Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes

Sebastian tager med Marvel-heltene på tur i Disney Infinity 2.0

Normalt starter en spilanmeldelse med, at der lander en diskret skive på skrivebordet eller en digital kode i mailboksen, men denne opgave begynder ganske anderledes. Jeg sidder overfor intet mindre end en mellemstor papkasse proppet med farvestrålende legetøj, og jeg får flashbacks til barndommens juleaftener med bjerge af skinnende legetøj og solid forkælelse. Dette er på mange måder starten på en privilegeret og atypisk opgave i grænselandet mellem legetøj og spil.

Den første store pakke som fiskes op af papkassen er Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes. Dette er startpakken med tre figurer, en læseplade samt et Play Set og et par ekstra minispil. Hvis vi lige skal kridte banen op, så vil alle med kendskab til det oprindelige Disney Infinity eller Skylanders-serien vide, hvad vi går ind til her. Vi er der, hvor legeværelset smelter sammen med spillet på skærmen, og du kan smide dine fysiske figurer ind i en digital verden ved at placere dem på læsepladen. En formel som mange forældre sikkert bander langt væk, da investeringen sjældent slutter ved startpakken.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes går ikke videre i det oprindelige spor fra etteren og præsenterer endnu en bunke charmerende og mere eller mindre velkendte karakterer fra Disney-universet. Hr. Utrolig og Kaptajn Jack Sparrow har forladt scenen og lader nu spotlightet skinne på en stribe Marvel-superhelte. De første tre figurer foran fladskærmen er Iron Man, Thor og Black Widow fra Avengers, og løjerne kan begynde ved at placere Play Set'et i form af en transparent plastikskulptur på læsepladen. Efter lidt indledende missioner, hvor den basale styring kommer på plads, åbnes der op for en stor sandkasse, hvor Lokes tropper laver godt og grundigt ravage. Der er ikke genopfundet nogen dyb tallerken her, og spillet er ganske klassisk uddeling af bøllebank til banditter, sat i scene i en stor sandkasseby.

Faktisk er netop størrelsen af byen noget som hurtigt får delt vores tre venner op. Iron Man og Thor mestrer den ædle flyvekunst, og kan derfor let og elegant transportere sig rundt i byen hurtigt. På det punkt falder vores sorte enke dog igennem, da hun er afhængig af gåben eller forskellige transportmidler, som kan optjenes igennem spillet. Dette gør desværre, at hun ret hurtigt står bagerst i rækken foran læsepladen, og jeg må ærligt erkende, at hun fik ganske lidt spilletid under min leg med Avengers. Man kan tilkøbe sig de resterende tre Avengers - Hulk, Captain America og Hawkeye. Endvidere er det muligt at hive Nova og Rocket Racoon med ind i dette Play Set. Dette sker ved at man indsamler ti emblemer fordelt rundt i byen, hvorefter der er låst op for at kaste de to ind i kampen - under forudsætning af, at man har været ude og tilkøbe plastfigurerne selvsagt.

Allerede efter de første par kampe begynder man at bande på en måde, som ikke egner sig for eventuelle småbørn i rummet. Det er det velkendte og til stadighed irriterende problem med kameravinklen, som denne type spil desværre alt for tit løber ind i. Det stædige kamera kan skifte mellem forskellige vinkler helt autonomt, hvilket gør at den største udfordring i flere af de store kampe mere er at bekæmpe ens tiltagende søsyge fremfor Lokes bistre kampstyrker. Problemet er særligt udtrykt i de missioner, hvor man bevæger sig rundt i bygninger eller eksempelvis kloaksystemer. Her kan man få en god svingtur, når kameraet i bedste paparazzi-stil forsøger at fange actiondelene fra forskellige vinkler.

Avengers Play Settet et er ikke vanvittigt stort, og jeg mestrede at ordne alle tilgængelige hoved- og side-missioner på omkring fem timer, hvorefter byen fremstår en smule tom. I løbet af denne tid kan man opgradere heltene, som hver har deres eget evnetræ. Det er alt fra eksempelvis specielle kræfter over til råstyrke, der kan forbedres her. Det højeste niveau er 20, og der skal mere end én gennemspilning af Avengers Play Set-et til for at nå dette podium.

