Modern Combat 5: Blackout

Modern Combat 5: Blackout

Verdens måske bedste mobile skydespilsserie er tilbage, men ikke alt er som det plejer at være. Lee anmelder det nyeste Modern Combat

Sarte klassiske toner lyder ud af radioen i foyer-højtalerne på hotellet. Vandet i Venedigs kanaler reflekterer aftensolen, og dette kunne let være et postkort-øjeblik fra en ferietur. Dog blandes musikken med lyden af geværer der affyres, dødsrallen og jægerfly, der tæppebomber gaderne. Så helt idyllisk er det ikke. Velkommen til Modern Combat 5: Blackout. Det nyeste kapitel i de mobile platformes måske bedste skydespilsserie.

Modern Combat 5: Blackout
Modern Combat 5: BlackoutModern Combat 5: Blackout

Siden 2009 har Gameloft leveret deres bud på Call of Duty. Klon-serien har konstant presset grænserne for multiplayer på mobiler med lækre grafiske detaljer og et miks af de bedste spil-modes fra de kendte stationære spil. Med Modern Combat 5: Blackout flytter de igen grænserne for, hvad vi kan forvente rent grafisk ikke mindst grundet implementeringen af SSAO. SSAO står for Screen Space Ambient Occlusion og er en renderingsteknik udviklet af verdens måske mest grafikfikserede udvikler, Crytek. SSAO har tidligere været forbeholdt PC, med enkelte konsoludgaver (hovedsageligt Xbox 360) med på bølgen. SSAO giver en lækker lyslægning og en let overdrevent kontrast mellem lys og skygger, der virkelig klæder de mindre skærme. Ragdoll-fysik giver sidste pift til en i forvejen flot shooter. Samtidig har Gameloft låst kampene til 30 frames i sekundet, og med nyere Android- eller iOS-enheder i hånden ser det forrygende ud. Ligesom ældre hardware holder frameraten på bekostning af lidt af grafikliret.

Modern Combat 5: Blackout

Igen viser Gameloft en flair for variation i omgivelserne, og i singleplayer-delens omkring 70 (!) kapitler kan man forvente både at nyde San Marcos solbeskinnede gader, Ryogokus japanske storbymiljø, enorme kontorbygninger og mindre tempel-landskaber. Selvfølgelig både til fods og i et hav af fartøjer, mens man skaber død og ødelæggelse omkring sig.

Musikken leverer også fin variation med storladne helte-kompositioner, der gennem solidt håndværk fra ni forskellige musikere leder tanker hen på typisk action-filmmusik af den slags, som man bedste kender fra komponister som Nick Glennie-Smith og Hans Zimmer. Stemmeskuespillet er ligeledes overraskende godt, enkelte irriterende accenter undtaget. Og figurerne artikulerer og bevæger læberne ganske overbevisende.

Modern Combat 5: BlackoutModern Combat 5: BlackoutModern Combat 5: BlackoutModern Combat 5: Blackout
Modern Combat 5: Blackout

Det første spørgsmål fra mobil-ejere, kredser dog sjældent om musikken eller grafikken, men oftere om styringen. Her er det igen med vanlig Gameloft-flair. Du kan vælge mellem flere indstillinger, ændre på følsomheden og flytte alt rundt som du lyster. Sidstnævnte funktion overses ofte af mange spillere, og det er ganske forståeligt. Den er nemlig ikke at finde i menuen, men kræver at du pauser spillet og vælger funktionen. Derefter kan du flytte rundt på alle ikoner og skalere dem efter behov. Det er solidt og så godt som altid udover den let skjulte placering. Android-ejere kan naturligvis tilslutte en controller, mens iOS-folket må vente på en lovet opdatering, hvis de vil spille med MFI-controller. Gameloft har denne gang valgt at give dig muligheden for at lægge sprint-funktionen ind i dit analoge pad for at minimere antallet af knapper. Hader du FPS på touch, vinder dette dig sikkert ikke over, med mindre du bruger nogle timer på at finde lige nøjagtig den touch-styring der passer til dine behov. For os andre, er det så godt som det kan blive.

