Civilization Revolution 2

Civilization Revolution 2

Mens det er glædeligt at strategiserien indtager mobilerne, havde vi håbet på flere forandringer i denne efterfølger.

I slutningen af juni annoncerede 2K Games og Firaxis, at en efterfølger til Civilization Revolution var på vej til Android og iOS. Det var en glædelig nyhed, for forgængeren, der oprindeligt var designet til konsoller, fungerede glimrende på mobil. Ikke alene bød det på en behagelig brugeroplevelse, det havde også det helt rette tempo til gaming på farten. En anden glædelig beslutning var at Civilization Revolution 2 ville blive solgt til premium-pris, ligesom Xcom: Enemy Unknown, uden noget freemium-halløj eller IAP-pres.

Resultatet er dog lidt nedslående, da Civilization Revolution 2 ikke byder på meget nyt. Købte du udvidelserne til det forgængeren, har du stort set det samme indhold som her - såvel som mulighed for multiplayer, hvilket der ikke er noget af i 2'eren. Selvom grafikken er forbedret og styringen mange steder er ditto, er det ikke ændringer der gør nogen forskel med hensyn til gameplay, og kunne sandsynligvis være blevet implementeret med en større opdatering af originalen.

Civilization Revolution 2Civilization Revolution 2Civilization Revolution 2

En anden ting, der irriterer, er at CivRev2 ikke har fulgt den udvikling, resten af serien har gennemgået i løbet af de seneste fem år. Der er ikke kun sket fremskridt hvad angår grafik og præsentation, Civilizations kernemekanikker er også blevet opdateret og genopfrisket. Firaxis har lavet en række grundlæggende ændringer med Civilization V og dets udvidelser. Her er fokusset ikke kun på militære erobringer og ren talknusning i kamp. Den strategiske dybde kommer også fra forbedringer til kultur og økonomi. Og så er der selvfølgelig de nye hexagonale spillefelter, som vi ikke har lyst til at opgive. I det lys virker CivRev2 som et sus fra fortiden.

Den kunstige intelligens hjælper heller ikke. Det føles som om man konstant er i krig. Spillet foretrækker militære løsninger, og de fleste situationer bliver klaret med den spidse ende af et sværd. Diplomati i CivRev2 giver sjældent mere end et midlertidigt pusterum. Blodtørsten vokser på de sværere sværhedsgrader, men denne aggression lader til at være forbeholdt den menneskelige spiller, da de computerstyrede faktioner kommer fint ud af det med hinanden. Og da spillet ikke giver noget overblik over andre konflikter, føles det som om man konstant bliver plaget.

Der foregår nogle spøjse ting med ruteudregningerne, som når man sender et skib ud over havet. I stedet for at finde en vej rundt om en forhindring, skifter det kurs for at undgå den og tager en omvej. At flytte enheder er ofte ikke så let som det burde være. Spiller du spillet på en smartphone, bliver menuerne nogle gange lidt forkrampede. Og i længere spil kan det være svært at producere den nødvendige rigdom hen mod slutningen, men man er tvunget til at bygge enheder, man måske ikke engang har brug for.

Civilization Revolution 2

Uanset hvad kan man ikke fornægte den indsats, der er lagt i udviklingen af Civilization Revolution 2. Det ser godt ud. Og nogle af forandringerne er måske så subtile, at de er gemt væk. Enhver, der har brugt en betydelig mængde tid med spillet, vil foretrække det frem for forgængeren. Men at betale 99 kroner for noget, der essentielt føles som en opdatering, virker ikke som et godt køb. Har man en ældre iOS-enhed, såsom en iPad 2, bør man også holde sig væk, da de ikke er kraftige nok til at trække den nye grafik.

Bundlinjen er, at det her er et godt spil, der er godt på alle de samme måder som forgængeren. De mindre kort og strømlinede mekanikker er perfekte til håndholdt underholdning. Det nager bare, at det i sidste ende mest føles som en visuel opdatering. Ejer du allerede det første Civilization Revolution, vil du nok blive skuffet over manglen på nye features, prisen taget i betragtning. Det er på ingen måde et dårligt spil. Vi håber bare at nogle af særhederne bliver løst gennem opdateringer, og at der er multiplayer på vej.

7 / 10
+
Flot grafik, forbedret styring, komprimeret Civilization-oplevelse