FIFA 14

FIFA 14

EA har gjort et stort nummer ud af den nye spilmotor og den nye teknik bag next gen-udgaverne af FIFA 14. Jonas vurderer om de holder hvad de lover.

Ny spilmotor, nye animationer, bedre grafik, hurtigere loadtider, bedre stemning og alskens andre løfter er blevet kastet i hovedet på fodboldfans verden over, når EA har talt om FIFA 14 til next gen-konsollerne. Spørgsmålet er så, om de har lovet for meget, eller om der virkelig er tale om en helt ny og langt bedre generation af fodboldspil, der fremover vil ramme hylderne? Jeg gør mit bedste for at kaste lys over sagen, så hop bare med på toget - så må vi se, om næste stop også er næste generation.

Med FIFA 14 til next gen-konsollerne er der egentlig tale om det samme grundspil som det FIFA 14, der udkom for et par måneder siden til eksempelvis PS3 og Xbox 360. Der er ikke tilføjet nye spektakulære spiltyper eller andet af den slags lir, men der er tværtimod fjernet et par spiltyper, så man kan nu ikke længere skabe sin egen offline-turnering, men derimod skal igennem Career-mode for at nå i FIFAs pendant til Champions League. Derudover er de unranked venskabskampe online også fjernet, hvilket også gælder Be a Pro- og FIFA Interactive World Cup-spiltypen. Om EA har syntes, at de var i overskud, eller hvad grunden er, må stå hen i det uvisse, men der skal nok være nogle spillere rundt omkring, der kommer til at savne dem.

Der skal derfor kigges lidt mere i dybden for at finde de nævneværdige forbedringer. De er dog heldigvis til stede, og så må det være op til den enkelte at vurdere, hvorvidt det er nok til at retfærdiggøre en opgradering..

Et af de områder, hvor EA blandt andet har valgt at lægge deres fokus, er på tilskuerpladserne. Det lyder måske mærkeligt, at jeg starter med netop det, for det kan da umuligt være udslagsgivende for selve spiloplevelsen? Det har EA gennem de sidste mange måneder brugt overraskende meget tid og energi på at tale om. Hvordan de med next gen-udgaven af FIFA 14 har lagt et kæmpe stykke arbejde i at gøre tilskuerne mere livagtige og mere varierede, hvilket gør oplevelsen meget mere medrivende og blablabla. Jeg har hele tiden tænkt, at det var en lidt spøjs prioritering, da jeg aldrig har følt, at spillets kvalitet led direkte skade af at have den noget ensartede og nærmest flade menneskemasse på lægterne. Det var derfor med en god portion skepsis over for netop denne del af spillet, at jeg startede min første kamp - Liverpool mod Everton - Merseyside Derby.

FIFA 14

Forventninger til publikumsændringerne var der ingen af, og forhåbningerne var ikke ligefrem skyhøje, men hold da op, hvor blev min skepsis gjort til skamme. Tilskuerne er nu til at skelne fra hinanden (selvom der stadig er nogle gengangere hist og her), de opfører sig forskelligt, selv når der er scoret, og det stemningsskabende element er nu til at tage og føle på. Når en målchance er under opbygning, rejser folk sig forventningsfyldt op fra sæderne, og det sker som i virkeligheden ved, at nogen rejser sig, og så følger resten trop, fordi de ikke kan se noget. Denne variation i menneskemængden sammenlagt med de helt rigtige slagsange på de helt rigtige tidspunkter gør, at der i mine øjne (og ører) er tale om den bedste stemning i et fodboldspil til dato.
En ny standard-kameravinkel er også med til at understrege, at EA virkelig har haft fokus på at gøre spillet mere involverende. Kameraet er placeret lavere end i tidligere udgaver, hvilket gør, at man næsten hele tiden kan fornemme tilskuernes reaktioner. Det kræver lidt tilvænning, men nu føles det lige så naturligt som at hamre et langskud ind fra 30 meter med Cristiano som afsender.

Et er, hvordan FIFA 14 lyder og ser ud i forhold til sin lillebror fra den foregående generation. Noget andet er, hvordan det rent gameplay- og styringsmæssigt føles. Her er der også klare forbedringer at spore, men som tidligere nævnt, så ligger forbedringer i detaljerne. Selvom EA har pralet med deres nye spilmotor, der eftersigende skulle være bygget op fra bunden sideløbende med udviklingen af spillet til den nu forhenværende generation af konsoller, så er forskellen ikke så stor, at man skal have hjælp til at samle kæben op fra gulvet. Der er dog blevet tilføjet en lang række nye animationer, og de allerede eksisterende af slagsen er blevet finpudset, så spillernes bevægelser fremstår endnu mere virkelighedstro. For eksempel sender jeg på et tidspunkt en afslutning afsted mod mål langt ude fra, men når lige at tænke, at den sgu nok rammer Benzema, da han står i boldens bane. I sidste øjeblik springer han dog tilbage på præcis samme måde, som man selv ville undgå en sådan bold - lidt foroverbøjet, bagdelen skudt tilbage og armene ud til siden. Nu lyder det måske som om, at jeg ligefrem har brugt replay-funktionen for at gense dette elegante spring op til flere gange, og det er sådan set også tilfældet. For netop replay-funktionen kommer i denne udgave virkelig til sin ret. Animationerne på både spillere, bold, græs og tilskuere ser bare den tand mere lækre ud, og når først en spilsituation bliver smidt i slow-motion, så er der ikke et øje tørt.

