Lego City Undercover

LEGO City Undercover

TT fusion er tilbage med endnu et LEGO-spil. Denne gang er det GTA der står for den største inspiration. Lee går på klodsjagt.

- I stole some pens. A thousands pens. From a child. With a limp.

Sådan forsøger Chase McCain at overbevise en gangsterboss om, at han er en seriøs bad guy. LEGO City Undercover-helten skal, som titlen ganske tydeligt antyder, gå undercover for at løse en sag om en tilbagevendende skurk. Efterfølgende bliver McCain tilbudt et job som håndlanger og samtalen omkring jobindholdet går cirka sådan her:

McCain: Get away driving?
Gangsterboss: Not so fast!
McCain: Careful driving?
Gangsterboss: NOOOO!

Efterfølgende bliver den temperamentsfulde gangsterboss overfaldet af sin dræberlystne kælekanin...

Jeg troede ikke, at jeg skulle bruge de her ord om et LEGO-spil, men det her er ganske enkelt fucked up.

Det er dog et udtryk, som jeg vælger at bruge i den absolut mest positive forstand, og er du som forælder allerede skræmt væk af den indledning, så hæng på lidt endnu.

Lego City Undercover

LEGO City Undercover er et nyt sandkasssespil sat i LEGO-universet, og det er ganske tydeligt TT Games' skæve svar på Grand Theft Auto, men på alle de rigtige punkter.

Personligt er jeg ikke stor fan af GTA, selvom jeg elsker spilmodellen. Bevares, jeg glæder mig altid til et nyt afsnit i Rockstars serie, men efter kort spiltid bliver jeg ganske enkelt træt af volden, luderne og det hårde sprog. Det virker så bombastisk og så kalkulerende. Det skal være så sejt og voksent, men ender som oftest med at kede mig.

Derfor foretrak jeg også Crackdown eller Saints Row som mine sandkasse-gangstereventyr. Ikke kun fordi jeg synes, at sandkasserne var fyldte med så grotesk humor og så gode lokationer, at jeg konstant var underholdt, men også fordi der var så meget at lave og samle. Stadigvæk ville jeg ikke anbefale disse sandkassespil til de yngste i familien. Og så er der faktisk ikke mange valg tilbage.

For mig er dette nogle af de vigtigste elementer i en god sandkasse: oplevelser, hemmeligheder og masser af ting, der får mig til at glemme hovedhistorien. Selvom der selvfølgelig gerne må være en god en af slagsen. LEGO City Undercover leverer på alle de punkter.

Med LEGO City Undercover får vi TT Games' (eller TT Fusion som Embryonic Studios kalder sig efter TT Games' overtagelse) eget bud på et historie sat i LEGO-universet. Chase McCain er LEGOs svar på McClane, McCloud og alle de andre Mc-heltestrissere der har fyldt alverdens filmlærreder og tv-serier i de sidste mange årtier. Efter to år væk fra LEGO City vender politilegenden tilbage, og som noget af det første får han til opgave at sætte spillets hovedskurk Rex Fury bag lås og slå. Hvis han altså kan finde ham. Og således starter eventyret.

Lego City Undercover

Det er slut med superhelte, fantasy og filmlicenser. Slut med en forudsigelig og velkendt historie. Og slut med co-op. Afhængig af hvem man er, vil disse nyheder enten afføde en hovedrysten eller et træk på skuldrene. Det tager ikke mange minutter før man kan ane LCU's inspirationskilder og humor. Således har vi allerede fået den første reference til Titanic, en latterfremkaldende dialog og en charmerende intro, inden vi som McCain sætter foden i LEGO City (og for mit vedkommende lige tager en dukkert, for nu at tjekke at man rent faktisk kan svømme - det kan man).

Jeg har aldrig været en stor fan af LEGO City som legetøj. Det har ganske enkelt ikke tiltrukket mig at samle brandbiler, politivogne eller andre udrykningsfartøjer fra den virkelige verden, og jeg har derfor ventet spændt på at se resultatet af denne licens. Heldigvis følger spillet LEGO Citys nye stil. Serien har i det seneste år gennemgået en forandring (nogle vil måske kalde det en amerikanisering). Nu er det et for os mere eksotisk bud på bylivet, med hillbillies, firefighters og en række omgivelser der smager af den amerikanske kultur. Hvilket passer fortrinligt til denne GTA-tribute.

