Super Smash Bros for Wii U

Super Smash Bros for Wii U

Nintendo sender atter alle sine helte ind i en arena, hvor de kan tæske hinanden. Charmen ved det er svær at forklare.

Den første gang du spiller Super Smash Bros, vil du nok føle dig ret overvældet. Spillet er læsset med features og ekstraindhold. Dertil er styringen ikke simpel nok til at man kan slippe afsted med button mashing. Det er utroligt at Nintendo har designet et spil rettet mod et bredt publikum med alle de populære helte inkluderet, men oplevelsen er så afsindigt kompliceret i det færdige produkt. Og spillet har et massivt omfang. Kort sagt, hvis du skal have det sjovt med Super Smash Bros for Wii U, skal du investere både tid og tålmodighed.

Det er tydeligt at Super Smash Bros ikke bare er lavet til lidt lethjertet sjov, når man sætter sig ned med spillet. Der er ikke engang touch-styring i menuerne. Og når gamepad'et er løbet tør for batteri, kan man let fortsætte med en anden controller. Spillet styres bedst med den originale Gamecube-controller, der har fået nyt liv takket være en adapter til Wii U. Udover den og Gamepad kan man også styre med 3DS, Wii Remote og nunchuk, Pro og Classic controllerne.

Mængden af understøttede styreenheder skyldes selvfølgelig, at op til otte spillere kan kæmpe samtidigt. Altså er der endnu mere kaos på skærmen end vi allerede er vant til. Arenaerne til disse store kampe er selvfølgelig større, og derfor er udvalget også en smule begrænset her. Det er ret sjovt at kæmpe med så mange spillere i arenaen, især hvis man har mestret styringen. Hvad der udefra ligner kaos og forvirring er en fremragende test af koncentrationsevne for den erfarne Super Smash Bros-spiller.

Super Smash Bros for Wii USuper Smash Bros for Wii U

Der er ligheder med den håndholdte version af spillet. De to udgaver er ikke kompatible med hinanden, og der er forskelle at spore i arenaerne og objekterne deri, men styringen er identisk, og man samler de eftertragtede trofæer på samme måde. Der er også Classic Mode, der simulerer en turnering, hvor man kæmper sig frem til den endelige dyst mod Mesterhånden, spilseriens skurk (der bogstaveligt talt er en svævende hånd). Her er de samme Stadium Mode og All-Star-spiltyper, hvor man kæmper mod kendte helte i kronologisk rækkefølge.

Super Smash Bros for Wii U
Super Smash Bros for Wii U

I Smash Mode bliver man sat på specifikke opgaver, der munder ud i belønninger. For eksempel skal man som Pac-Man spise seks modstandere i træk, eller besejre Jigglypuff ved kun at bruge counters. Denne variant hjælper også med at lære de forskellige figurers unikke evner at kende, og giver måske en smag for nye kæmpere. En simple men fin ide. En skam at den ikke var med i 3DS-udgaven.

Den anden nye spiltype hedder Special Orders. Her kan man satse guld på en kamp og vinde belønninger, hvis visse betingelser bliver opfyldt, eller betale endnu mere guld for kæmpe flere kampe i træk. Men fejler man, mister man hele din indsats. Resultaterne bliver talt sammen over de forskellige missioner, men man skal stadig besejre Mesterhånden til sidst for at modtage belønningen.

Super Smash Bros for Wii U

Med i pakken er også Stage Studio, hvor man kan bygge sine helt egne arenaer. Der skal man bruge Gamepad. Man tegner blot de platforme, man vil bevæge sig på, og kan tilføje ting som fjedre og kanoner. Mulighederne er ret begrænsede, men det er en fin lille tilføjelse, og udvalget af baggrundsmusik til de hjemmestrikkede baner understreger endnu en gang hvilket monster Super Smash Bros er på indholdssiden.

Super Smash Bros for Wii U

Man kan personliggøre sin fighter på mange måder, og selv Mii-kæmpere er blevet integreret på meningsfuld vis, hvilket er en af spillets bedste nyskabelser. Det belønner dem, der virkelig bruger tid med det, og ligner kort sagt at spillet er rendyrket fanservice. Man kunne måske frygte at udviklerne blot tilføjede en stribe nye helte og så grinte hele vejen til banken, men det er ikke tilfældet. Tværtimod får vi kløgtig spilmekanik, der først åbenbarer sig efter lidt tid. Der er selvfølgelig et aspekt af held, men at vinde i Super Smash Bros er i langt højere grad et spørgsmål om ens evner end for eksempel i Mario Kart 8.

Og det er også det, der gør spillet så afskrækkende i starten. Hvis man kun spiller i korte perioder, vil man ikke genkende hvor særligt, Super Smash Bros for Wii U faktisk er. Men bider man sig fast, bliver man belønnet med mere sjov end man kunne forestille sig. Og i sidste ende gælder dette: enhver med nok tålmodighed vil nå det punkt. Og så er vi slet ikke kommet ind på spillets online-del, der ikke er tilgængelig endnu. Nintendo har givet serien et løft til en ny generation, og vanepotentialet er endnu højere med denne udgivelse. Super Smash Bros for Wii U er den milepæl enhver fan har ønsket sig.

Husk også at læse Hands-on med Nintendos Amiibo-figurer

9 / 10
+