Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Uden tidligere erfaring med genren, træder Blizzard direkte ind på markedet for digitale kortspil og viser hvordan det skal gøres...

Hearthstone: Heroes of Warcraft er en undertitel i Blizzards portefølje. Det er udviklerens første free-to-play-spil, og så er det oven i købet blevet udviklet af et virkeligt småt internt hold. Alligevel kan det meget vel ende med at blive en storvinder i CCG-genren.

Tematisk gør Hearthstone brug af Blizzards Warcraft-univers med dets mange karakterer, væsner og besværgelser. Der er lidt mindre end 400 at gøre brug af lige nu, men de fleste af disse er låste til specifikke karakterer, så det egentlige udvalg på et givent tidspunkt er meget mindre. Udvalget er dog stadig bredt nok til at garantere nogle varierede kamp, mens tingene holdes overskuelige.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Kampene bliver udkæmpet som en ud af ni arketypiske Warcraft-helte. Disse spænder fra magen Jaina Proudmoor til shamanen Thrall, og igen bør det understreges at de tillader nok forskellige spillestile til at holde det hele varieret, uden at det på noget tidspunkt bliver for kompliceret eller forvirrende.

Blizzard har altid satset på at gøre deres spil let tilgængelige og det gør sig også gældende med Hearthstone. Mekanikkerne er strømlinede, simple og nemme at lære. Nogle vil sikkert endda føle at spillet er for simpelt, men det er naturligvis et spørgsmål om præferencer. Jeg kan dog forsikre at spillet giver masser af modstand på de højere niveauer, og her er tale om en af de såkaldte "nem at lære, men svær at mestre"-oplevelser. Held spiller naturligvis også en rolle, og et spil der giver dig en dårlig håndfuld kort fra starten kan nemt komme til at betyde en tabt kamp. Jo flere kampe man spiller, des mere finder man dog også ud af at det i det lange løb handler om ens evner.

Spillets snedige mekanikker er blevet overtrukket med den slags grafiske lækkerier som man forventer af Blizzard. Udvikleren har således ønsket at bevare den fornemmelse man normalt får af fysiske kortspil, og det er lykkedes på en måde som jeg ikke har oplevet i andre digitale kortspil. De farverige effekter, spillepladens detaljer som kan klikkes på og udforskes, og de korte lydklip som ledsager hvert kort beriger alle oplevelsen. Det samme kan ikke helt siges om krigsskrigende som hurtigt bliver kedelige at høre på, og specielt bliver irriterende sent på aftenen når man pludseligt befinder sig midt i en stime af tabte kampe.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Jeg har spillet Hearthstone siden dets lukkede beta, og har derfor oplevet hvordan det er blevet stadig mere udviklet og afpudset. Kortbalancen er ret god lige nu, selvom der naturligvis stadig er et par latterligt effektive dæk-sammensætninger der endnu venter på at blive tonet ned (Protip: Warlocks og Murlocks er en frygtindgydende sammensætning). Spillet vil utvivlsomt forsætte med at blive finpudset og balanceret, hvilket blot vil blive mere og mere aktuelt da nye kort og spilmuligheder er på vej.

Som sagt er Hearthstone et free-to-play-spil hvor spillerne kan vælge at købe nye booster packs. Det er dog generøst nok med dets guld-gevinster, til at det aldrig bliver en nødvendighed at bruge rigtige penge - jeg har dog naturligvis investeret i det fordi jeg er den utålmodige type. Vigtigt er det dog at fremhæve er her stadig er tale om en god oplevelse, selvom man ikke vælger at bruge penge på det, og hvis man har det underligt med at spille mod fremmede, er her også en mulighed for udelukkende at gå i kamp mod sine venner.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Kernen af Hearthstone findes dog i dets Arena-mulighed, hvor spillerne ikke gør brug deres normale kortdæk, men i stedet bliver givet nogle næsten tilfældige af slagsen. Dette er overraskende underholdende, og fordi der ikke er nogen begrænsninger for hvor mange af en type kort man kan have i arenaen, kan tingene hurtigt udvikle sig på uforudsigelig vis. Det koster dog penge eller guld at begive sig ind i arenaen, men igen er valget op til spilleren selv.

Hearthstone: Heroes of Warcraft er et farverigt, fængende og kvalitetsrigt digitalt kortspil. Man kan naturligvis spørge sig selv om hvorvidt det er rimeligt, at man kan købe sig til ordentlig bunke kort for efterfølgende at dominere bordet med Legendaries og Epics, men selv ikke disse slags kort vil sikre en sejr. Spillets matchmaking er yderligere god og sørger for kun at sende dig i kamp med andre spillere der er på nogenlunde samme evne-niveau.

Hearthstone er ikke uden fejl, men Blizzard har allerede vist at de er i stand til at forbedre det samlede spil et skridt af gangen. Så mens spillet endnu ikke kan kaldes perfekt, er det forbavsende tæt på.

9 / 10
+
Simpelt men dybt, rimelig tilgang til free-to-play, flot præsentation