Heldigvis kan løjerne fortsættes i ens Toy Box, hvor man ligeledes har muligheden for at trække figurer ind fra det oprindelige Disney Infinity. Hver af disse figurer er nu også udstyret med et level-system og et unikt færdighedstræ. Toy Box var uden tvivl det oprindelige spils største styrke, og lidt søgen rundt på nettet viser, at der både er internationale møder og konkurrencer indenfor netop denne kreative disciplin. Toy Box er din mulighed for at lave en personlig verden fyldt med kendte elementer fra Disney-filmene. Legetøjsæsken har fået vokseværk, og denne del af spillet er nu markant større end i det første spil. Det er muligt at hente ens kreationer fra det oprindelige spil og herved udbygge dem med de mange nye elementer. Man kan dele verdenerne på nettet, og i forlængelse af dette ligeledes hente andres mesterværker. Under min test af spillet hev jeg to drenge på henholdsvis syv og tolv år med ind i legen, og her var Toy Box uden sammenligning den største opmærksomhedsfanger. Toy Box er også udbygget med Interiør-delen, som er en form for virtuelt dukkehus med mulighed for at skabe indendørsverdener. Der ligger timevis af udfoldelse og kreativ leg her, og spillet tilbageerobrer lidt af det terræn, som måtte være tabt på Avenger Play Set-et.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super HeroesDisney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes

De næste to pakker jeg hev frem fra den gavmilde papkasse var to ekstra Play Sets, der er udgivet samtidig med grundpakken. Det første af disse på læsepladen var Spiderman Play Set'et, og her udbygges figursamlingen med Nova og Spiderman. Spillet foregår i noget nær samme sandkasseby som Avengers Play Set'et, og variationen i indholdet af missionerne er ikke imponerende. Styringen af Nova er identisk med Iron Man og Thor, og han kan nemt flyve rundt og ordne dagens heltegerninger. Spiderman er derimod den velkendte netsvingende og husmursklatrende superhelt, som vi alle kender. Dette falder dog desværre ikke altid lige heldigt ud, da en kombination af det stædige kamera og en uhensigtsmæssig styring kan udgøre en solid frustration.

Min test foregik på Xbox One, og her er hoppefunktionen helt klassisk placeret på den grønne A-knap. Laver man to hurtige tryk, så laver Spiderman et dobbelt-hop, hvilket kan være vigtigt, når man eksempelvis hopper mellem lavasøer eller forskellige strømførende forhindringer. Problemet opstår dog, da Spidermans net udløses ved et længere tryk på A-knappen, hvilket i praksis gør, at man tit udløser nettet, hvor man ellers bare have et dobbelt hop i tankerne. Resultatet er typisk, at Spiderman svinger sig ud i en alt for tidlig død. Dette problem er særligt markant for Spiderman, men en light-udgave kan opleves med de resterende flyvende figurer. Konsekvensen er dog begrænset her, da det alene vil få stjerner som eksempelvis Iron Man eller Nova til at svæve vertikalt op i luften.

Det andet Play Set er Guardians of the Galaxy og her bliver figurkøen foran læsepladen beriget med Gamora og Star-Lord fra den populære biograffilm. Selv uden kendskab til filmens univers, bliver man hurtigt grebet her. Scenen er nu skiftet til rummet, og missionerne er primært fordelt rundt på en rumstation. Dette Play Set fremstår forfriskende efter timerne i sandkassebyen, og missionerne er en del mere varierede end både Avengers- og Spiderman-delene. Spillet lægger op til en del hoppen mellem platforme, da ingen af de to medfølgende figurer kan flyve. Men i samme princip som i de andre spil, kan man låse op for specifikke figurer ved at indsamle ti emblemer. I dette tilfælde får man hurtigt adgang til Iron Man, hvilket til tider kan punktere udfordringen i enkelte missioner, da han elegant kan flyve frit. Dette er særligt gældende, hvis man har slået bagdelen i sofaen sammen med en co-op-makker. Her leger lige børn bedst, også digitalt, så afstemning af de to figurers styrke kan anbefales.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super HeroesDisney Infinity 2.0: Marvel Super HeroesDisney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes

