The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2

Beenox har fremstresset et nyt Spider-Man-spil i forbindelse med edderkoppens seneste film, men det er desværre en temmelig blodfattig oplevelse.

Det virkede ret mærkeligt, da vi fik beskeden, men nu forstår jeg hvorfor anmeldereksemplaret af The Amazing Spider-Man 2 ikke "kunne" nå frem til os i tide til at vi kunne få anmeldelsen med i det kommende maj-nummer af magasinet. Jeg forstår også hvorfor samme anmeldereksemplar stadig ikke er nået frem til Gamereactors redaktion, til trods for at spillet udkommer i dag. Men det lykkedes os at hente Xbox One-udgaven fra Xbox Live, inden Microsoft opdagede at de havde gjort spillet tilgængeligt et døgn for tidligt, og efter otte timer med Edderkoppen er jeg klar til at dele mine indtryk.

Jeg det forrige spil karakteren 6/10. En stærk sekser. En sekser der i virkeligheden var på vippen til at være et syvtal. For selvom der var rigeligt med svagheder, var følelsen af frihed, stemningen og de stabile spilmekanikker trods alt tilstrækkeligt underholdende til at holde mig i sofaen over flere aftener, mens jeg svingede mig højt over skyskraberne i rollen som verdens bedste superhelt. Efterfølgeren blev vist frem for over et år siden, og udviklerne Beenox har teaset med halvflotte next-gen screenshots de seneste måneder. Jeg havde ikke skyhøje forventninger til The Amazing Spider-Man 2, men jeg havde helt klart håbet på et bedre spil end forgængeren.

The Amazing Spider-Man 2

Men efter en time er jeg overbevist om, at jeg havde håbet på for meget. Beenox har tydeligvis været superstressede i produktionen af dette spil, og har hastet vigtige dele af spillet færdigt, så de i sidste ende føles sjuskede og uværdige til en figur som Spider-Man. Historien, for eksempel, fortælles gennem sløje og dårligt instruerede mellemsekvenser, og byder på stemmeskuespil der lader rigtig, rigtig meget tilbage at ønske. Hele produktionen føles halvhjertet, og begrebet "typisk licensspil" er en yderst passende beskrivelse af spillet.

Den eneste reelle forbedring, jeg har bemærket i direkte sammenligning med forgængeren, er mekanikken der styrer Peter Parkers svingen i net. At skyde edderkoppenet og kaste sig ud i spilverdenen i det, der bedst kan beskrives som en blanding mellem Tarzans vanvittige eftermiddagssysler og en heftig tur i valgfri rutsjebane, fungerer klart bedre end i The Amazing Spider-Man. Peters netskydere skal denne gang ramme et fysisk objekt for at fungere, og man kan altså ikke skyde en line ud i ingenting, dreje kameraet op og se det bluff-nummer, som forgængeren trods alt indeholdte. Det er måske en minimal detalje rent spilmæssigt, men det gør stor forskel for helhedsoplevelsen. Det føles nu mere som om jeg virkelig styrer den ægte Spider-Man, og at svinge sig er mere krævende og byder på lidt dybere mekanikker. Men hvor godt det end måtte fungere, spiller det ikke den store rolle, når resten af spillet er af direkte middelmådig kvalitet.

The Amazing Spider-Man 2

Hvad angår den del af gameplayet, der handler om at tæske spillets hobetal af forskellige, torskedumme fjender, har Beenox atter kigget Arkham-spillene over skulderen. Men hvor de har planket alt fra combo-systemet til de små ikoner, der dukker op over fjendernes hoveder inden de angriber, har man glemt at tilføje livsvigtige indikatorer, der viser spilleren hvor tæt på eller langt væk ens modstandere er, og hvor langt forskellige angreb rækker. Ofte ender det i en gætteleg, der føles ufærdig i sin udførsel, og til forskel for Batman: Arkham City bliver kampene i The Amazing Spider-Man 2 hurtigt ensformige. De sidste fire timer med spillet føltes for mit vedkommende kriminelt langsomme, hvor jeg udførte de samme slidte opgaver igen og igen.

The Amazing Spider-Man 2

Beenox har også tilføjet det, de betragter som et rollespilsagtigt element i The Amazing Spider-Man 2, der står for nogle af de mest irriterende øjeblikke i spillet. Mange af mellemsekvenserne er nemlig "interaktive", og kræver at man træffer aktive valg i løbet af diverse samtaler med historiens nøglepersoner. Disse valg har dog absolut ingenting med selve historien eller Peter Parker at gøre, og påvirker ingenting i spillet, men handler mere om at trække spilletiden ud. Godt nok kan jeg vælge hvilken kommentar, jeg vil fyre af som svar på Kingpins uforskammede påstande, men eftersom de hverken påvirker forholdet mellem figurerne eller handlingen i sig selv, burde de bare være blevet droppet.

Og så har vi det med grafikken. At udgive et spil til PlayStation 4 og Xbox One, som i princippet ser ud som et Xbox 360/PlayStation 3-spil, burde være forbudt. Det virker som om Beenox har benyttet samme renderingsteknologi og samme figurmodeller som i forgængeren, og tilføjet lidt mapping-teknikker og en smule bedre (dynamisk) lyssætning som polering, i stedet for rigtigt at udnytte de kræfter, de nye konsoller besidder. Sammenligner man med den audiovisuelle kvalitet fra et spil som Infamous: Second Son, virker Xbox One-udgaven af Amazing Spider-Man 2 latterlig.

The Amazing Spider-Man 2 er et typisk licensspil. Dovent, sjusket og forhastet i et forsøg på at markedsføre den tilknyttede biograffilm.

The Amazing Spider-Man 2
5 / 10