Mario Golf: World Tour

Mario Golf: World Tour

Tag den velkendte Everybody's Golf-serie og fyld den ud med Mario, guldmønter, svampe og prinsesser, og du har Mario Golf i en nøddeskal.

Mange har for vane at give Nintendo al æren for deres succesfulde spil, uden at huske at mange af disse titler ofte er udviklet af samarbejdspartnere med et nært forhold til Kyoto-gigtanten. Japanske Camelot Software Planning er en sådan udvikler, og siden 1999 har det talentfulde hold hjulpet Nintendo med at gøre deres mest kendte figurer til sportsstjerner.

Før samarbejdet med Nintendo udviklede Camelot dog også til andre formater, og det kan mærkes på Marios nyeste golf-eventyr, for en af Camelots mest kendte serier forud for Nintendo-succeserne var den populære og aldeles fængende Everybody's Golf-serie. Og lad det være sagt med det samme, lighederne mellem de to serier er stadig mange.

Det basale golfspil er således blevet forvandlet til en simpel og fængende blanding af knaptryk, hvor slag ikke kræver mere end tre timede tryk på den samme knap, hvor den næste golfkølle findes frem med et enkelt knaptryk og hvor 18 huller kan klares på under en halv time. Ekstra udfordringer i form af vejrforhold, banens udformning, underlag og niveauforskelle fungerer alle som forventet, og kommunikeres grafisk på en måde så de alle kan tolkes på sekunder. Resultatet er en af de mest tilgængelige golf-oplevelser som man kan finde i spilform, og en oplevelse hvor alle vil kunne være med.

Mario Golf: World Tour

Det lyder måske alt sammen en smule for simpelt, men Camelot har efterhånden perfektioneret formularen på en sådan måde at det er virkelig svært at stoppe når man først er kommet i gang. Yderligere fungerer det hele særdeles godt i håndholdt form, og her er det netop manglen på kompleksitet der gør, at man gerne hiver spillet frem for at bruge et par minutter til at klare en enkelt bane eller to.

Mario-temaet sætter dog som sædvanligt sit eget præg på det hele. Denne gang betyder det at man fra starten kan give sig i kast med enten Mario Golf eller den såkaldte Castle Club. Mario Golf dækker over flere forskellige muligheder, og hvis det eksempelvis er mod vennerne eller resten af verden man ønsker at konkurrere, er det her fra det gøres. Spiller man alene, kan man også herfra vælge Stroke Play, Match Play, Speed Golf eller Point Play som alle er spilvarianter med forskellige mål, hvor man samtidigt får lov til at spille som en af flere kendte figurer fra Mario-universet - hver med deres styrker og svagheder naturligvis.

Mario Golf: World Tour

Castle Club er knapt så frit i dets oplæg af muligheder. I stedet er det her, oplevelsens dybeste udfordring findes, og i form af ens egen Mii får man givet til opgave at vinde verdens mest udfordrende golf-turneringer. Det lader sig dog ikke bare sådan gøre uden videre, og i stedet kan man se frem til at skulle spille turneringerne igennem adskillige gange for at øve sig, indtjene guldmønter og åbne op for nyt udstyr.

De indtjente guldmønter kan bruges til at købe det udstyr, man har låst op for, og udstyret giver ganske forventeligt ekstra styrker og svagheder inden for forskellige områder af golfspillet - vil du eksempelvis gerne kunne skyde længere, må du samtidigt forvente at komme til at miste præcision. Det giver oplevelsen en lille snert af rollespilselementer, og sidder man fast i den samme turnering, bliver det derfor hurtigt fristende at gå et par ekstra runder, kun for at låse op for nyt udstyr som måske kan gøre forskellen.

Mario Golf: World Tour

Savner man en lidt mere løssluppen og Mario-inspireret spilvariant, bør man besøge den royale have hvor Peach og vennerne har stillet helt særlige baner til rådighed. Målet i disse er stadig at få kuglen i hullet på så få slag som muligt, men måden hvorpå det kan klares er lidt anderledes. Ved at ramme særlige turbo-punkter på banen sendes kuglen eksempelvist automatisk tættere på hullet, mens man andre steder kan ramme bonusobjekter, der lader kuglen flyve hurtigere og længere. Guldmønter befinder sig også over alt på disse baner, hvilket gør dem til sjove alternativer hvis pengepungen skal fyldes op for at købe ekstra udstyr.

Det ville være synd at sige at der er sket meget siden sidst, faktisk har det basale spil ikke forandret sig drastisk siden fundamentet blev lagt med Everybody's Golf. Ikke desto mindre er Mario Gold World Tour stadig virkelig underholdende, hyggeligt og endda til tider udfordrende. Samtidigt gør det sig formidabelt som håndholdt spil, da det er ligeså underholdende i fem minutters-spilsessioner som det er efter en times spilletid. Har du tidligere stiftet bekendtskab med Marios golfeventyr eller Everybody's Golf-serien, bør du overveje om du er villig til at investere i mere af det samme, men for alle andre er her tale om en lettilgængelig og fængede spiloplevelse.

Mario Golf: World TourMario Golf: World TourMario Golf: World Tour
Mario Golf: World Tour
Mario Golf: World Tour