Man skal nemlig ikke gå særligt langt, før man kan ane at det er San Francisco og New York, der er inspirationen til denne udgave af LEGO-byen. Frihedsgudinden, Golden Gate Bridge og Times Square er alle her i LEGO-form.

Få timer inde i spillet er der heller ingen tvivl om, at det er stort eller fyldt med referencer til alverdens film. Igen er det leveret med vanlig Telltale-charme. Der sker altid et eller andet sjovt, som børn kan grine med af, men samtidig er det så pakket med voksenhumor og referencer, at det er helt uvant for et LEGO-spil.

Bare tag McCains første undercover-tur til Albatross Island Prison. Alcatraz-referencen er ikke svær at spotte, det vil Shawshank Redemption-delen til gengæld måske være, lige indtil stemmeskuespilleren på en af de indsatte åbner munden og leverer en så uhyggelig god udgave af Morgan Freeman, at jeg var nødt til at Google om han egentlig var med (det er han åbenbart ikke, selvom han tager hovedrollen i en ny LEGO-film i 2014).

Lego City Undercover

Men tilbage til historien. Den leveres som man ville forvente af en god Pixar-film. Og det er ganske enkelt første gang i lang tid, at jeg for alvor er blevet fanget af en spilhistorie. Agent-eventyret er bestemt generisk, men det er ganske bevidst. McCain er jo tv-serie-betjenten, og alle de medvirkende er som skåret ud af typiske cop-historier. Den sure boss Dunby med et ondt øje til McCain, den smukke Natalia, den komiske (og irriterende) side-kick og den mystiske skurk. Jojo, alle klichéerne er på plads. Der er bare så megen velleveret dialog, sjove situationer, hjertevarm humor og fede drejninger undervejs, at jeg konstant har grebet mig selv i at glemme den enorme sandkasse til fordel for fortællingen. Sådan da.

For overalt i den store sandkasse er der ting at give sig til, og detaljer der lokker kompletionisten og samleren. Men før vi kommer til det, så lad mig forklare hvor LEGO City Undercover for alvor adskiller sig fra tidligere TT-spil. Det sker udover sandkasse-delen med Nintendo Wii U og dennes Gamepad. Titlen udgives eksklusivt til Wii U, og det betyder også en øget fokus på Gamepad i forhold til tidligere eventyr.

Lego City UndercoverLego City Undercover

Dit Gamepad leverer ikke overraskende rollen som McCains communicator, der pudsigt nok ligner et Nintendo Gamepad. Godt så. Her får du jævnligt opkald fra stationen, men du har også altid et stort og detaljeret kort og en handy GPS (der dog ikke altid vælger den korteste rute) samt en række gadgets der kan gøre selv Batman misundelig. Du kan nemlig scanne områder for mistænkte, foretage aflytninger gennem mure, overvåge skurke og finde skjulte spor såfremt du opdager et af spillets mange her-er-en-Gamepad-mulighed-symboler. Efter at du har opdaget en lokation, kan du også altid klikke på dennes navn og få en liste over hvilke ting, du mangler at finde der. Jeg har gennem spiloplevelsen været overrasket over hvor velimplementeret brugen af Gamepad er. Det virker sjældent som en gimmick og bliver ganske hurtigt en naturlig del af spillet og en god hjælper i din jagt på spillets mange hemmeligheder. Lige på nær, når man kører som en gal, kigger ned på kortet og raserer den nærmeste frugtbod.

Vælger du at følge historien, bliver du ofte sendt hen til forholdsvis lukkede områder, hvor du så skal klatre, løse puzzles, samle objekter og slås med skurke. Ganske som vi kender det fra tidligere TT-spil. Du vil dog ofte støde ind i en lille del af banen, der ikke kan løses, fordi du endnu ikke har åbnet op for evnen, der skal bruges. Et irritationsmoment for nogle spillere, en gulerod for andre.

McCain har nemlig ni forskellige forklædninger med hver deres funktion og evner. Som tyv kan du bryde skabe og låse op, som bondemand kan du skyde grise fra kanoner(!), som brandmand kan du fjerne forhindringer, som minearbejder kan du bruge dynamit og så videre. Med andre ord er dette et modsvar til de tidligere licens-spil, hvor man nu bare skifter forklædning fremfor at skifte figur. Har du først gennemført banen, der danner rammen omkring din færd gennem historien, kan du altid vende tilbage til den ved et let tryk på markeringen på dit Gamepad. Så der er masser af genspilningsværdi.

