Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Hvordan ser Spira ud i dag, tolv år efter at nogen satte fødderne der for første gang? Vi har spillet HD-opdateringen af Final Fantasy X og X-2...

Final Fantasy X var ikke det første eventyr jeg spillede i den kendte japanske rollespilsserie, men det var det første afsnit, der virkelig gjorde indtryk. Til trods for dets fejl og mangler er der noget ved historien som rører mig helt derinde, hvor det virkelig kan mærkes, og den dag i dag er Final Fantasy X stadig et af de få spil som næsten kan få mig til at fælde en tåre.

Eller sådan var det i hvert fald da eventyret dengang blev udgivet til PlayStation 2, og jeg var derfor spændt på om det samme stadig gjorde sig gældende nu da Final Fantasy X og dets efterfølger X-2 er blevet givet en HD-opdatering.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Som det oftest er med HD-opdateringer får vi også denne gang serveret en forholdsvis uændret grundpakke, som bibeholder den kerne, der også gjorde eventyret så fantastisk, da det blev lanceret for ti år siden. Det vil også sige at de der i sin tid mente at kampsystemerne i X og X-2 var for træge og uengagerede, eller måske ikke synes historien var særlig appellerende, ikke får serveret noget her der vil ændre deres mening. Omvendt vil de som har gode minder fra de afslappende men intense kampe, den rørende fortælling om Tidus og Yuna, samt den enorme dybde i Sphere Grid-/Garment Grid-systemerne også have en masse godt i vente. Det er med andre ord i bund og grund det samme spil som for ti år siden, men nogen ændringer er det dog blevet til.

De nye versioner er således baseret på det der i Japan kaldes for International Version, som i længere tid har været Square Enix navn for de opdaterede genudgivelser de har lanceret på hjemmemarkedet (på ironisk vis er International Versions sjældent blevet udgivet uden for Japan). For alle os som kender alle Spiras hemmeligheder ud og ind, vil der derfor være en smule mere at hente ved at sætte sig ned med de nye versioner, og nye egenskaber og valgfrie bosser er blot nogle af de elementer man kan se frem til.

Ud over at få adgang til de mest komplette versioner af eventyrene, indeholder den nye opdatering også et audio-drama (tænk lydbog) på cirka 30 minutter. Historien der har fået navnet Final Fantasy X -Will-, fortæller hvordan heltene og heltinderne levede resten af deres liv efter Final Fantasy X-2, og er efter alt at dømme det tætteste vi kommer på et tredje spil i serien.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Meget er sket med spilgrafik siden eventyrets oprindelige lancering, og det har været en stor stor distance der skulle dækkes på den front for bare at få det hele til at se rimeligt ud. Generelt er der dog tale om en flot HD-opdatering, der pudser grafikken så meget af som det har været muligt, uden at man er blevet tvunget ud i et større arbejde med at bygge det hele op fra bunden. Figurerne og de mange omgivelser er langt skarpere end før, men optimalt er det absolut ikke. Således oplever man flere gange at billedhastigheden ikke er helt stabil, hvilket giver hakkende situationer hist og her (specielt når det gælder Vita-versionen).

Et andet mærkbart problem er at de to spil oprindeligt var lavet til 4:3-format, hvilket ikke svarer overens med dagens spillekonsoller der alle afvikler alt i 16:9-format. Eftersom de mange filmsekvenser ikke er blevet renderet på ny, men blot er blevet hovedløst konverteret fra 4:3 til 16:9, skal du derfor ikke blive overrasket hvis du synes rollebesætningen både ser lavere og tykkere ud end i PS2-versionen. Og mens vi er ved filmsekvenserne, virker det sløset at Square Enix ikke engang har inkluderet muligheden for at hoppe dem over.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Musikken er også blevet strammet op i den nye version. Der er dog ikke snak om at man har pudset de gamle lydspor af, og i stedet er der tale om helt nye indspilninger og endda nye arrangementer fra tid til anden. Eftersom musikken er noget af det mest ikoniske ved ethvert Final Fantasy-eventyr, er det en modig og beundringsværdi beslutning fra udviklerens side, men hvorvidt det er den rigtige, må være op til hver enkelt at bedømme.

Ud over de allerede nævnte forbedringer, er det begrænset hvor meget nyt der er sket siden sidst, men det betyder naturligvis også at man kan opleve en nogenlunde autentisk spiloplevelse. Man kommer dog ikke uden om at alderen ikke nødvendigvist har gjort noget godt for nogle af eventyrene. Selv som storfan må jeg erkende at animationerne er lidt stive, og skulle man som nytilkommer i 2014 have svært ved at acceptere både kampsystemet og historien, er det ikke noget jeg vil kunne klandre nogen for.

Sammenlignet med nogle af de andre HD-udgivelser fra de sidste par år, hvor The Legend of Zelda: The Wind Waker HD står som et af de bedste eksempler, føles det som om Square Enix her er gået lidt for let til opgaven. Det burde have været muligt at fylde lidt ekstra på pakken for at få den til at distancere sig fra resten af mængden af HD-opdateringer, og om ikke andet, så da i hvert fald sørge for at slutresultatet havde været mere imponerende.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Final Fantasy X og Final Fantasy X-2 er forsat spileventyr jeg varmt vil anbefale, men de tekniske mangler, de begrænsede spilmekanikker og den varierende kvalitet af opdateringen betyder at HD-opdateringen ikke vil falde i alles smag.

Husk du kan se os streame spillet fra klokken 16:00-18:00 i dag på Gamereactor Live.

6 / 10
+