Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Cut the Rope: Time Travel

Cut the Rope: Time Travel

En af verdens mest populære fysikpuzzlere er tilbage. Vi anmelder Cut the Rope: Time Travel

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Da Cut The Rope udkom tilbage i 2010, gik den russiske udvikler ZeptoLab ind på et marked, der allerede var overbefolket af Angry Birds-kloner og "snedige" fysikpuzzlere. Alligevel var der noget ganske særligt over Cut the Rope. Det var sådan set ikke, at spillet kun bestod af enkelte skæme med simple puzzles, eller at det slikædende lille grønne monster Nom var væsentligt mere charmerende end konkurrenternes bud på hovedpersoner. Faktisk var det nærmere, hvor simpelt og intuitivt spillets mekanikker fungerede: stryg fingeren over skærmen for at klippe en snor og få slikket bundet dertil i mål.

HQ
Cut the Rope: Time TravelCut the Rope: Time Travel

I 2011 fik Android-ejere og DS-gamere chancen for at være med. I 2012 havde originalen rundet 100 millioner downloads. Men det er vel begrænset, hvor mange flere snore man gider klippe for at fodre et grønt lille monster? I det tidligere spil er der nu over 300 baner med stadigt vildere udfordringer.

Men tilbage til spillets mekanikker. Er du et af de få mennesker, der endnu ikke er stødt på Cut the Rope, så er præmisset simpelt: klip snoren over, så slikket for enden falder ned i munden på et lille grønt monster kaldet Nom. Simpelt hvis slikket hænger over hovedet på Nom, hvilket selvfølgelig sjældent sker.

Cut the Rope: Time TravelCut the Rope: Time Travel
Dette er en annonce:

Samtidig er der en møntfod i form af tre stjerner på hver bane. Jo flere du indsamler, des flere nye baner kan du åbne op for. Og så er kompletionister som jeg altid glade for ekstra udfordringer, når spillets baner er klaret. For man vil naturligvis gerne både fodre monstret og samle alle stjerner.

Efterhånden som man kommer længere ind i spillet introduceres elastikker, svævende bobler og pruttepuder. Sidstnævnte kan naturligvis som en anden blæsebælg puste til sæbeboblen, og så har du allerede et par solide tilføjelser til klip-snoren-mekanikken.

Alt er så intuitivt. Tryk på pruttepuden, så puster den, stryg henover snoren, så klippes den, prik på sæbeboblen, så sprænger den. Og det er Cut the Ropes store styrke: man føler sig aldrig fremmedgjort for mekanikkerne, de virker logiske, og der er ofte mere end én måde at løse et puzzle på.

Cut the Rope: Time TravelCut the Rope: Time Travel
Dette er en annonce:

Med Cut The Rope: Time Travel forsøger ZeptoLab at gentage succesen fra originalen og efterfølgeren Experiments, men for at holde oplevelsen frisk leveres der nogle fortræffelige nytilføjelser til de 90 baner, som spillet byder på (som altid kan vi forvente et hav af nye baner gennem opdateringer, hvilket allerede nu teases in-game).

Spillet er lige nu delt op i seks kapitler med 15 baner i hver, og som noget nyt teases der for enden et link til en tegnefilm på Youtube. Ligesom Rovio satser ZeptoLab nemlig også på, at der er nok charme i fugurerne til at de kan bruges i nogle korte tegnefilm. Indtil videre er der en enkelt (kvalmende?) nuttet tegnefilm. Den generer næppe nogen, men er bestemt heller ikke nogen ny Disney-klassiker.

I Time Travel sendes Nom, som titlen antyder, rundt i tiden. Den største konsekvens ved dette er ikke, at han rejser i stenalderen, det gamle Egypten, renæssancen eller tager rollen som pirat, men at han naturligvis møder en Nom fra den tidsalder, og at du som spiller pludselig har to munde at fodre på samme skærm. Tilføjelsen af en ekstra figur og et enkelt stykke slik kan åbenbart gøre underværker for et spil. Pludselig er det hele en anelse mere hjernevridende og til tider herligt hektisk.

Heldigvis er det ikke den eneste nyskabelse i Time Travel. Du har nu bomber, der detonerer ved berøring af andre materialer. Du har platforme der får alt til at hoppe, flyvende slikstykker, savklinger der kan klippe rebene, portalerne fra Experiments og vigtigst af alt: en tidsstopper-knap. Den kan du i nogle af banerne naturligvis bruge til eksempelvis at stoppe et stykke sliks bane, eller vende tyngdekraften til din fordel, og når du mener at tingene står korrekt, så kan du sætte tiden i gang igen. Det er en sjov mekanik, der ligesom de andre få elementer leverer lige nøjagtig nok nyt til at man fornøjes, men så lidt, at man ikke fremmedgøres.

Cut the Rope: Time Travel er velkendt territorie, men ikke længere det friske pust, som det var tilbage i 2010. Det er en fremragende fysikpuzzler, og der er to slags mennesker, som denne udgivelse burde være interessant for: dem der elsker originalen, og dem der endnu ikke har prøvet andre fysikpuzzlere end Angry Birds.

Det er solid spilleglæde, vanlig hygge og en tidsrejse du roligt kan tage med på, men det er ikke længere en overraskelse i nogen særlig grad. For fans af genren er det dog stadig en velkommen tilføjelse.

Cut the Rope: Time TravelCut the Rope: Time Travel
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Charmerende, vellavet, gode puzzles og fine nye mekanikker
-
Stadig er det endnu bare en fysikpuzzler, du ved selv om det er godt eller skidt
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Cut the Rope: Time TravelScore

Cut the Rope: Time Travel

ANMELDELSE. Skrevet af Lee West

En af verdens mest populære fysikpuzzlere er tilbage. Vi anmelder Cut the Rope: Time Travel

4
Cut the Rope: Time Travel på vej

Cut the Rope: Time Travel på vej

NYHED. Skrevet af Lee West

Zeptolab er på vej med en efterfølger til deres populære Cut the Rope-spil. Denne gang bliver fokus angiveligt på tidsrejser (hvis titlen er noget at dømme ud fra). Cut...



Indlæser mere indhold