Disney Infinity

Disney Infinity

Disney Infinity er på vej. Magnus har leget i ugevis og er nu parat med dommen

Sullivan, Hr. Utrolig eller Kaptajn Jack Sparrow. Jeg er dem alle. Det er mit univers, hvor jeg kan være hvem jeg ønsker og bygge storslåede og spændende verdener. Min fantasi er den eneste begrænsning.

Disney er parat med sin store spilsatsning Disney Infinity. En slags legetøjskasse fyldt med alle dine yndlings Disney-figurer gennem tiderne, hvor du kan foretage dig alt lige fra at køre farlige ræs, nedkæmpe gigantiske fjender eller bygge storslåede eventyr. Infinty er både en traditionel konsoltitel, men også et gigantisk og stadigt voksende figursæt, hvor du kan investere i lækre små plastikfigurer der pynter hjemme på værelset, samtidig med at du udvider spiloplevelsen med nye spilbare figurer og udfordringer. Disney Infinity skal fungere som fundament for mange års spil og leg med alle vores yndlingskarakterer. Som Skylanders har gjort det før begynder nu en æra med fede figurer, Little Big Planet-inspirerede hjemmelavede verdener og en masse multiplayer-sjov. Det er smukt, velgennemtænkt og fyldt med vidunderlig Disney-nostalgi, men bliver desværre også holdt tilbage af ujævn styring og tekniske besværligheder.

Disney InfinityDisney Infinity

Disney Infinity har i princippet hverken historie eller karakterudvikling. Du er kongen af Disneys underfundige univers og det er op til dig, ved hjælp af hele Disneys suite af karakterer og miljøer, at skabe dine egne eventyr. Du bliver selvfølgelig hjulpet på vej af en række udfordringer, der ligger i hver figur. Hr. Utrolig har eksempelvis nogle opgaver skræddersyet til ham, hvor du skal redde folk fra gigantiske robotter og Sullivan har et monster-universitet, der skal passes. Dog giver ingen af disse udfordringer dig nogen karakterbaggrund. Der regnes med, at du er bekendt med Disneys univers i forvejen, og at der allerede eksisterer et forhold mellem dig og den karakter, du har valgt at bruge. De skal fungere som introduktion, som opvarmning. Det er et spændende og meget modigt tiltag, der kun kan fungere for så velkendt en karaktersamling som Disneys. Det virker ikke lige godt hver gang, da folk selvfølgelig er langt bedre bekendt med en karakter som Sullivan fra Monsters Inc, end Tonto fra den nylige og lunkent modtagne The Lone Ranger.

Disney InfinityDisney Infinity

Med til figurpakkerne som Disney glædeligt vil sælge til dig i den overskuelige fremtid, hører der også Play Sets med. Altså foruddefinerede verdener med missioner, som du måske kender dem fra sandkassetitler som Grand Theft Auto eller Mafia.

Kaptajn Jack Sparrow har en af disse verdener hvor du som Jack, Barbossa eller Davy Jones skal plyndre caribiske landsbyer og opgradere dit piratskib. Sullivan har derimod sit universitetscampus hvor du skal bryde ind hos rivalen Fear Tech og sabotere deres skræmmekampagne. Disney vil på længere sigt udvikle disse verdener og sælge dem sammen med de respektive figurer. Med i startpakken fås tre aktivitetssæt til henholdsvis Hr. Utrolig, Jack Sparrow og Sullivan. Disse verdener og missionerne i dem er enormt forskellige. Hr. Utrolig har eksempelvis en åben superheltesandkasse og Jack Sparrow har intense kampe på havet. De er alle underholdende platformeventyr, der let fanger stemningen fra deres respektive universer, dog formår ingen af disse verdener helt at præsentere universet og sætte tonen korrekt og fungerer dog desværre lidt som opvarmning for spillets Toy Box - din verden, som du frit kan manipulere og lave om. Missionerne er til tider monotome og historie- og karakterudvikling udebliver for at gøre plads for den barnagtige og løse tone. Det er klart et bevidst designvalg fra Disneys side, men man kunne godt ønske sig at blive ordentlig bekendt med karakterernes universer inden man begynder at bygge sine egne.

