Monster Hunter Freedom Unite

Monster Hunter Freedom Unite

Lee tager på endnu et jagteventyr i Monster Hunter-serien. Denne gang sker det overraskende nok på iOS.

For helvede da også. Siden hvornår kan gorillaer spy ild? Åbenbart siden Monster Hunter Freedom Unite. Og måske også tidligere. Den japanske rollespilsserie med fokus på drabelige monsterkampe har eksisteret i ti år og er et storhit især blandt de japanske spillere. Men tilbage til gorillaen. Jeg burde måske ikke være overrasket over at ende min jagt på en båre. Nærmest helt uforberedt har jeg påtaget mig opgaven at nedlægge den groteske Congalala. Og at det pelsede udyr ikke er en normal gorilla, og har en bunke tricks parat til at smadre mig, burde heller ikke komme som en overraskelse.

For det første er den lyserød, og for det andet kan den åbenbart kommandere med insekthjælpere. Og så kan den selvfølgelig spy ild. Når den behårede King Kong-wannabe kaster sig mod en, sker det også ofte i et enormt kejtet spring, der lige så ofte resulterer i at den mister balancen, og ruller rundt med sin flommefede vom strittende op i luften. Jo jo, Capcoms designere har moret sig. Og det er herligt, for det betyder også ofte, at man som spiller morer sig med. Det tidligere PSP-spil Monster Hunter Freedom Unite er et sprudlende overflødighedshorn af overraskende finurlige monstre og jagteventyr, og nu er det ude på iOS. Men det er bestemt ikke for alle.

Monster Hunter Freedom UniteMonster Hunter Freedom Unite

Faktisk er det svært ikke at falde for fristelsen til at beskrive det således: Monster Hunter er alt det, der gør et MMO usjovt for mange. Det er grinding, nederlag, mere grinding og et menu-system, der er så dybt at det er næsten uoverskueligt. Med mindre, naturligvis, at du bruger en ti timer på tutorialen, og måske fem hundrede flere timer på at få din figur i sit ypperste gear med de (næsten) bedste våben.

Der er nok af muligheder, og Monster Hunter Freedom Unite (MHFU) er måske et af seriens bedste spil. Efter min mening kun overgået af Monster Hunter Tri. Sidstnævnte indførte nemlig en kærkommen funktion til spillet, som jeg længe havde savnet: muligheden for at låse sig fast på et hovedmonster, så det ikke både er slag, rullefald, udstyr og kamera, der skal holdes styr på. Selvom MHFU udkom tidligere end Monster Hunter Tri, har det på bedste tidsmaskinevis nu pludselig denne funktion inkluderet. Capcom har gjort sig umage.

Monster Hunter Freedom Unite

Det er i øvrigt kendetegnende for hele oplevelsen på den iPad Mini, hvor jeg spiller løs som monsterjæger denne gang. Ikke alene kan man nu spille online i kampe op til fire spillere, men man kan også bringe en NPC-medhjælper eller flere med til kampene, hvis man foretrækker solo-spil, ligesom man naturligvis kan spille helt og holdent solo. Men intet iOS-spil uden en snak om styringen. Til de af jer, der ikke kan fordrage touch, er der fuld support for MFI-controllere. Til os andre er der et gennemført touch-interface, hvor der for alvor er tænkt over tingene. Det er ikke bare en bunke virtuelle knapper kastet op på en touch-flade. For det første er joypaddet et velfungerende analog-stick, omkranset af et digitalt stick til hurtig navigering i menuerne. Vil du hellere trykke løs direkte på de enkelte menupunkter, kan det også lade sig gøre. Kameraet styres ved at stryge fingeren på midten (eller siden) af skærmen, mens et hav af indstillinger lader dig finpudse oplevelsen til dine behov. Det fungerer til topkarakter.

Hvad der til gengæld ikke er inkluderet er Cloud-save, så glem at spille på tværs af dine enheder, med mindre du bruger et eksternt program til at flytte dine save-filer. Det er ikke et problem, der ikke kan løses, men alligevel er det ærgerligt, når nu resten er så veloptimeret til formatet.

Monster Hunter Freedom Unite er oprindeligt et spil fra 2009, men det har ikke forhindret Capcom i at give det en flot HD-opdatering, der kører klippesolidt uden framerate-dyk overhovedet. Ikke alle teksturer er lige kønne, og enkelte figurer ser en anelse kantede ud. Som opdatering af et klassisk spil med nogle år på bagen er det yderst gennemarbejdet. Men tilbage til selve spillet.

