Life is Strange

Life is Strange

Folkene bag Remember Me er parate med en ny episodisk spilserie. Magnus har anmeldt første del

Pistolskuddet runger og vibrerer i de kolde klinker på det lille skoletoilet, og med et forandres Blackwell Academy for altid. Jeg står gemt nede bag den bagerste bås, og ser hjælpeløst til mens tragedien udspiller foran mig. En pige forsøger at afpresse en dreng, han trækker pludselig en pistol, de går galt af hinanden, og så sker det. Jeg skriger, og tiden stopper. Ikke bare i den metaforiske forstand, men ganske bogstaveligt. Pludselig er tiden en flod, hvor strømmen bestemmer sig for at løbe den anden vej. Jeg glider med, og pludselig er jeg i klasseværelset få minutter før. Alle er i live, patronen, der snart vil affyres, hviler endnu i magasinet, og jeg har fem minutter til at stoppe det.

Life is Strange

Episodeformatet er efterhånden blevet fast inventar i spilmediets konstant voksende væld af distributionsmuligheder og forretningsmodeller, og Life is Strange forsøger at eftergøre TellTales model, men kombinerer dette med et lille drys teenagedrama, lidt overnaturlige tidsrejser og en enkelt sjat mordopklaring. Det lyder som en afprøvet formular, men Life is Strange har sin helt egen identitet, og det er både på godt og ondt. Heldigvis mest førstnævnte.

Max Holdenfield. Det er hovedpersonens navn. Du er teenager, utilpasset og er netop flyttet fra Seattle til Blackwell Academy, hvor nye sociale udfordringer venter. Som om dette ikke skulle være nok i forvejen, er en kvinde forsvundet, og dette har rystet det lille lokalsamfund. Alle er på stikkerne, og det gør en i forvejen spændt situation for Max endnu værre.

Life is StrangeLife is Strange

Det er en simpel opsætning, som populærkulturen har undersøgt og dissekeret et utal af gange via musik, film og nu også spil, men det ændrer fortsat ikke på, at coming-of-age historien er en skide interessant fortælling. Formatet er heller ikke synderlig unikt, da det er en relativ kopi af den Telltale-formel, som efterhånden har bevist sit værd. The Wolf Among Us, The Walking Dead, Tales From the Borderlands og Game of Thrones, hvis du bare har begivet dig ind i en af disse, har du allerede en skarp idé om, hvad Life is Strange forsøger at udrette. Det består hovedsageligt af en udforskning af diverse miljøer, samt dialogsekvenser hvor dine svarmuligheder har konsekvenser for historien.

Life is Strange

Men selvom hverken historien eller mekanikkerne er unikke eller nyskabende, har Life is Strange sin helt egen identitet, og dette er takket være en ting: manipulationen af tid. Spillet har nemlig et overnaturligt twist, hvor Max har mulighed for at skrue tiden tilbage. Ikke meget, bare en smule, og dette ændrer forståelsen af historien og mekanikkerne fuldstændig, både på den gode og på den dårlige måde. Det giver som udgangspunkt Life is Strange sin egen stemme, som er altafgørende når nu volumen af TellTale-titler er ved at nå komiske proportioner. Du er ikke offer for konsekvenserne af dine handlinger og udtalelser, men kan i stedet manipulere med dem og skræddersy dem efter dine behov. Det giver samtidig anledning til nogle lidt skæve puslespil. Max kan indsamle information og objekter, og kan derefter skrue tiden tilbage til der hvor disse kan bruges. Det er en uhyre smart måde at skabe nogle lidt anderledes udfordringer på, og i løbet af den bare to timer lange episode, måtte jeg klø mig lidt i håret et par gange. Desværre betyder denne skræddersyning af Max' beslutninger, at man aldrig føler en nær tilknytning til karakteren. I The Wolf Among Us spillede jeg min Bigby, og i The Walking Dead er det min Clementine, men i Life is Strange kan jeg altid skrue tiden tilbage og ændre mine dialogvalg, så konsekvenserne føles aldrig lige så brutale.

Det kan dog være, at senere episoder samler op på dette problem, og låser mig fast i nogle intense situationer. Det er nødvendigt for indlevelsen og kan blive Life is Stranges største akilleshæl fremadrettet.

Life is StrangeLife is Strange

Heldigvis støtter Life is Strange sig op af en ret finurlig grafik, der svæver et sted imellem TellTales tegneseriebaserede stil, og en mere virkelighedstro klassisk afbildning af karakterer og miljøer. Resultatet svæver på kanten, men formår alligevel at portrættere følelser og gestikuleringer på en tilfredsstillende måde. Vi er ikke ude i Unreal Engine 4-lignende grafik, men for den specielle oplevelse Life is Strange er, så passer det helt fint. Det kunne dog have været en fordel, hvis studiet havde brugt Motion Capture-teknologi til de mere personlige og dialogheftige sekvenser, så skuespillets kvalitet opererede på maksimal effekt. Selvom dette ikke er et decideret minus, så kan Motion Capture på skuespillerne nærmest kun højne historien og dialogen.

Life is Strange

Episodeformatet er så sandelig kommet for at blive, og Life is Strange er, trods nogle små fejltagelser, et af de bedre eksperimenter i den retning. Spillet giver et virkelighedstro og realistisk indblik i en utilpasset teenagers besværlige eksistens, og det er her at Life is Strange får sin styrke fra. Det er derfor en smule tragisk, at det overnaturlige tidsmanipulerende element ikke virker helt efter hensigten, da den tager brodden af de beslutninger hovedpersonen Max skal træffe. Det ændrer dog ikke på at der kommer nogle finurlige små puslespil ud af det, og derfor gør det Life is Strange til en dyb og involverende spiloplevelse, der er lidt udover det sædvanlige.

Life is Strange
7 / 10
+