Disney InfinityDisney Infinity

Visuelt er Disney Infinity en storslået pakke. Hver figur har undergået en visuel transformation til en mere universel og børnevenlig stil. En karakter som Sullivan ligner umiddelbart sig selv ved første øjekast, men Jack Sparrow er nærmest blevet "Pixarficeret", altså fået et animeret/tegneserieinspireret udseende. Denne transformation giver alle figurerne en speciel, genkendelig og vigtigst af alt ensrettet stil. Farverne er skarpe og mangfoldige, og første gang du får herredømmet over din egen sandkasse, åbner den grafiske stil sig i al sin pragt og demonstrerer hvor perfekt den strømlinede og universelle karakter- og miljømodel egentlig er. Disney Infinitys altomfavnende og brede udtryksform gør selvfølgelig, at der opstår ujævnheder i både design og teknisk præstation. Det mest sigende eksempel er den ustabile billedehastighed, der ændrer sig konstant alt efter hvor meget action, der finder sted på skærmen. I almindelige kampsekvenser vil det højst sandsynligt ikke genere nogen, men i mere intense baner såsom ræs eller multiplayer-arenaer kan billedhastigheden blive utrolig langsom og give kameraet besværligheder. Det er sådanne små tekniske problemer, der til tider kan frustrere og dette burde ikke ske i et så grafisk strømlinet spil som Disney Infinity. Men personlighed og intimitet er i sidste ende de ting der gør, at Disney Infinitys visuelle udtryk er uhyre veldesignet og til tider så barnagtigt og legesygt, at man får lyst til at knibe en tåre. Stilen forvandler enhver spiller til et legebarn og indbyder til simpel men sofistikeret sjov.

Disney Infinity

Ligeledes er det lydlige univers blevet strømlinet og skåret ind til benet. Stemmeskuespillet er sparsomt placeret mellem de forskellige nøglekarakterer i de tre forskellige Play Sets, og er næsten helt udeblevet fra spillerens egen Toy Box. Oplevelsen hænger altså på reallyden der heldigvis er både veldesignet og tilpas tegneserieinspireret i sit udtryk. Ting eksploderer med en nærmest fyrværkeriagtig lyd, og kampsekvenser lyder mere som lussinger end egentlige knytnæveslag. Det hele er tilforladeligt pjattet og barnligt og understøtter den ønskede legesyge stemning. Dog kunne man ønske sig en smule mere veldefineret og tilstedeværende stemmeskuespil i verdener såsom Hr. Utroligs superheltesandkasse, hvor præstationerne både er ujævne og alt for få. Nogle missioner leveres med fuldt stemmeskuespil hvorimod andre vigtige sekvenser fuldstændig mangler stemmer, og spilleren må nøjes med tekst (som også er på dansk, hvis du foretrækker det). Musikken er både bombastisk, stilsikker og til tider en smule kedelig. Bongotrommer brummer og store messingblæsere ligger an til en typisk Disney/Pixar swing-koncert. Musikken er kort sagt af høj kvalitet, men kan til tider både blive monoton og kedelig specielt med den samme Sims-inspirerede musik kørende i omgang i timevis, mens du kreerer verdener i Toy Box-mode. Det ødelægger sandelig ikke den samlede oplevelse, men man kunne ønske at Disney kunne have fundet på noget lidt mere opfindsomt og eventuelt spæde til med lidt flere forskellige stykker musik, nu hvor de forventer, at vi skal bruge hundredevis af timer i spillet.