Spillet byder på en række nye valutaer, som alligevel er genkendelige fra tidligere spil. Du har dutter, der ligger spredt nærmest alle steder i LEGO-byen. Disse kan samles og bruges til at købe nye forklædninger til McCain. En sjov detalje er at alle disse tager udgangspunkt i LEGO-koncernens Mini Series, som er en række blindbags der sælges i supermarkeder og legetøjsforretninger. Så der er et hav af velkendte skins at rende rundt som, hvis du foretrækker det. Og naturligvis skal disse findes rundt omkring i sandkassen, mens 17 omklædningsbokse også kan installeres.

En anden møntfod er de almindelige klodser, der fås ved at smadre LEGO-objekter. Disse bruges til at åbne op for såkaldte Super Builds, efterhånden som du finder disses placeringer. Der er 65 styk at finde. En lang række af dem tillader dig at tilkalde et udrykningsfartøj direkte til pladsen, såfremt du har en favorit. Igen skal alle disse køretøjer findes eller optjenes, hvilket igen betyder omkring 100 nye ting at gå på jagt efter. Udover relevante køretøjer kan du også eksempelvis udbygge en forlystelsespark på stranden eller kreere essentielle historie-dele her.

Hver gang du løser en opgave i historien, finder et Super Build eller på anden måde gør noget fikst, så optjener du også en guldklods. Dem er der 450 af. Og så har jeg ikke engang nævnt sølvstatuerne, kampstenene eller... jeg er sikker på, at du kan fornemme hvor jeg vil hen.

Telltale lover, at der er underholdning til halvtreds timer gemt her. Med en femtedel af sandkassen gennemført efter tyve timer, er jeg tilbøjelig til at satse på det dobbelte. Det er ganske enkelt vildt, så meget indhold der er stoppet i de forskellige områder.

Så hvis man ikke morer sig med historien og den mere klassiske TT-tilgang til LEGO-spillene, kan man fortabe sig i sandkassen, når man altså ikke lige bliver distraheret af en basketballbane, vægtløftning, løbebånd, flyvemaskiner, tyggegummimaskiner, rodeotyre, rutsjebaner eller skydetelte. Bare for lige at nævne nogle få af den slags distraktioner.

Men nu er det jo et sandkassespil og her kender de fleste (især fans af Rockstars spil) udmærket til genrens akilleshæl: framerate-problemer. Med så mange ting at holde styr på, er det oftest hårdt arbejde for maskinen at levere en stabil billedopdateringshastighed. Heldigvis gør LEGO City Undercover et rigtigt godt arbejde her. Alting kører ganske flydende, og jeg har kun oplevet én gang, hvor jeg synes, at det pludselig tog et dyk under de respektable 20-30 frames i sekundet. Jeg pausede efterfølgende spillet og talte efter: lige omkring 70 fodgængere og 10 køretøjer var der i området foran mig. Så kan jeg altså godt forstå, at den tabte pusten. LCU består altså udfordringen med glans. Nintendos Wii U er jo ikke nextgen (selvom det er så dejligt et mærkat at sætte på en ny konsol), men nærmere en teknisk pendant til Xbox 360 og PS3, så det er ganske godt gået.

Lego City Undercover

Samtidig er der masser af flotte effekter, et hav af finurligheder, farverige omgivelser og rigtig god variation med et godt øje for detaljer. Nøjagtig som vi efterhånden er vant til fra LEGO-spillene. Og som du kan fornemme, sprudler byen af liv.

McCain er også blevet inspireret af endnu en sandkasse. Her er det Assassin's Creed der står for skud, og således kan der foretages drabelige spring og parkour-opvisninger flere steder i spillet. Områder, der leverer denne type udfordringer, har oftest blå og hvide klodser, der hvor du kan klatre. Smart og overskueligt, og altid en ekstra småbid at løse, når man lige ser den der lokkende magiske klods på toppen af en bygning, og ikke aner hvordan pokker man kommer helt derop. Det er ganske kendetegnende for hele oplevelsen: velgennemtænkt design og et hav af brødkrummer man altid lige kan følge.

