Joe Danger Touch

Joe Danger Touch

Så skal der køres hurtigt og laves stunts. Joe Danger er tilbage. Denne gang på mobilen. Lee har anmeldt Joe Danger Touch på iPad Mini.

I sommeren 2010 fik PlayStation-ejere verden over en glædelig overraskelse. Det dengang PS3-eksklusive Joe Danger-spil fra Hello Games var som at træde ind i en glad udgave af Trials. Fyldt med farver og højt humør.

Joe Danger Touch

Eller som Thomas skrev, da han for første gang mødte den lille topmave-udstyrede stuntmand: "Det hele foregår i en regnbuefarvet verden bygget på godt humør, og det er egentlig alt, hvad du behøver at vide til at starte med. Det er afvæbnende, hyggeligt kluntet og aldeles uimodståeligt."

Det er præcist sådan ens gensyn med Joe Danger føles. Selv den let cirkusagtige musik og de overentusiastiske advarselsskrig, når forhindringer dukker op, er så man føler sig kastet på tur i det lokale Tivoli. Og det er selvfølgelig hele ideen. Joe Danger handler om en glad vovehals, der skal gøre sit bedste for at imponere publikum, når de korte baner lægger omgivelser til en masse livsfarlige stunts. Som spiller kommer belønningen i form af højere point samt medaljer og dermed flere ting der kan låses op.

Joe Danger Touch

Joe Danger var ren arcade-underholdning, og det virkede. Så da Hello Games sidste år annoncerede, at de ville lave en mobil-udgave af spillet, og samtidig diske op med en helt ny styring specielt gearet til touch, var det en anelse bekymrende. Bevares, vi havde oplevet hvordan Ubisoft kunne brillere og på nærmest magisk vis stoppe Rayman Origins-stemning ned på en mobil. Men det virkede som et enkeltstående rosenrødt tilfælde, mere end en ny trend.

En anden stuntman, Bike Baron, havde dog tidligere vist, hvordan man sagtens kunne have virtuelle knapper og levere et sjovt stuntspil, men Hello Games ville som sagt gå nye veje. Og det må man sige at udvikleren har gjort.

I Joe Danger er der ingen knapper. Overhovedet. Det tager dog ikke lang tid at fornemme, at Hello Games har fat i den lang ende. Når du trykker på skærmen, dukker Joe sig. Giver du slip, hopper han. Når han er i luften, kan du stryge fingeren henover skærmen for at lave flips og tricks. Det er egentligt såre simpelt. Faktisk tager det få minutter før jeg føler mig som en rigtig stuntmand, og har glemt alle mine bekymringer om den nye touch-styring.

Halvtreds baner senere er der kommet så mange mekanikker til, at min stakkels finger er rødglødende når Joe lige skal skifte spor, dukke sig, gribe en stjerne, loope på det perfekte tidspunkt, ræse hurtigt mod en enorm knap på jorden, stejle for at køre gennem mudder eller svæve over enorme propeller, og selvfølgelig skal jeg også holde øje med ekstra gemte ting og sager, samt en løbsk UFO og ekstra penge, som lige kan snuppes ved at trykke på dem.

Med andre ord: min finger farer rundt på skærmen, og det fantastiske er, at der ikke er en eneste gang, hvor det føles forkert. Det føles bestemt hektisk, men det er på den måde, hvor man sidder storsmilende og lidt imponeret over hvor hurtigt man egentlig kan reagere. Og fejler man, er der alligevel altid optjent en smule penge til sparebøssen, og så er det bare at starte banen igen og klø på.

Joe Danger TouchJoe Danger Touch

Joe Danger er stadig uimodståelig. Eller det vil sige: der er dog én ting, der lige nu gør spillet ganske modståeligt for et lille segment af iOS-spillere. Spillet crasher ifølge en del spillere på deres iPad 4, så ejer du sådan en, bør du vente med indkøbet indtil en patch sikrer, at det kan køre på alle modeller uden problemer. (opdatering: er nu rettet)

Nu nævnte jeg tidligere sparebøssen. Det er nemlig sådan at man i Joe Danger Touch kan købe nye figurer for ens optjente guldmønter. Er du rig, kan du også vælge at købe disse for rigtige penge, det er der dog ingen grund til, for guldet kommer væltende ind. En sjov detalje er eksempelvis, at visse bonusbaner kræver, at du har en bestemt figur på din lille stuntcykel. Og Joe Danger er den type spil, hvor man lige skal have åbnet alt, fået alle stjernerne, hevet de bedste tider, førstepladser, flest point og hvad har vi. Samtidig er det perfekt til små korte spilsessioner.

Joe Danger Touch

Der er med andre ord ikke meget at brokke sig over. Joe Danger Touch gør for Joe Danger, hvad Rayman Jungle Run gjorde for Rayman. Det giver nøjagtig samme fornøjelige oplevelse af fart, sjov og ballade som originalen.

Desværre er der ingen bane-editor inkluderet i den mobile udgave, men til gengæld er spillet nøjagtigt så hurtigt og farvestrålende som originalen. Til 19 kroner er det svært at vrænge på næsen over mængden af indhold og spilleglæde, der gemmer sig i Joe Danger Touch, og det er let at give en anbefaling til aspirerende stuntmænd- og kvinder verden over.

Joe Danger Touch
8 / 10
+