Disney Infinity

Men hvad laver man egentlig i Disney Infinity?
Hvis du har stiftet bekendtskab med Skylanders har du nok en forholdsvis solid idé om, hvad der skal ske. Den samlede oplevelse består af to dele: spillet og de tilhørende legetøjsfigurer. Du køber en startpakke med spillet og får tre figurer (Sully fra Monsters Inc, Hr. Utrolig og Kaptajn Jack Sparrow), et Play Set til hver af de tre og en enkelt opgraderingsplade, der kan bruges til at give din karakter en specifik bonus eller ekstra evner. Med i kassen er en lille læseplade som du tilslutter din konsol. Sæt figuren på læsepladen og pludselig dukker han/hun op inde i spillet og du kan frit bruge den figur. Med til hver figur hører et sæt udfordringer som du kan få medaljer i, og de tre Play Sets er de førnævnte foruddefinerede og tematiserede verdener som Hr. Utroligs storby og Sullivans Monsters Inc campus. Har du fået guldmedaljer i alle Hr. Utroligs udfordringer? Så kan du gå ud og købe andre figurer og dermed forlænge spillets levetid næsten uendeligt, så længe du altså ønsker at bruge penge på ekstra figurer og Play Sets. Det er en supersmart idé der både bruger Disneys enorme hold af letgenkendelige karakterer og splitter brugen af figurerne i to: spilbaseret brug og almindelig legetøjsbrug. Figurerne er som udgangspunkt enormt lækre og byggekvaliteten er sublim. Den matte finish får figurerne til at fremstå langt flottere end eksempelvis dem, vi kender fra Skylanders. Det havde været let for Disney at lave middelmådige figurer og derefter tvinge folk der ønskede mere indhold til spillet til at købe dem, men heldigvis er dette langt fra tilfældet.

Disney InfinityDisney Infinity

Spil sammen - i sofaen og online
Udover feltet til din egen figur og feltet til et Play Set er der endda et tredje felt til en ekstra figur, så du kan spille med en ven. Denne proces er så let som at placere figuren og pladen, og trykke start på en ekstra controller og så kan du og en ven lave de samme udfordringer og lave missioner sammen i Play Set-verdenerne. Dog skal det nævnes at i disse Play Sets kan du kun bruge figurer der har hjemme i den specifikke verden. For at kunne spille kooperativt skal du derfor desværre ud og købe en ekstra figur, eksempelvis Mike fra Monsters Inc eller Davy Jones fra Pirates of the Carribean for at kunne spille to i Play Set-verdenerne. Det er en enorm irriterende barriere, men du kan sagtens bruge to usammenhængende figurer i de karakterbaserede udfordringer eller din Toy Box, så kooperativt spil uden ekstra investering er trods alt mulig.

Lokal multiplayer forstærker både oplevelsen og styrker ideen om sjov leg, når du og en ven tosser rundt og bygger mærkelige verdener. Dertil kommer en online-baseret multiplayer-udgave af Toy Box-mode hvor du kan bygge og konstruere sammen med en online-ven i en delt sandkasse. Herfra kan i springe ind de forskellige karakterbaner og optjene medaljer på samme måde som du ville med en ven ved siden af dig med en ekstra controller.

Disney Infinity

Der er også mulighed for at downloade nogle prædesignede verdener, som Disney har lavet til dem der endnu ikke har optjent nok byggeklodser til at gøre deres egen Toy Box interessant. Det er en lille tilføjelse der dog betyder at Disney også støtter dem der hverken har tusindvis af kroner at bruge på figurer, eller hundredevis at timer at bruge på at låse op for byggeklodserne. Online er spillet lige så solidt, som hvis du spiller alene, og både Play Set-verdenerne og din egen Toy Box bør udforskes med en ven for at have maksimal gennemslagskraft.

