AVP: Evolution

AVP: Evolution

Endnu et spil med Aliens og Predators er landet. Kan dette levere hvor Colonial Marines fejlede?

Hver uge dukker der så mange nye titler op til Android, iPhone og iPad, at det er en kamp at vælge, hvilke der bør anmeldes. AVP: Evolution var ikke en af dem der stod på min liste. Ganske vist havde jeg moret mig i timevis med titlen, som hurtigt viste sig at kunne slå det middelmådige licensskrammel fra Gearbox på stemning og stil, men tiden var der ikke.

Men da jeg læste en udenlandsk anmeldelse af spillet, blev jeg så harm, at jeg besluttede mig for at ræse mod slutningen og få skrevet en af slagsen. Ganske enkelt kvitterede anmelderen med tre ud af ti og kritiserede den ensformige kamp, den ringe variation og kameraet, mens vedkommende konstant fremhævede hvordan spillet på ingen måde forsøgte at levere nogle af kendetegnene fra filmene.

AVP: Evolution

På det tidspunkt havde jeg brugt min Predators sløringsmekanikker, sneget mig rundt som en Alien, leget som Facehugger, tail-slashet flammekasterbevæbnede mariner, fanget androider med mit Predator-net, delt fjender i to med mine våben, flygtet fra marinernes pansrede køretøjer, undgået flyvende fartøjer og deres bomber, løst mindre puzzles og kravlet på vægge i håb om at undgå sentry-guns. Ingen variation?

Anmelderen havde helt ret. Kameraet er ret skidt, hvis man ikke vælger selv at styre det, og spillet er noget bras såfremt man stopper med at spille efter en times tid og gætter sig til resten.

AVP: EvolutionAVP: Evolution

For AVP Evolution starter dårligt. Eller det vil sige, det starter middelmådigt, og det er let at forestille sig, at det eneste man bliver budt på er endeløse rækker af de samme fem fjendetyper, mens man febrilsk hamrer A for at tæske eller B for at blokere.

AVPE er nemlig i hjertet en brawler, men det åbner op undervejs i spillets 19 baner og bliver meget meget mere. For det første lader det dig selv vælge hvilken rolle du vil tage. Vil du starte som Predator eller Alien? Valget er dit (selvom du alligevel ender med at spille som begge).

AVP: EvolutionAVP: EvolutionAVP: Evolution
AVP: EvolutionAVP: Evolution
Som Predator kan du bruge dit specialsyn til at opdage fælder i visse baner
AVP: EvolutionAVP: Evolution

Men lad os tage fat på historien. To konkurrerende Predator-stammer er i krig. Den ene kidnapper en Alien Queen og tager dermed kontrollen over dennes droner. Det er den anden stamme (og Aliens) naturligvis godt sure over, og så starter kapløbet fra begge sider om at nå dronningen og få fikset problemet. Desværre er der en stor bunke mennesker fanget midt mellem de to racers intriger, og så skal der ellers deles tæsk ud.

Hvor AVPE rammer plet er med atmosfæren, uanset hvilken af de to filmlicenser man elsker.

Starter man som Alien, oplever man hvordan man som Facehugger må finde sit første offer, således at man kan udklækkes og blive til en ægte Alien. Som Predator starter man med gladiatorkampe, og undervejs i spillet krydses de to historier. 19 baner af fem til femten minutters længde gør det ud for hovedhistorien, men der er strøet et par håndfulde sidemissioner ud til dem, der gerne vil have mere udfordring eller tjene ekstra XP og point ind til opgraderinger. Sidemissionerne er typisk lukkede arenaer, hvor man enten skal beskytte sine æg som Alien, eller som Predator tæske så mange modstandere som muligt for blod og ære.

AVP: Evolution
Der venter masser af opgraderinger, og sidemissioner der kan genspilles (ligesom dele af historien) hjælper til at optjene de fornødne point, hvis man ikke vil købe sig det dem med spillets in app purchase-system.
AVP: EvolutionAVP: Evolution

Nu er AVPE som sagt mest at alt et spil, hvor man tæsker hold af fjender inden man drøner videre i de ganske lineære baner. Men der er meget mere end man ved første øjekast fornemmer. For begge racer kan opgraderes og udstyres med evner, moves og skins fra alle de forskellige film. Det er ganske enkelt imponerende hvor mange muligheder du har for at skræddersy din figur til at passe til netop dit filmminde.

Vil du kæmpe med stav som Predator? Værsågod. Vil du hellere fange fjenderne med net, snige dig ind på dem, snitte dem i stumper, eller skyde dem i stykker, så er det også en mulighed. Som Alien kan du ligeledes sende Facehuggers i hovedet på dine fjender, kravle på (visse) vægge, spytte syre, flå dine fjender, slå med halen eller udnytte din hurtighed til at flænse dem til potpourri. Løber du tør for energi, kan du optjene denne igen uanset race, ved at henrette en næsten død fjende med et drabeligt fatality-move.

AVP: Evolution

Historien tager form som et tredjepersons action-eventyr, og undervejs varieres kampene med baner, hvor man eksempelvis skal udnytte Predatorens alternative syn til at opdage skjulte fælder, flygte fra pansrede køretøjer som Alien eller trykke på knapper for at løse mindre puzzles. Banernes længde er perfekt til en mobil platform, og selv de lidt længere af slagsen har typisk checkpoints efter vigtige begivenheder.

Alt dette ville dog ikke være meget værd, hvis stemningen var som at blive slået med en våd klud (ja ...Colonial Marines, jeg kigger i din retning). Heldigvis har AVPE formået at levere både de klaustrofobiske skakter og smalle korridorer, samtidig med at der er nok af kendetegn fra filmene til at man som spiller jævnligt trækker på smilebåndet. Det hele sker med rigtigt lækre animationer, god styring, velkendte lydeffekter og en forbløffende flot grafik.

AVP: Evolution

AVPE er ikke perfekt, og især kameraet på den automatiske indstilling er problematisk. Den kunstige intelligens er dog ganske fornuftig, selvom den oftest består af "Hey der er du, nu kommer vi". Ligeledes oplevede jeg fire gange i løbet af de cirka seks timer, spillet varer, at det crashede. Et problem som udvikleren er opmærksom på, og har lovet bliver rettet. Altsammen irritationsmomenter, der trækker ned. Bliver problemerne rettet i en opdatering kan du roligt smide et tal til på karakteren her på siden.

AVP: Evolution

Jeg har ikke siden min hedengangne Atari Jaguar og Aliens Vs Predator nydt et AvP-spil så meget. AVPE vidner om en udvikler med lyst til at levere, og til omkring 30 kroner er det absolut en anbefalelsesværdig oplevelse på trods af en middelmådig start. Du får ikke stor spilmagi, men hvis du trænger til et nyt fix, der involverer to af universets mest skumle racer er dette et godt valg.

7 / 10
+
Fortræffelig stemning, masser af opgraderinger, god variation, forbløffende god grafik