Skulle man stadig ikke være mættet med indhold efter tre Play Sets og hundredevis af byggedele i Toy Box, er der to minispil med i grundpakken. To små sekskantede plastbrikker udløser henholdsvis spillene "Angreb på Asgård" og "Flugten fra Kyln". Det først er et Tower Defense-spil, hvor ens superhelte skal beskytte et eller flere specifikke områder på en bane. For at gøre kort proces, føles dette spil overflødigt. Endvidere er det skamferet af kameraproblemer og bliver hurtigt kedeligt og ensformigt. Vågner man en weekendmorgen med en ubeskrivelig lyst til at beskytte virtuelle dele mod fremadstormende banditter, må jeg straks anbefale andre spil i genren. "Flugten fra Kyln" er et forsøg på at lave en Dungeon Crawler. Dette spil er ganske udmærket, men igen føles det lidt som en gøgeunge i en spilpakke primært rettet mod Toy Box og superheltespil. Desværre bliver spillet også ret hurtigt ensformigt, og jeg tvivler på, at disse to plastikbrikker bliver fast inventar foran læsepladen og fladskærmen på mange børneværelser.

Rent visuelt er spillet flot farverigt - helt i linje med hvad man forventer af en Disney-produktion. Men farver alene gør det desværre ikke, og grafikniveauet ligner noget fra sidste generation af konsoller. Eksempelvis er bilerne i den store by næsten identiske, og alle som én ligner de komplet kønsløse skumgummibiler. Den resterende del af byen fremstår også steril, og det visuelle udtryk er langtfra prangende set ud fra niveauet lagt for denne nye konsolgeneration. Spillet er selvfølgelig på dansk, men replikkerne virker meget oplæste, og alt i alt må det karakteriseres som en anelse skuffende, når nu ellers Disney er kendt for et højt niveau af de danske stemmer. I flere missioner skal man høre samme sætning igen og igen, hvilket heller ikke bidrager meget til stemningen. Ja, jeg har efterhånden forstået at Lokes tropper angriber de civile!

Det er en meget ambitiøs satsning Disney laver med dette orgie af superhelteoplevelser. Jeg vil næsten fremføre dette som et plus såvel som et minus, da de mange satsninger alle fremstår gennemsnitlige. Det er fantastisk at få mange spilmuligheder, men en anden vej ville have været at rette alt energi på få fokuserede retninger, og så udbygge disse til noget unikt og fantastisk. Dette er uden tvivl Disneys forsøg på at komme ind på det lukrative marked skabt af den storsælgende spilserie Skylanders. Men lykkedes denne mission mon så?

Som familiefar kender jeg alt til Skylanders, og vi har alle tre spil plus mængder af de charmerende figurer i husstanden. Det er ikke atypisk at gæster i form af børn indtager skærm, portal og figurer for en god kombination af fysisk leg på gulvet og virtuelt spas på skærmen. Alle kan næsten være med der, og jeg har oplevet børn helt ned fire år intuitivt tage del i Skylander-legen.

Her er Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes uden tvivl en mere svær størrelse at komme ind på. Styringen i de missionsdrevne dele af spillet vil sætte de fleste af de mindre deltagere af, og Toy Box-delen besidder ikke eksempelvis Minecrafts simple tilgang.

Med Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes er styrken selvsagt det stor bagkatalog af charmerende Disneyfigurer, og nu så også Marvels superhelte, men om dette er nok til at skabe en succes på linje med Skylanders, må fremtiden vise.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super HeroesDisney Infinity 2.0: Marvel Super HeroesDisney Infinity 2.0: Marvel Super HeroesDisney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes

Herunder kan du se trailere for Disney Infinity 2.0 samt Guardians of the Galaxy og Spider-Man-sættene

7 / 10