Civilization: Beyond Earth

Civilization: Beyond Earth

Den klassiske Civilization-serie vender kikkerten mod det uendelige univers, og det kommer der en overraskende frisk oplevelse ud af.

Et af de bedste slag Civilization: Beyond Earth, jeg har haft indtil videre, var et spil, hvor intet gik som det skulle. Jeg spillede som den afrikanske union, og landede i det sydvestlige hjørne af et ørken- og sletteagtigt kontinent. Mod nord var der måske plads til en eller to ekstra byer, og mod øst en eller to, før man havnede midt i rumvæsen-land, fyldt med aggressive indfødte arter og deres reder. Det var ikke perfekt, men nuvel, det kunne gå an.

Men efter få ture lander Brasilia, der kort sagt er spillets mest krigeriske nation, omtrent lige i midten af det område, jeg havde udset mig som mit, og for det ikke skulle være nok, viser der sig også at være en rede med rumvæsener direkte nord for min hovedstad. Det tager adskillige ture og mange tabte tropper at få ryddet rumvæsenerne væk, og for det ikke skal være løgn, rykker sydamerikanerne ind med en kolonist straks derefter, og grundlægger en by lige på grænsen til mit territorium.

Civilization: Beyond Earth

Den går ikke, og derfra må jeg droppe den strategi om heftig ekspansion, jeg havde lagt mig, og satse benhårdt på at smide brasilianerne ud af det land, der burde være mit, og holde dem stangen med militærmagt. Det lykkedes, og med massive troppeophobninger i mit udsete land, lykkedes det mig at presse dem til i stedet at udvide mod øst. Jeg har stadig langt mindre plads end jeg synes om, og meget af det er gold ørken. Men gennem handel lykkedes det at få Brasilia til at glemme de første stridigheder, og snart er vi venner - de eneste, jeg rigtig har. De udvider mod øst og strides med andre nationer, mens jeg satser hele butikken på en hurtig Contact-sejr, hvor der skal skabes kontakt med fremmed, intelligent liv i rummet. Det lykkedes - på et hængende hår, kun få ture inden Brasilia, af alle nationer, når deres Emancipation-sejr, hvor de generobrer Jorden med en hær af cyborgs.

Har du ikke hørt om Civilization: Beyond Earth før, så er det det første officielle spil i den legendariske strategiserie, der dropper rejsen fra forhistoriens urtid og frem til nærfremtid for i stedet at sende os ud i rummet og kolonisere en ny planet. Spillet er tydeligt inspireret af Alpha Centauri, en slags Civilization II-i-rummet som Firaxis lavede i starten af 00'erne, hvor Civ-seriens rettigheder lå andetsteds. Beyond Earth er ikke en direkte efterfølger til AC, og adskiller sig på ret mange punkter, men det er i mine øjne stadig et must for alle strategifans.

Beyond Earth bygger på samme spilmotor som forgængeren Civilization V, og visuelt og grænseflademæssigt ligner de to meget hinanden. Men det vil være en fejl blot at affeje det som et re-skin af femmeren, for Beyond Earth ryster godt op i mekanikposen og tilføjer mange nye mekanikker.

Civilization: Beyond Earth

Fundamentet er det samme som i alle 4X-spil - udforsk, udvid, udnyt, udslet. Opdag den nye planet, voks dig stærkere, tag dens ressourcer i brug og knus dine fjender. Spillet stiller dig konstant over for nye og interessante valg, og der er noget at tage stilling til i stort set hver tur. Hvad skal denne her by nu producere? Hvilken teknologi skal vi efterforske? Skal vi udveksle ressourcer med det her land?

Det er klassiske valg, men Beyond Earth fylder på med en masse nye i form af quests. Nogle af dem er ligetil, som at sende en explorer hen for at udforske en ruin, eller fyre to satelitter af sted, og de fører ofte til kontante belønninger i form af en pose ekstra produktion, videnskab eller energi (der kort sagt er spillets penge).

Mere interessant er de fortællinger, der følger med ens bygninger. Spillet fortæller små historier, som for eksempel at dit folk er begyndt at bede ved et relikvie for Jorden, eller en invasiv planteart fra Jorden har slået rod og er begyndt at sprede sig. De medfører altid et valg, der knytter sig til en bonus fra den pågældende bygning. Det kan koges ned til om den for eksempel skal give producere 1 science eller 1 health mere per tur, men valget er sjældent oplagt, og giver en fornemmelse af at det her er "dit" spil, og du ikke bare følger en historisk fastlagt rute for din civ. Og fortællingen kan man bare ignorere, hvis man vil.

Det samme personlige præg går igen i et af spillets mest centrale koncepter, de såkaldte affinities. Der er tre: Purity handler om at holde fast i den menneskelige genealogi som noget helligt, og gøre den nye verden så Jorden-agtig som muligt. Harmony handler om at tage den nye verdens biologi til sig, og gensplejse sig til en bedre tilværelse. Supremacy handler om supercomputere, superledere, augmentationer og at underlægge verdenen for sig gennem overlegen teknologi.

