Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Blur Overdrive

Blur Overdrive

Blur genoplives og freemium-modellen ræser mod målstregen, men er det en vinder?

Jeg har sagt det før, og jeg skal gerne sige det igen: der findes god og dårlig freemium. At man på App Store og især Google Play har vænnet forbrugerne til at spillene helst skal koste ingenting, er en uheldig konstellation, som nogle udviklere forsøger at vende med premium-spil der føles som premium-udgivelser. I den anden lejr har vi nogle af spilbranchens største mastodonter, der ivrigt klamrer sig til gratismodellen.

Så lad os bare begynde med konklusionen: Blur Overdrive er nyeste skud på stammen, og selvom det er fornøjeligt ræs, trækker freemium-modellen (som vi også så det med mobiludgaven af Batman: Arkham Origins) dog ned.

Blur OverdriveBlur Overdrive
Blur Overdrive

Synes du, at navnet lyder bekendt, er det naturligvis fordi det er et spinoff af Bizarre Creations fortræffelige multiplayer-ræser Blur. Det har dog ikke meget andet end våben og biler tilfælles med forbilledet.

Vinklen er skiftet ud med et fugleperspektiv, og multiplayer er skrottet. Tilbage står man med en konkurrent til mobilspillene Reckless Racing og Death Rally, og begge disse titler gør det langt bedre. Alligevel har jeg grebet mig i at nyde arcade-ræsene. For det er sjovt og underholdende. Og det ville det blive ved med at være, hvis man kunne betale sig til permanent spiltid eller på anden måde tænke strategisk i valget af biler som med Real Racing 3. Men desværre ikke. Her er du fastlåst til en fælles tank for alle dine biler.

Blur Overdrive

Det er sjovt lige indtil man har kørt omkring ti løb. Så viser den dårlige freemium-model nemlig sit grimme ansigt. Med mindre du vil hoste op med rigtige kontanter (eller spillets begrænsede anden møntfod) har du nemlig pænt at vente fem til ti minutter for at have tjent nok benzin til at kunne køre endnu et løb. Det samme gælder hvis du vil opgradere dine biler. Ligeledes skal man forvente at hive pengepungen frem, hvis man vil have de vildeste biler eller de bedste opgraderinger. Og muligheden for at tjene premium-møntfoden ved hvert "ding" i spillet stopper brat, da man maks kan blive level 51. Så frem med pengepeungen, hvis du vil have en chance i de senere løb. De er stort set umulige uden.

Det er sølle.

Blur OverdriveBlur Overdrive
Blur Overdrive
Blur OverdriveBlur OverdriveBlur Overdrive

Alligevel har jeg taget mig selv i at ræse en del timer og pænt vente på en optankning, for styringen er fin (på trods af at bilerne føles som arcade-ræs på glatis), der er mange indstillingsmuligheder, banerne er rimeligt varierede, og der er en masse måder man kan customize ens biler på, så man udover bedre chancer tjener flere penge under løbene fra de benovede fans. Det er en sjov ide, og pengene kommer ind hurtigt nok til at det altid er værd lige at tage en runde mere.

Du kan i bedste Mario Kart-stil opsamle alskens dødsdimser, der inkluderer miner, kraftskjolde, missiler, turbo og andre godter. Og de mange våben er sjove at bruge. Omgivelserne tæller storbyer, sandstrande og grusveje, og man lokkes konstant til at spille med daglige udfordringer, opsparing til opgraderinger, konkurrenter (hvis biler man kan vinde retten til at købe) og nye opgaver samt masser af achievements.

Blur Overdrive har den der lige-et-spil-til-følelse, hvilket under normale omstændigheder havde affødt en højere karakter, for det er nemlig sjovt og vanedannende, når man ellers kan få lov til at spille.

Med et væld af biler og en adgangspris på gratis, kan du dog roligt tage turen, hvis du mangler et spil til frokostpauserne. Activision fortjener dog ingen priser (eller penge) for freemium-modellen.

Blur Overdrive
6 / 10