Modern Combat 5: Blackout er denne gang en ren premium-titel. Det vil sige ikke noget anmasende IAP-system (in app purchases). Har du købt spillet, skal du ikke forvente at blive flået yderligere. Det er lækkert at se Gameloft bevæge sig væk fra freemium-modellen.

Alt er dog ikke rosenrødt. For det første lyder mange våben en anelse flade (selvom baggrundslydene er rigtigt gode), og enkelte mangler tyngde, ligesom sprint-funktionen denne gang virker en anelse langsommere. For det næste kræver spillet, at du er online uanset om du spiller singleplayer eller multiplayer. Årsagen er at du denne gang optjener erfaringspoint til dine figurer fra både singleplayer- og multiplayer-delen. Fordelen her er selvfølgelig at såfremt du kommer sent til festen, behøver du ikke se dig jordet konstant i multiplayer for at forbedre din figur, men kan gøre det gennem singleplayer-delen.

Gameloft har dog mere eller mindre kastet singleplayer-delen over skuldrene og erstattet den med en bunke ultrakorte baner, der lugter mere af skydeteltssjov end gribende historie. Således kan man forvente baner af et til fem minutters varighed. Bevares: flere af disse er vellavede, blandt andet en hæsblæsende biljagt gennem mørke gyder og nogle andre mere kreative indspark. Hvert tema har typisk en håndfuld historie-baner, der spiller som ethvert andet moderne skydespil: lineære områder med masser af dumdristige fjender. En nytilføjelse er spec ops-missioner, der mest af alt minder om Time Crisis i turbo-tempo. Her bryder du en dør, og derefter skal du indenfor nogle sekunder udradere fjenden. Hvis det ikke var fordi der ved hver bane er en kort intro (der i sammenligning med selve spildelen føles for lang), ville det være ganske underholdende. Andre baner lader dig tage rollen som finskytte, med en speciel bonus: du kan guide din kugle mod fjenden. Det er sjovt og underholdende at gå i lag med. Kort sagt: singleplayer-delen føles mere som en bunke velsmagende snacks, men den mætter aldrig helt.

Naturligvis kommer man hovedsageligt til Modern Combat-serien for multiplayer, og den leverer også denne gang. Free-for-all, Squad Battle, VIP, Team Battle og Capture the Flag er atter en del af puljen ligesom du kan lave en fast squad i kampen for sejr og deltage i specielle events, der jævnligt dukker op i spillet. Især VIP-delen, hvor en tilfældig spiller fra hvert hold er den jagede, har jeg moret mig kosteligt med denne gang.

Fire forskellige klasser med et hav af opgraderingsmuligheder og våbenkombinationer sikrer igen god variation uanset om man fortrækker at være hårdfør Rambo-type, forsigtig, gadget-glad (fjendeafslørende drones er denne gang en del af puljen) eller happy camper.

Siden Modern Combat 4 har vi dog set stadig større kampområder, og med Modern Combat 5 blev de efter manges mening for store til seks mod seks kampe. Denne gang får man heldigvis en solid blanding. Således vil Rooftop-banen, der som navnet antyder udspilles på toppen af et højhus, sikkert glæde de spillere, der har savnet kompakte og hektiske baner, mens Venedig byder på et væld af kanaler, gemmesteder og niveauer. Der er noget for alle. Og den del af spillet er så vanedannende som nogensinde.

Det efterlader Modern Combat 5: Blackout som en blandet, men overordnet rigtig god oplevelse. Kommer du efter singleplayer-delen, kan du trække en karakter fra. Leder du efter fed FPS-multiplayer i mobilform, smider du bare endnu en i toppen af den i forvejen gode karakter. Modern Combat er stadig verdens bedste skydespilsserie til mobiler.

Modern Combat 5: Blackout
8 / 10
+