Med GTA som klar inspirationskilde er det utroligt, at det ikke går ud over gameplayet, at volden skæres væk. Men det klares elegant. Når LEGO-figurerne kastes rundt til de segner, ender det oftest med, at de bliver lagt i håndjern. Ingen skydevåben og sjældent andet end et par defensive håndflade, der deles ud når der kæmpes. Der er ingen døde trafikofre. Når du kører som en gal, springer indbyggerne for livet, og bliver de kørt ned, undskylder McCain altid stort og lover at sende forsikringsdetaljer. Tager spillets køretøjer skade, er der endnu en sjov detalje: fremfor at blive bulede, går konstruktionen ganske enkelt et skridt tilbage i samlevejledningen, indtil du til sidst kun har grundskelettet at fare rundt i. Samtidig snupper du klodserne til din samling. Det er sjovt og uskyldigt at køre som en gal her.

Har du altid savnet et GTA-spil uden vold, men med en solid historie og masser at give sig til, så er LEGO City Undercover et hit. Vil du have en fortælling, der konstant får dig til at småklukke, så finder du den her. Vil du have masser af metahumor, så er det også her, at du finder det. Morgan Freeman er allerede nævnt, men du vil også støde på velkendte gangsterkendisser, Nintendo-referencer, The Matrix, Jaws, Schwarzenegger og William Shatner.

Det er dog ikke kun guld og grønne klodser. Spillet har desværre nogle få (men uhyrlige) ventetider, når der loades. Dette sker især når du går ind i spillets hub (som er politistationen). Det er ikke uvant at skulle vente omkring et halvt minut, mens man kigger på at loade-baren snøvler sig af sted. Udvikleren har ganske sikkert arbejdet på dette og stødt på en teknisk begrænsning, om ikke andet mødes McCain ganske tidligt i spillet af sådan en loadeskærm på sin egen computer, og udbryder misfornøjet "Ow. I hate progress bars". God meta-humor, irriterende pauser. Et andet godt eksempel på metahumoren er et af de tidstypiske puzzles, hvor man skal nå hen og antænde en raket med en fakkel. Her kommenterer McCain: "Når jeg kommer ud herfra, så klager jeg til fabrikanten af de her fakler, de holder jo nærmest kun ti sekunder."

Det er så hamrende fornøjeligt.

Som voksen spiller trykker dialogen på alle de rigtige tangenter. Og som forælder må det være rart endelig at kunne lade børnene spille en GTA-klon velvidende at det ikke handler om stoffer, mord og sex.

Som sagt kan man desværre ikke længere spille co-op, men for mig er det et hæderligt kompromis. Som forælder kan man altid trøste sig med, at man næppe vil kede sig som tilskuer grundet de mange sjove referencer, og som spiller vil man være så opslugt, at man næppe savner selskabet. Spillets indhold og stemmer kan samtidig sættes til dansk, hvis de yngste skal kunne være med. Mængden af sjove referencer og fantastiske stemmer, gør dog, at jeg vil anbefale at beholde de engelske stemmer, såfremt du selv skal spille. Heldigvis kan det altid ændres undervejs i spillet. Så alle kan være med.

Det her er ren fanservice for LEGO-samlere, og jeg er en af dem. Udover nikket til Mini Series-udgivelserne og de mange velkendte klodser, er McCain og vennerne også ude som fysiske klodser i landets butikker. Her kan man i æskerne finde koder, der kan tastes ind i spillet, og som åbner op for nogle historie-uafhængige minimissioner. Hvis du savner at være skurk og jagtet af politiet, så kan du eksempelvis indkøbe High Speed Chase LEGO City Police-sættet og taste koden ind (hint: det er McCains nummerplade, bare besøg Youtube), så får du en minimission og to nye biler til samlingen. En ganske smart slags crossover-promotion.

Lego City Undercover

LEGO City Undercover behøver dog ikke reklamere synderligt meget for at lokke kunder til. Eller det bør det ikke, hvis der er en smule retfærdighed til i verden.

Det har en energi, tankevirksomhed og en mængde indhold, der let gør det til et af de bedste Wii U-spil overhovedet, og kan du leve uden co-op er det samtidig TT Games' hidtil bedste LEGO-titel. Og det siger alligevel en del.

Lego City Undercover
9 / 10
+