2014 FIFA World Cup Brazil

2014 FIFA World Cup Brazil

EA har selvfølgelig lavet et nyt FIFA-spil i forbindelse med sommerens VM-slutrunde, men det skuffer på mange punkter.

Det er med tungt hjerte at jeg er nødt til at indrømme, at de nyeste FIFA-spil er de mest avancerede og raffinerede fodboldspil på markedet. Tungt, for selvom FIFA 14 (til både nye og gamle konsoller) lavede nogle små ændringer i forhold til den forrige udgave, fiksede de ikke de ting, jeg synes der grundlæggende er i vejen med serien. Ha, FIFA 14 til de nye konsoller havde ikke engang turneringer.

Og turneringer er der stadig ikke noget af til PlayStation 4 og Xbox One, for EA har valgt at udgive det seneste VM-spil på de platforme, der garanterer salg. I dette tilfælde betyder det PlayStation 3 og Xbox 360. Jeg ved at der er mange, der stadig ikke har anskaffet sig et eksemplar af de nye konsoller endnu, men for os der har, er det ret trist at blive nødt til at nedgradere totaloplevelsen for at spille foldbold-VM's digitale modstykke.

Jeg har derfor blæst støvet af 360'eren for at spille fodbold i lavere opløsning, med lavere billedhastighed og dårligere animationer - hvad gør man ikke for fædrelandet?

2014 FIFA World Cup Brazil

2014 FIFA World Cup Brazil er i bund og grund bare FIFA 14 iklædt VM-dragt. Hele præsentationen føles som billigt hastværksarbejde, ganske som EM-udvidelsen gjorde for to år siden. EA kan vel næppe anklages for at det internationale fodboldforbund har dårlig smag hvad angår farver, men de kunne have fået det til at se bedre ud. Opstarten og hovedmenuen føles billig, og stemmer ikke rigtig med noget, jeg lige har betalt 500 kroner for.

Selve menusystemet er som vi kender fra FIFA 14. 'Be a Pro' er skiftet ud med Captain Your Country, men det handler om det samme - spil fodbold med kameraet fokuseret på dig, og levér varen så du kan blive udtaget til VM-truppen. Du kan også vælge at skrive historien om. Det indebærer at du spiller hele kvalifikationen før et eventuelt slutspil i Brasilien. Har du besøg af venner, der vil hoppe direkte i slutspillet, så kan man også det.

FIFA 14 var fuldt af automatik, overstyring af min spiller, ubeslutsom kunstig intelligens og en utroligt led og ubalanceret sværhedsgrad, der skal gøre kampene mere spændende. Jeg havde af en eller anden tåbelig grund håbet, at udvikleren ville fjerne disse ting, men hvis dette VM-spil er en indikator for hvordan FIFA 15 bliver, så går jeg en Pro Evo-fremtid i møde.

2014 FIFA World Cup Brazil er næsten identisk med FIFA 14 hvad angår selve gameplayet, det er bare lidt dårligere. Udover dårligere grafik og flere mærkelige fejl i fysikken, så ligger hovedforskellen i tempoet. Det er blevet skruet flere hak op, sikkert i håb om at genskabe intensiteten og spændingen fra virkelige VM-kampe, men resultatet er, at det bliver endnu sværere at udføre frække finter. Det behøvede jeg ikke. VM handler om artisteri og den lille smule ekstra. Det handler om landets ære, og man forsøger ting der ikke nødvendigvis er hverdagskost. Men her bliver man tvunget til at spille sikrere, og jeg sidder tilbage med mange spørgsmål - det vigtigste af dem er, "hvad ved canadiske spiludviklere egentlig om fodbold?"

2014 FIFA World Cup Brazil

For mig handler det nemlig om hvad der foregår på græstæppet, ikke hvor mange licenserede hold jeg kan vælge mellem. Jeg vil have et fodboldspil som lader mig spille fodbold. Et spil som belønner god spilforståelse, og som straffer mig når jeg er dårlig. FIFA-holdene burde have en forsvarsrække der faktisk holder kæden og ikke har en forsvarsspiller, der af en eller anden uforklarlig grund sørger for at modstanderen sjældent går offside. Jeg vil ha' mulighed for at gå i kroppen på modstanderen før en hovedstødsduel (impact engine!), og jeg vil kunne blande mig i hovedstødsdueller mellem andre spillere.

Men nej, sådan bliver det ikke. FIFA er fortsat fuldt af automatik. Udfaldet af en duel er afgjort, allerede inden pasningen bliver slået, og det bliver især tydeligt når andenrangsspillere erobrer bolden fra navne som Ronaldo, Messi eller Zlatan. Hvorfor mister disse fyre alt fart, så snart de får en bold der spræller lidt. Det kan ikke være rigtigt. Automatikken slår også ind, når det kommer til afslutninger. Hvis det ikke er din tur til at score, så er det måske meget rart. Meget. Her ser jeg forsvarsspillere, der ikke falder for en eneste finte, og hellere blokerer skuddet på mirakuløs (og fysisk umulig) vis. Skulle jeg være så heldig at overvinde spillet i disse situationer, så kan du bande på at det forsvarende hold, og især dets keeper, kommer til at bevæge sig i dobbelt hastighed, mens dine spillere står og ser på som paralyserede geder. Det går begge veje, og der er ikke den samme glæde ved at score, når du ved hvordan spillet hjælper dig.

