Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Ja, det er en årlig udgivelse, men den vækker både nostalgi og fremsyn for lommemonster-veteraner.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire er 2014's udgave af den laaaaange håndholdte serie, og det andet Pókemon-spil der lander på Nintendos 3D-maskine. Den udkommer lige godt et år efter Pokémon X and Y, et spil der introducerede den syvende generation af monstre og 3D-grafik til fordel for den ellers så elskede sprite-baserede visuelle stil.

Omega Ruby/Alpha Sapphire byder ikke på en ny Pokémon-generation, men slutter sig i stedet til listen af remakes som Nintendo har budt på i noget tid nu, sammen med Fire Red/Leaf Green og Heartgold/Soulsilver. Altså er det tid til at genopleve gamle eventyr i regionen Hoenn. Hvordan holder Ruby og Sapphire i deres tilbagevenden til gamings frontlinjer?

Hvis der skulle være nogen derude, der ikke har stiftet bekendtskab med Pokémon, så det en rollespilsserie i japansk stil, hvor spilleren stiller sig i skoene på en træner, der fanger og udvikler disse nuttede små dyr, der lægger navn til serien, lærer dem kraftfulde angreb og kæmper med andre dyr for at levelle op. Omega Ruby/Alpha Sapphire ville være et godt sted at introducere nye spillere til serien, om end det er sandt, at sværhedsgraden er blevet hævet (til det bedre) i forhold til det forrige spil på 3DS. Andre trænere er udstyret med healing-items tidligt i spillet, men de opfører sig stadig uberegneligt i kampene, og vi savner en mere aggressiv og strategisk tilgang fra AI'en. Af den årsag, og på grund af andre detaljer, vi kommer ind på i denne anmeldelse, konkluderer vi at X/Y er det mere begyndervenlige af de to spil og byder på en mere overfladisk oplevelse, mens Omega Ruby/Alpha Sapphire er mere krævende (selvom det stadig er let nok).

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire
Dette er en annonce:

Ruby Omega/Sapphire Alpha bygger på samme skelet som X/Y, og i direkte sammenligning skinner det igennem. De generelle indtryk i starten af ORAS (lad os bare kalde det dét fra nu af) minder meget om dem fra 3DS-forgængeren, men selv om de to spil ligner hinanden, er der små detaljer og tilføjelser der giver det nye Pokémon mere farve, og gør det tydeligt at vi ikke har med et forhastet produkt at gøre.

HQ

Det lader til at holdet bag ORAS har poleret videre på formlen fra X/Y, og brugt endnu et år på at raffinere oplevelsen yderligere. X/Y var et fremragende og imponerende spil, og i dette nye spil finder vi kun forbedringer. Visuelt har alting et bedre finish, og menudesign, angrebsknapper og den overordnede grænseflade ser alle bedre ud end i X/Y, og skaber en bedre helhed.

Hvad angår nye features, så implementerer ORAS også alle de nye elementer fra X/Y, og bekræfter således at de nu er en del af serien, og ikke bare en sporadisk tilføjelse til et enkelt spil. Altså dukker Poké-Playground, Super Training og Mega Evolutions op, og de er altid sjove at opdage og udnytte i kamp. Ud over disse gamle kendinge er ORAS' største tilføjelse den såkaldte MultiNav.

Dette er en annonce:

MultiNav er et værktøj, der bliver vist på den nederste af 3DS'ens skærme, og inkorporerer adskillige værktøjer. De mest nævneværdige er et lille kort over Hoenn, der kan udvides med et enkelt tryk, og et nyt værktøj der viser hvilke Pokémon, der kan findes på vejen til hvor spilleren er, samt hvor mange af dem man har fanget, og om nogle af dem er skjulte. Det virker måske som svage eller overfladiske ændringer, men målet er at give spilleren mere kontrol, og give grænsefladen en mere brugbar, ligefrem rolle.

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

En anden væsentlig tilføjelse til Pokémon-oplevelsen i denne omgang er stealth-bevægelser. Ved at skubbe blidt til 3DS'ens cirkel-pad går spillerfiguren på langsom og undvigende manér, og kan i nogen grad undgå møder med vilde Pokémon i det høje græs. Denne nye bevægelse er kombineret med en ny type møder. En gang imellem dukker der en sort skygge op i græsset, der repræsenterer en Pokémon med højere level end på den almindelige sti, og et sæt usædvanlige natur og angreb for sin art. Hvis man formår at snige sig ind på den, kan man kæmpe mod den og fange disse særlige Pokémon, der giver lidt friskhed til samleoplevelsen og vil glæde både de spillere, der vil fange dem alle, og dem der leder efter de bedste kombinationer til konkurrencepræget spil.

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Til trods for alle disse nyheder ved ORAS også hvordan det effektivt skal udnytte nostalgifaktoren. For selvom ændringerne kan virke substantielle for dem, der spillede originalen på Game Boy Advance, er vi stadig i Hoenn-regionen som veteraner vil huske den. Byerne, kortet, gyms og hemmelige baser er til stede i ORAS som de var i 2003, for 11 år siden.

Andre karakteristiske træt fra de oprindelige Ruby og Sapphire har været gennem mere ombygning, såsom Pokémon Contests. Systemet er stadig bekendt, men har nu mere visuelt pang og tilføjelser som kostumer til hovedpersonen og Pikachu. Med al denne sammensmeltning af gammelt og nyt, udstråler ORAS en positiv nostalgisk fornemmelse, uden det går ud over minderne fra originalen.

Kort sagt er Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire meget mere end et remake af den tredje generation af Pokémon. Det er et spil, der perfekt opfylder adskillige mål, såsom at fortsætte arven og det gode arbejde fra X/Y og polere oplevelsen maksimalt, at give spilleren nye værktøjer, og giver ikke mindst mulighed for at fylde næsten hele Pokédexet på ét system med kun to spil. Omega Ruby/Alpha Sapphire er en titel med tonsvis af spilletimer, og slutter ikke når du gennemfører Pokémon League (hvilket man kan gøre på omkring 20 timer), men bliver ved med at byde på saft og underholdning, også for veteraner.

Det er det bedste Pokémon på 3DS, og det bedste spil til Nintendos håndholdte denne jul. Det er større og bedre end sin forgænger, og er således endnu et must-have. Vi har kun ét men, og det handler om wow-faktoren. Springet frem i forhold til forgængeren er nemlig ikke lige så stort som sidst, da ORAS er et mere sikkert remake og ikke nytænker så meget. Til gengæld er det mere komplet og effektivt. Fang det!

HQ
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Forbedrer og udvider sin forgænger, mere indhold, bedre grænseflade, animationer og værktøjer
-
Ikke noget spring i design eller innovation som i X/Y, man kan anklage serien for at stå stille
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold