefinerede banetyper, ligesom hver af de fem spillere kan udfylde deres ønske om en rolle i rangorden, og så prøver systemet at matche, hvis muligheden er der. Igen er det sådan en sær hybrid af MMO og action, og kræver at man vænner sig til tanken. Ligesom man skal vænne sig til tanken at et Season Pass ikke åbner for alt kommende indhold.

Måske skal man også vænne sig til det tyske sprog. For pudsigt nok fik jeg syv ud af ti gange tyskere i mit headset de aftener, hvor jeg testede spillet, så måske det ganske enkelt tiltaler dem mere. Heldigvis kan jeg tale tysk, og kommunikationen var god de gange, hvor jeg mødte vores nabolands gamere. Det var på de tidspunkter, at spillet for alvor skinnede. Konklusionen på multiplayer er dog let at give: Spil det med fremmede, og du vil lige nu kunne forholde dig til karakteren herunder. Har du venner med Evolve i samlingen, kan du justere den op et nøk, og dermed ende pænt mellem Ingo og undertegnedes karakter.

Evolve er kort sagt et tveægget sværd, og det er svært helt at komme frem med de rasende positive superlativer for en oplevelse, der bestemt er anderledes, fyldt med fin co-op og i bedste fald rigtig underholdende. Det var Left 4 Dead dog også, eller Borderlands, eller... du kan nok fornemme, hvor jeg vil hen, ikke?

Jeg sætter dog pris på muligheden for at spille offline med bots, ligesom jeg har en fornemmelse af, at multiplayer-delen for alvor vil skinne om nogle uger eller måneder, når gamere verden over har vænnet sig til at tænke i lidt andre baner og fået mere styr på spillets ganske solide grundmekanikker.

Evolve er ikke helt den revolution, som man kunne håbe på, men det er alligevel ganske sjovt - og en anderledes oplevelse - at være med i fangelegen. Jeg ser det på nuværende tidspunkt ikke som et must til spilsamlingen, men med den rette udvikling kan det - ligesom monstret - vise sig at blive en solid dræber.

7/10

EvolveScore

Evolve