Heldigvis hænder det, at jeg får lov at spille meget eget spil (i hvert fald ser det sådan ud), og da er det frygteligt sjov. I disse øjeblikke er FIFA lige det fodboldspil, det skal være. Det er mindre vigtigt om pasningen når frem, så længe bolden ryger afsted, når jeg trykker - ikke efter to-tre meningsløse berøringer.

2014 FIFA World Cup Brazil

Efter min erfaring er der to måder at have det sjovt med FIFA på. Den ene er at spille med alle hjælpemidler og acceptere spillets præmisser på godt og ondt. Mit problem med det er, at jeg ikke kan spille pasningerne når jeg vil, og skuddene bliver oftere reddet. Automatikken står stærkere her, altså.

Derfor bruger jeg min egen variant. Jeg har kun assisterede pasninger, hvilket sørger for et fint flow i netop det aspekt af boldspillet. Alt andet er manuelt. Belønningen kommer da i form af gennembrudsbolde, der havner det sted jeg havde tænkt mig, scoringspotensen stiger, og jeg kan slå tværafleveringer hvor der plads, i stedet for at de alt ender i en hovedstødsduel. Sidst, men ikke mindst, kan jeg bruge gennembrudspasningerne til at slå 45 grader ind i feltet fra baglinjen, og så går bolden til den spiller, jeg sigter efter - ikke en tilfældig spiller som er håbløst placeret bag tre modstandere. Det kræver lidt træning, men det er det værd.

Desværre forhindrer det ikke spillet i at gøre dumme ting. Jeg er aldrig blevet tacklet af mine medspillere i så stor grad som i 2014 FIFA World Cup Brazil, og det er lige overraskende, hver gang det sker. Hvorfor i alverden kommunikerer spilmotoren ikke, at jeg allerede har bolden? Jeg har ikke brug for assistance fra mine medspillere i det øjeblik - de burde hellere gør sig spilbare ved at søge fri, for jeg har mere end nok at døje med, med modspillernes koffeinrus og det faktum, at bolden sjældent ryger afsted, når jeg trykker på pasningsknappen.

2014 FIFA World Cup Brazil

Jeg har også fået testet kampe over nettet, men forsinkelse og hak har ført til flere farlige 'controlleren ud af vinduet'-episoder. Det kræver megen træning at skulle slå en pasning i god tid før det faktisk sker på banen, og jeg har ikke tålmodighed til at lære at spille med den slags forsinkelser. Det er også frygteligt enerverende at være på vej ind i en tackling, netop som spillet hakker så meget at man misser med flere meter. Jeg ser ofte min modstander kæmpe med samme problemer, og det er ikke en sjov måde at spille fodbold på.

Jeg nævnte at opstarten og menuerne føltes billige, og det er et gennemgående træk ved hele produktionen. Replays er fortsat et grødet rod, der ikke viser mere end den sidste berøring, og der er ingen garanti for at dit klassemål kommer med i højdepunkterne. Du skal også være hurtig, hvis du vil fejre dit mål, for efter scoringen har du cirka to sekunder, inden EA gerne vil vise dig det elendige replay, de har klippet sammen. Jeg ser heller ikke pointen med at vende kameraet op mod tribunen eller til en pub for at vise den gode stemning. Det hjælper ikke på humøret at se folk med fjollede hatte, når jeg netop er blevet afbrudt midt i min sejrsdans. Her savner jeg virkelig det fokuserede produktionsarbejde vi ser i spil som 2K's basketballspil. Heldigvis har EA et godt lydspor og et par interessante fodboldpodcasts, der til tider trækker min opmærksomhed væk fra det, der sker på banen.

Der er meget surt og negativt i denne anmeldelse, men det er også på sin plads. Jeg har set mellem fingre med at EA kun har gjort lidt for at raffinere selve foldbolden siden FIFA 12, men nu har jeg altså nået mætningspunktet. 2014 FIFA World Cup Brazil burde være en download-udvidelse eller lignende, og der burde være forbedringer at spore i sammenligning med FIFA 14. Når det i stedet kommer som et fuldprisspil til forrige konsolgeneration, der er dårligere end sin forgænger, så har jeg ikke andet valg end at placere det lavere på skalaen.

6 / 10
+
Stort set samme grundlag som FIFA 14, sjovt når spillet lader mig spille som jeg vil, spiltyper til alles smag