Civilization: Beyond Earth

De påvirker hvilke enheder man har til rådighed, og hvordan de kan opgraderes, hvilke teknologier man prioriterer, hvilke ressourcer man har brug for, og hvordan andre civilisationer ser på en. Forskellige verdenssyn kan skabe splid, og selvom man godt kan være venner alligevel, er din affinity ofte endnu et punkt på den lange liste over hvorfor din fjende hader dig.

Og forskellene er mere end bare kosmetiske. For eksempel får Supremacy-enheder ofte bonusser for at være flankeret af egne enheder, mens Harmony-enheder kan få bonus for at kæmpe alene.

I spillet, jeg fortalte om i starten, havde jeg egentlig tænkt mig at spille Purity, men det var småt med de svævende Floatstone-ressourcer omkring mig. Til gengæld var jeg omringet af Xenomass, som Harmony skal bruge, og da min situation var blevet stabil nok til at jeg kunne tænke i de baner, lå valget lige for. Og det er i de situationer, hvor man må gentænke sine planer på farten og omstille sig, at Beyond Earth er bedst.

Det føles på mange måde friskere end Civ V gjorde, dengang det udkom. Det har utvivlsomt noget at gøre med fire års erfaringer og justeringer, der også udmundede i de to udvidelser til Civ V, men det skyldes mere end det. Mængden af nye ideer og koncepter - som for eksempel den Miasma-tåge, der dækker nogle felter, og som i starten er farlig men senere kan udnyttes taktisk - giver spillet sit helt eget præg i forhold til resten af serien. Det er stadig Civ, men på en ny måde.

Civilization: Beyond Earth

Dertil er jeg også vild med det faktum, at man kan sætte spillets tempo. Jeg foretrækker klart at spille på den hurtigste indstilling, hvor jeg endnu ikke har haft et spil over 300 ture. Det betyder at man kan nå igennem på en enkelt dag, cirka, og kombineret med de mange enten/eller-valg, der er undervejs, opfordrer det virkelig til at prøve nye muligheder af. Og for dem, der foretrækker store kort og lange spil, er den mulighed her selvfølgelig også.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg har nydt et Civ-spil så meget, som jeg har med Beyond Earth. Jeg tror vi skal helt tilbage til Civ II eller sådan noget. Måske har det noget med temperament at gøre, men jeg er kort sagt vild med Beyond Earth.

Dermed ikke sagt at spillet er perfekt. Her er en del småfejl, for eksempel har jeg oplevet at en væsentlig del af spionage-grænsefladen holdt op med at virke, så jeg ikke længere kunne se hvad de byer, jeg havde spioner i, lavede. Når jeg skal opgradere enheder, sker det også tit, at der oven i enhedens portrætbillede også bliver tegnet et billede af et af de grundlæggende køretøjer. Det ser ret fjollet ud, når min supermarinesoldat har en kampvogn om livet. Nogle gange mangler Civilopedia, spillets indbyggede opslagsværk, vigtig info, såsom at en by skal have adgang til Firaxite for at bygge et observatorium. Desuden nægter spillet at køre i mere end 1368x768 i fuldskærm, og det problem har jeg haft på to computere. Heldigivis fungerer det glimrende i vindue.

Civilization: Beyond Earth

Ingen af disse ting er videre graverende, men de giver lidt ridser i lakken. Vi har hørt mumlen om en patch på udgivelsesdagen, der retter op på disse ting, men vi har ikke set patchen eller listen over rettelser, så derfor nævner vi dem.

Her er et andet problem, der til gengæld har større betydning for oplevelsen. Kort sagt er følelsen af sejr lettere antiklimatisk. Man får et popup med et nydeligt billede og en fin lille monolog, og det er så det. Det kan føles lidt pludseligt. Jeg mindes at tidligere spil har haft fine mellemsekvenser i den sammenhæng. Man kan selvfølgelig argumentere for at rejsen er vigtigere end destinationen, men der kunne godt være lidt mere fest og farver over det.

Nogle gange halter præsentationen af oplysninger også en lille smule. For eksempel har jeg flere gange lignet et spørgsmålstegn, når spillet tilsyneladende ud af det blå har fortalt mig, at jeg er steget et eller flere levels i Purity-affinityen, selvom jeg fokuserede på den anden. Senere regnede jeg ud, at en af mine spioner havde stjålet en teknologi, der gav Purity-point, men umiddelbart var det svært at gennemskue sammenhængen.

Men lad os vende tilbage til det, jeg sagde før: jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har nydt et Civilization-spil så meget, som jeg har nydt Beyond Earth. Det kribler i mig for at kaste mig over det igen, sætte sværhedsgraden et hak eller to op, og se hvor hurtigt mine planer kan gå i vasken og jeg panisk er nødt til at stable et alternativt comeback på benene. Det er et fremragende strategispil, der trods småproblemer skal have en varm anbefaling.

9 / 10
+
God dybde, konstant strøm af interessante beslutninger, rig mulighed for at forme spillet efter sin spillestil, et friskt pust til en klassisk serie