Disney Infinity

De løse pakker
Hvis du ønsker at udforske nye verdener ud over de tre der følger med i startpakken, kan du investere i en temapakke fra den nylige og lunkent modtagne The Lone Ranger. Her spiller du som enten The Lone Ranger eller indianeren Tonto, og skal redde en lille prærielandsby fra både banditter og tørke. Strukturen er den samme som startpakkens Play Sets hvor du laver hoved- og sidemissioner og samtidig samler Disney-mærker, som du kan købe The Lone Ranger-tematiserede byggeklodser for til din Toy Box (mere om dem senere). Denne prærieinspirerede verden føles en smule tom sammenlignet med de mere farverige Play Sets og både The Lone Ranger og Tonto føles en smule underudviklede både i kamp og som karakterer. Udover dynamikken mellem figur og spil er der en anden dynamik inde i selve spillet, der udgør dets rygrad: Toy Box og Play Sets. Når du starter Disney Infinity kan du bruge din karakter som du lyster, du kan træne hver figur op til level 15, spille sammen med venner i både Kart-racing, ping pong, wrestling og Mario-lignende platformspil, men hver eneste du gang du stiger i level eller samler nok emblemer bliver du belønnet med Disney-mærker. Disse mærker er spillets valuta og kan bruges på at købe objekter til din Toy Box. I din Toy Box har du din værktøjskasse som du bygger dine egne verdener og spil fra. Ønsker du at lave en old school boksesimulator? Køb næsehornsvagterne fra Robin Hood-tegnefilmen og tæv løs. Vil du lave et kort platformeventyr? Invester i vandfald, trapper, stiger og plateauer til at lave præcis den bane du ønsker.

Det er en rent ud sagt sindssyg omfattende feature, der for alvor forlænger spillets levetid med hundredevis af timer. At placere objekter og derigennem skabe verdener er både let at lære og samtidig meget komplekst, hvis man ønsker det. Ligesom Little Big Planet før dette, vil det være brugerne, der bestemmer, hvor dyb oplevelsen af disse verdener skal være. At bygge verdener og derefter fylde disse med dine egne spil er meget tilfredsstillende.

Disney Infinity

Når du dog har bygget din egen Tornerose-inspirerede Mario Kart-bane eller en Robin Hood-inspirerede kamparena og forventningsfuldt trykker start på din controller, løber du ind i Disney Infinitys største problem: styringen. For både styring i kamp, under platformsekvenser eller i ræs er al for løs og ujævn. I kampsekvenser, som du kommer ud for tit med eksempelvis Hr. Utrolig, er styringen både sløv og til tider kedelig (især for erfarne gamere). Du får ét basalt angreb plus en karakterspecifik evne som eksempelvis jordskælv, skræmmeråb eller kasteøkser men ingen mulighed for at lave kombinationer mellem disse. Med Hr. Utrolig må man nærmest tonse ind i mængden af fjender, og håbe på at du kan ramme flere på en gang. Dertil kommer en undvigelsesmanøvre, hvor din karakter kaster sig i et rullefald i en given retning. Denne evne er desværre også sløv, og reagerer slet ikke hurtigt nok til at kunne undgå noget som helst. Problemet er lige så stort i Kart Racer-delen af spillet. Kart Racer-styring skal være stram for at kunne fungere, men i Disney Infinitys tilfælde er det som om at styre en ballon med fire hjul: alt for løs på banen og alt for langsom i optrækket. Disse problemer er små og kan tilgives hvis man vender sig til dem, men det er ærgerligt at man må nøjes.

Disney InfinityDisney Infinity

Disney Infinity handler dog om langt mere end styring. Det handler om glæden ved at se ens legetøj blive levende. Der er noget magisk ved at tage en figur som Hr. Utrolig, som jeg kender fra min barndom, sætte den på Infinity-pladen og pludselig have muligheden for at spille som ham. Disse karakterer har de fleste mennesker et forhold til, og det er derfor at Disney Infinity har potentiale til at blive en enorm succes. Én ting er at du får lov til at se de karakterer du elsker komme til live, en anden er at kunne bruge dem til at kunne skabe de egne minder, dine egne Disney-eventyr.

Skal man kort opsummere kan man konkludere, at styringen er for løs og musikken er kedelig, men at Disney Infinity er en enorm satsning og sejrer på de vigtigste punkter. Når du åbner Disney Infinity er det som at se Toy Story for første gang. Bliver det bedre end det? Næppe.

Disney Infinity
8 / 10
+