Batman: Arkham Origins (mobil)

Batman: Arkham Origins - mobil

Det er kun at håbe på at mobiludgaven af Batman: Arkham Origins ikke sætter standarden for det kommende sandkassespil

En del spillere glæder sig til at se om Warner Bros. Games Montreal kan løfte den tunge arv fra Rocksteady og levere en fængende sandkasse, en god historie og tilfredsstillende kampe atter engang med Batman: Arkham Origins. Der går stadig lidt tid, inden vi her på Gamereactor kan afsløre hvorvidt det er lykkedes. Indtil da kan iOS-spillere fornøje sig med Netherrealms bud på Batman: Arkham Origins på iPad og iPhone. Heldigvis er det ikke en retfærdig målestok for det kommende storspil, for ellers tegnede det ikke godt.

Har du allerede spillet Batman: Arkham City Lockdown (anmeldelsen af dette spil kan du læse ved at klikke her), har du måske en ide om hvad du kan forvente dig: Infinity Blade-lignende kampe og lækker grafik. Desværre er det ikke Lockdown, der danner grundkonceptet for Arkham Origins, men det noget mindre tilfredsstillende Injustice: Gods Among Us (som det blev leveret på iOS).

Batman: Arkham Origins (mobil)Batman: Arkham Origins (mobil)
Batman: Arkham Origins (mobil)

Det betyder at du ikke længere har en fornemmelse af åbne områder og laber 3D, men mere blive præsenteret for kampe i noget der minder om en simplificeret 3D-udgave af et 2D-kampspil. Det i sig selv er ikke nødvendigvis en katastrofe. Det er betalingsmodellen dog.

Batman: Arkham Origins er nemlig freemium, det vil sige, at det ikke koster dig en krone at hente. Til gengæld stikker de dårlige takter ved freemium-modellen deres hoveder frem så ofte, at det er værd at kigge på dette, før vi overhovedet taler mere om gameplayet.

Batman: Arkham Origins (mobil)Batman: Arkham Origins (mobil)Batman: Arkham Origins (mobil)

Det er nemlig sådan at Batman skal kæmpe mod en række skurke og superskurke fordelt på fire store områder (om ikke andet ifølge kortet, når du rent faktisk spiller er hver bane en simpel baggrundskulisse, der ofte genbruges lidt for meget - det samme gælder fjendetyperne). I Gotham city møder man både superskurke som Bane, Firefly, Copperhead, Deathstroke og Deadshot. Og ifølge Alfred er Batman ude at kæmpe hele natten for at overleve den enorme dusør, der er sat på hans hoved. Sandheden er dog at Batman i bedste tilfælde er ude at kæmpe i en halv time, med mindre han vil betale omkring en dansk krone for at kunne kæmpe endnu en halv time. Batman: Arkham Origins er nemlig fyldt med timere.

Når du vælger en kamp, kræver det såkaldte stamina-point, der genopfyldes omkring hvert tiende minut (og kræver minimum to af slagsen for en kamp). Du har ti af dem, og så kan du selv regne ud hvor mange kampe du kan tage, før du enten skal vente eller betale. Det er en skam. Modsat netop Injustice: Gods Among Us til mobilerne, kan du derfor ikke tænke strategisk og skifte mellem holdmedlemmer og derved undgå ventetid. Her er det Batman og kun Batman. Så du har pænt at vente, medmindre du vil betale. Du kan naturligvis også betale, hvis du vil fortsætte en tabt kamp, eller betale for at åbne op for nogle af de mere specielle kostumer.

Ganske vist er der to møntfødder, men den ene kan kun benyttes til visse skills og dragter. Den anden (der ikke gives ud med rund hånd) er påkrævet til det mest essentielle: at få lov at spille. Det er så sølle.

Batman: Arkham Origins (mobil)

Det er spillet til gengæld ikke. Det er faktisk ganske hæderligt. Det er atter Netherrealm Studios, der står bag løjerne, og kampene er til tider ganske underholdende (omend utroligt ensformige, med undtagelse af bosserne). Alligevel er det dog en anelse for simpelt. Som oftest består dine kampe i at trykke et tilfældigt sted på skærmen, trykke tre gange hurtigt for at lave specialslag eller stryge i retning af en pil for at øge din skade for hvert slag. Forskellige dragter giver naturligvis Batman et hav af nye udseender, styrker og svagheder, ligesom man kan opgradere Nattens Ridder for optjente penge (eller virkelige, naturligvis).

Batman: Arkham Origins (mobil)

En række skills lader samtidig Batman skifte mellem defensive og offensive special moves, der inkluderer healing, vildere slag og spark samt naturligvis en række batgadgets, såsom en batarang og en sværm af flagermus til at distrahere fjenderne.

Batman: Arkham Origins (mobil)

Grundmekanikkerne skal nok tiltale den type spillere, der foretrække touch-gaming uden virtuelle knapper, og i det store hele fungerer det også. Men når man skal leve med et endeløst hav af klonkrigere, lidt for meget genbrug i kulisserne og et kampsystem, der føles som tryk, tryk, tryk, stryg og mindre som en overvejelse af taktikker, så nytter det ikke noget, at der er daglige udfordringer, en fin introvideo og hæderlig grafik.

Batman: Arkham Origins (mobil)

Bosserne kan dog være underholdende, og eksempelvis Deadshots specialangreb tæller naturligvis en bunke dødelige skud, der i bedste touch-musikspilsstil skal undviges ved at trykke på en række cirkler omkring skuddene hurtigst muligt. Det er et ganske fornøjeligt afbræk i nogle ellers lidt monotone kampe. Alligevel er jeg ikke synderligt underholdt.

Sømmet i kisten er dog de rædderlige timere. Bevares, spillet er gratis at hente, og man kan argumentere for at man trods alt kan kæmpe sig til slutningen uden at gribe til pengepungen, hvis man er typen der kun spiller 10-30 minutter, for så at lægge spillet væk i et par timer.

Det er dog ikke mig, og derfor ryger karakteren ned på middel, og i virkeligheden, er det måske endda for gavmildt. Er du nysgerrig (eller fan af Injustice-spillet til mobilerne), kan du roligt hente spillet ganske gratis, og vurdere om det er et problem for dig. Det er det som sagt for mig. Øv.

Batman: Arkham Origins (mobil)
Batman: Arkham Origins (mobil)Batman: Arkham Origins (mobil)Batman: Arkham Origins (mobil)Batman: Arkham Origins (mobil)
5 / 10