Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution

Har Revolution nok indhold til at overbevise fans, når der ikke er nogen konkret historie?

Ultimate Ninja Storm-serien har fået ros fra både fans og kritikere, og er nok den bedste spilserie, der tager udgangspunkt i anime. Kampsystemet er kompetent, grafikken er imponerende, og respekten for kildematerialet er enorm. Den traditionelle model for denne type spil er veletableret: udviklerne vælger en saga eller historie fra anime'en, og bygger en kampagne op omkring den, suppleret med lidt ekstras og versus-spiltyper.

Det format har Ultimate Ninja Storm-serien traditionelt fulgt, men ligesom Generations tidligere gjorde, afviger Revolution fra formlen. Her er der ingen kampagne baseret på afsnit fra den animerede serie - det er forbeholdt Ninja Storm 4 - og i stedet finder man et større antal "ekstra" spiltyper.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm RevolutionNaruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution

Der er to nyheder på spiltypefronten, hvor den første er Ninja World Tournament. Den fremstiller en turnering, hvor alle ninjaerne fra Naruto-universet - gode og onde, døde og levende - kæmper for at afgøre, en gang for alle, hvem der er den bedste ninja i verdenen. Du kan vælge hvilken som helst figur fra ensemblet og gå efter sejren, gennem en række kampe der er lidt forskellige fra det sædvanlige.

I Tournament finder du kampe, hvor fire kæmpere dyster mod hinanden med et par særegne systemer. Der er ingen health bar, og i stedet har hver kæmper i starten af kampen 1000 orbs, som de mister nogle af, hver gang de tager skade. Disse orbs bliver spredt rundt i arenaen, og kan samles op af de andre kæmpere. Vinderen er ham, der har samlet flest orbs, når runden er slut.

Udover strukturen med fire kæmpere, der ikke er delt i hold, har kampene i Tournament et andet særpræg. Arenaen indeholder rails, man kan bruge til at lave specialangreb, der helst skal ramme flere modstandere ad gangen. Med fire kæmpere i arenaen bliver disse kampe ret kaotiske, men er som regel underholdende.

En anden nyhed ved Tournament-spiltypen er den ø, som konkurrencen foregår på, og som spilleren frit kan udforske. Øen er ikke særligt stor, men du kan tale med andre figurer (deres dialog er dog den samme, uanset hvilken kæmper, du spiller som), lede efter items, købe tilbehør og deltage i særlige events. Dertil kan du finde en minikampagne baseret på Mecha-Naruto, en figur der kun optræder i dette spil.

Turneringen er sjov og fængende, men ville have været endnu mere interessant, hvis der var forskellig kontekster for de enkelte kæmpere (det giver for fans af serien eksempelvis næppe mening at alle er så venlige over for Orochimaru). Når det er sagt, så er her ikke nok indhold til at det er spillets trækplaster.

Ultimate Ninja Storm Revolution lokker også med Ninja Escapades, en spiltype der byder på tre små historier, der skal fylde huller ud fra anime'en og tegneserien. De omhandler blandt andet Akatsuki-gruppens oprindelse, og er alle fyldte med animerede sekvenser produceret af det samme hold, der laver tv-serien. Det er en interessant tilføjelse, der fungerer som en eksklusiv episode af serien, med den forskel at kampene foregår i spilmotoren og med spilleren som deltager. Som med Tournament har Ninja Escapades bestemt værdi, men mere som tilbehør end hovedret.

Derudover byder Ultimate Ninja Storm Revolution også på mere traditionelle versus-spiltyper mellem spillerne, både lokalt og online.

Der er kort sagt ikke meget nyt under solen, men dedikerede fans vil bemærke nogle ændringer i kampsystemet. Den mest tydelige er tilføjelsen af et modangreb, der, hvis man udfører det korrekt, lammer modstanderen i nogle få sekunder. Det er en kraftfuld handling, der kan have stor betydning for en kamp, men som afvejes af det faktum, at den er svær at time rigtigt. En anden nyhed er tilføjelsen af tre kampspecialiseringer. Før hver konfrontation kan du vælge mellem støtte fra andre figurer, større fokus på Awakening eller en mere kraftfuld Ultimate Jutsu-stil.

Kampsystemet er kompetent, omend det langt fra er alle figurer, der er lige spændende at spille. Grafisk følger Revolution stilen fra de tidligere spil, og ser fremragende ud. Spilmotoren som CyberConnect2 har bygget til Ultimate Ninja Storm er imponerende, og kan skabe et visuelt spektakel der er fuldt på linje med tv-serien. Hvad angår figurudvalget, er her mere end 100 kæmpere, omend nogle er variationer over samme figur.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution er et kompetent spil, men der mangler noget. Var det en menu på en restaurant, ville Revolution bestå af en række mindre sidebestillinger, men ingen hovedret. Det er ikke en obligatorisk tilføjelse til samlingen, men hungrer du efter Ultimate Ninja Storm 4, kan Revolution stille sulten for en tid.

7 / 10
+
Små oprindelseshistorier akkompagneret af anime-sekvenser, turneringsdelen er sjov, mere end 100 figurer