Men (og der er altid et men) jeg føler desværre ikke, at forskellen er så stor som håbet, når snakken falder på selve grafikken. Hverken bolden eller spillernes bevægelser fejler noget som helst, men der mangler alligevel et eller andet. Måske var mine forventninger for høje til det hersens next-gen, eller også er grunden en anden. Det bedste udtryk jeg kan komme på er, at jeg troede, at det ville være mere poleret. Bevares, det ser bestemt flot ud, men rent grafisk vil jeg nok beskrive springet som en halv generation frem for en hel. Sådan har det også føltes mange andre gange, når der er kommet et nyt udspil i FIFA-serien, men det gør det jo egentlig ikke bedre. Jeg havde selv forventet en større forskel, når vi snakker hardware, der på papiret bør levere en mere markant forskel. Det er dog blot et lille minus i regnskabet for mit vedkommende, når snakken falder på den visuelle del, men det fortjener at blive nævnt.

FIFA 14

Den kunstige intelligens er blevet opgraderet, så man indimellem rent faktisk kan mærke, at man spiller på et hold bestående af rene verdensstjerner. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg før i tiden har bandet mine computerstyrede holdkammerater langt væk, når de vælger at løbe i skyggen af en forsvarsspiller fremfor at tage et ordentligt dybdeløb, men den del bliver der heldigvis rettet forholdsvist meget op på i udgaven til PS4 og Xbox One. Dette kommer bedst til udtryk, når man er på vej mod modstanderens mål, hvor ens medspillere nu tager nogle mere velovervejede taktiske løb end før i tiden. Derudover får man også indtrykket af, at angribe som et hold, eftersom der nu er flere spillere, der med det samme trækker med frem, når man fører bolden frem ad banen. I defensiven er ens medspillere også bedre til at placere sig og dermed dække af i bagrummet, når man selv går op og presser en modstander, hvilket naturligvis også gælder i den modsatte ende, når man selv angriber.

Den trykfølsomme flade på forsiden af controlleren kan ikke siges at være overbebyrdet med funktioner, men hvis man i løbet af en kamp får lyst til at styre sin målmand, når modstanderen angriber, så trykker man blot på fladen, hvorefter kameraet placerer sig bag målet, så man kan styre målmanden på bedste vis. Det ville have været fedt, hvis EA havde fundet en eller anden lidt mere brugbar funktion til denne knap/flade, for jeg må indrømme, at jeg overhovedet ikke har brugt det.

Sammenlignet med PS3- og Xbox 360-versionen, så er der ingen tvivl om, at next gen-udgaven af FIFA 14 er den "gamle" overlegen. Og så er det sågar nok det første fodboldspil, hvor spillet på banen og livet på lægterne for alvor går op i en højere enhed. Det kører hurtigere, flottere og mere realistisk end nogensinde før. Loadingtiderne er blevet reduceret kraftigt, og menuerne virker dermed heller ikke lige så tunge, som de ellers har for vane.

FIFA 14

Både i starten samt halvvejs i denne anmeldelse forholdt jeg mig lidt skeptisk til spørgsmålet om, hvorvidt der virkelig er tale om en ny generation af fodboldspil med denne udgivelse. Jeg er stadig en smule i tvivl, selvom jeg efter de mange kampe bliver mere og mere bevidst om, hvad det egentlig er, der bliver virkeliggjort med kræfterne i de nye maskiner. Der er ganske enkelt lidt flere hestekræfter under motorhjelmen, og indtil videre har EA brugt disse kræfter på at strømline og forfine den opskrift, der allerede virkede i FIFA 13 og 14 til de foregående konsoller.

Spørgsmålet er så, hvorvidt man finder ændringerne betydningsfulde nok til at man vil opgradere, eller om man kan klare sig indtil videre. Jeg selv vil nok have svært ved at skulle tilbage til PS3-versionen (selvom det dog er de barske realiteter), mens andre måske vil finde publikums-variationen og de opgraderede animationer lidt ligegyldige.

Er du FIFA-fan og har du tænkt dig at købe en af de nye konsoller, så er der dog ingen tvivl - i så fald er next gen FIFA lige netop det fodboldfix, du har ventet på.

FIFA 14
9 / 10