Ultimate NES Remix

Ultimate NES Remix

Føler du, at du er gået glip af mange gode klassikere? At din barndom ikke var komplet? Bare rolig, det vil Nintendo prøve at rette op på.

Ved du hvad du har misset, hvis du ikke voksede op i 80'erne eller de tidlige 90'ere? Du gik glip af en masse gode spil. Ved du hvem der også synes det? Nintendo.

Ja, det var Nintendos rigtige velmagtsdage, og det var dengang flere af deres mest kendt og etablerede spilserier så dagens lys. Og selv om de fleste af disse lever videre i bedste velgående i dag, og er mere populære end nogensinde, så synes Nintendo alligevel at du skal have en smag af hvordan de gamle klassikere var. Om end med et lidt mere moderne tvist.

For det er netop hvad Ultimate NES Remix er. Et tilbageblik på en guldalder af de sjældne, og det er tydeligt at Nintendo spiller på nostalgistrengene endnu en gang, samtidigt med at de prøver at få en ny generation med på valsen. Her er det klassisk 8 bit-grafik og gameplay hele vejen.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix

Så hvad er Ultimate NES Remix egentlig? Jo, det er en samling af baner og segmenter fra diverse NES-titler som Super Mario Bros., Punch Out, Excitebike, Kirby's Adventure, Donkey Kong og mange andre, der alle er lavet om til minispil med egne udfordringer og mål. Vi snakker heller ikke om en lille samling på tre-fire minispil fra hver serie, nej, her er en anseelig mængde af dem at udfordre sig selv med.

Minispillene varierer godt mellem de forskellige titler, de er hentet fra, og går som oftest ud på at du skal fuldføre diverse udfordringer som er tilføjet til gameplayet. Et eksempel er i Super Mario Bros., hvor du skal spille gennem den første bane så hurtigt som muligt, eller samle et bestemt antal mønter ind, inden tiden er gået. Nogle af spillene har fået tilføjet forstyrrende elementer, som at du får et par kloner af din figur, eller at du kun ser silhuetter, hvilket gør det svært at se hvor du befinder dig.

Disse udfordringer gør, at minispillene ofte lander på en varighed på 10-30 sekunder, hvilket er helt perfekt på 3DS. Det gør det utroligt enkelt at samle spillet op og lægge det fra sig igen efter en kort omgang. Ypperligt til dem, der er på farten.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix

Men bare fordi minispillene er korte, skal du ikke tro at de er lette. Er der noget, der kendetegner de gamle NES-spil, er det at de kunne have en nådesløs sværhedsgrad, hvilket i sin tid førte til udtrykket "Nintendo Hard". Har man spillet originalerne, vil man sikkert blive glad for at opdage, at spillene er lige så udfordrende i dag som dengang, også med de nye mål og udfordringer.

De første baner er ganske vist lette og introducerende, men efterhånden som du fuldfører minispillene og låser op for nye, bliver de stadigt mere udfordrende. Jeg havde næsten glemt hvor vanskeligt det var at hoppe over tønder i Donkey Kong, eller hvor frustrerende svært det er at få gode slag ind i Punch Out.

Nintendo har gjort et glimrende arbejde med at minde os om, hvor underholdende og gode mange af disse spil var, samtidigt med at minispilsformatet giver dem nyt liv, og til tider gør dem mere intense end før.

Jeg har ikke spillet de to første Nintendo Remix-spil, mest fordi jeg ikke kunne se pointen i at købe noget, der for mig lignede en samling demoer. Men, efter at have spillet Ultimate NES Remix i ferien, kan jeg ærligt sige at jeg tog grundigt fejl.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix

Jeg har lavet lidt research på de to første NES Remix i serien, og fundet ud af at de egentlig er mere af det samme, så har du spillet de to første, ved du hvad du kan forvente her. En godt blandet samling af tidløse klassikere som er klar til at underholde og udfordre dig på ny. Den store forskel er, at hvor de to tidligere spil var til Wii U, er Ultimate NES Remix til 3DS. Og det er på en håndholdt konsol at denne genre virkelig hører hjemme. At tænde for tv'et, for Wii U'en og starte en serie af minispil op føler jeg bliver lidt for besværligt, men at åbne 3DS'eren og begynde at spille passer mig udmærket.

8 bit-grafikken, chip-lydene, den simple styring og minispilsformatet er måske ikke for alle, og nye spillere skal nok have en vis interesse i Nintendos fortid for at få mest ud af spillet, men for os lidt ældre var dette et kært tilbageblik på de yngre dage. Hvis der er noget, der trækker ned, så er det at udvalget af spiltitler efter min mening godt kunne være større. Spillet kalder sig jo trods alt Ultimate, men udvalget er ikke større end på Wii U.

Meget mere er der ikke at sige om Ultimate NES Remix. Det er Nintendos bedste titler samlet i én pakke. Det er gammelt og nyt i ét. Det er simpel, let og god underholdning. Ikke siden WarioWare-spillene har jeg oplevet at spil, som kun kræver et par sekunder ad gangen, har kunnet stjæle så meget tid fra mig. Og igen må jeg nævne, at dette er en perfekt titel til folk som er på farten og vil slå lidt tid ihjel. Og det kan selvsagt også nydes hjemme i lænestolen.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix
8 / 10
+