Monster Hunter Freedom Unite

Du tager rollen som en aspirerende monsterjæger, der efter at have lidt et nederlag reddes af byens pensionerede jæger, og derefter bliver sat til at fylde den erfarne monsterdræbers sko ud. Som ny spiller er det en overvældende og ikke særlig venlig oplevelse, man bydes på. Du får jægerens aflagte kluns og udstyr, og så er det ellers bare at krydse fingre. Et hav af menuer, et ocean af stats, et væld af materialer, der skal indsamles, et benhårdt quest-system, nogle yderst farlige fjender og et minimum af hjælp. Og det på trods af at du kan bruge hen ved ti timer alene på spillets valgfrie (og yderst grundige) tutorial, hvis du har lyst til det. Selvom du ikke skulle have lyst, bør du dog som ny i serien gøre det. For Monster Hunter holder dig ikke i hånden, det er ikke et hack ‘n' slash og det er slet, slet ikke noget med at kaste sig ud og nedlægge fjender på stribe. Hvor de fleste spil af denne type har en enkelt stat eller to på din figur, der sammen med våbnets styrke definerer dine evner på slagmarken, så skal du her holde styr på blandt andet din attack power, våbentypen, våbnets specielle muligheder, skarpheden, hitzonen, forsvar, angrebet, rage og meget mere. Har du en varm jakke på til et ørkenområde, kan du ligeledes forvente at dejse om af hedeslag. Og husk nu at slibe dit våben, eller lave paintball-kugler så du kan tracke bossen, hvis den flygter. Og mad. Og medhjælpere. Og potions. Og høst afgrøder på din farm. Og tjek køkkenet. Og husk dit fluefangernet. Og husk din fiskestang. Og husk din hakke. Og... og... og... Det er så sirligt et spind af nørderier, at spillet nærmere burde hedde en monsterjæger-forberedelses-simulator.

Monster Hunter Freedom UniteMonster Hunter Freedom UniteMonster Hunter Freedom Unite

Faktisk kan du forvente store nederlag, første gang du møder andet end et par uskyldige græs-ædere. Du kan også se frem til at bruge hen ved en time på at nedlægge en enkelt fjende, mens du tager rollen som katten efter musen. Der er ingen traditionelle erfaringspoint, det handler om at crafte dit eget udstyr ved hjælp af ressourcer, og de er på ingen måde noget man kommer let til. Vil du mine, skal du huske at medbringe en hakke. Som naturligvis kan gå i stykker. Vil du fiske, gælder det om at finde det rette sted og have timingen i orden. Skal du finde ingredienser til dit udstyr, dine våben eller dine potions, er det også ofte en gætteleg, hvor du finder dem. Monster Hunter er mere en livsstil end det er et action-baseret rollespil. Det får Dark Souls til at ligne en skovtur, og det er så modbydeligt svært til tider, at man skriger i frustration. Til gengæld er der ikke meget, der slår følelsen af endelig at have nedlagt en bestemt fjende. Det er skønt. Og således er det let lige at tage en tur mere ud i de flotte omgivelser i jagten på uovervindelighed (noget, man med de nye benhårde G-quests ikke skal forvente sker).

Quest-systemet er endnu en omgang oldschooleri. Du kan vælge at blive sendt på indsamlingsmissioner, der oftest er gratis at deltage i. Du kan også tage kampen op med hårdere quests (altid med mulighed for at gøre det enten solo eller online), og som oftest har du en times tid til at løse en quest. De mange områder er delt ind i underområder, og på de tidligere udgaver af Monster Hunter var det ikke usædvanligt med fem-ti sekunders load-tider mellem delområderne. På iOS er det kortet ned til et sekund eller to.

Monster Hunter Freedom Unite

Monster Hunter Freedom Unite indeholder omkring 500 quests, det har et væld af klassiske og nye monstre, det har flotte og varierede omgivelser med omskifteligt vejr, samt nat og dag-udgaver. Og så kan du forvente at bruge omkring tusind timer på at nå det hele. Omkring hundrede for at se det meste og cirka 500 timer for en tilfredsstillende afslutning.

Med denne konvertering har Capcom rykket grænserne for hvad vi kan kræve af mobilspil og hævet barren for dybde betragteligt. De har samtidig optimeret udgaven så godt som muligt, og selvom prisskiltet lyder på DKK99, så er det hver en krone værd. Bravo, Capcom. Bravo.

9 / 10
+
Fantastisk dybde, flot opdatering, mange styrings-muligheder, underholdende bosser, langt