Street Fighter X Tekken

Street Fighter X Tekken

Rivaliseringen mellem Street Fighter og Tekken breder sig til PlayStation Vita. Vi giver crossover-fighteren endnu et kig.

Tilbage i maj landede det underholdende Street Fighter X Tekken på vores HD-konsoller, og slog sit navn fast med flot grafik og gode online-funktioner. Det var et møde mellem to vidt forskellige fighting-spil, og balancen hældte mod Street Fighter, både hvad angik gameplay og den visuelle side. Efter min mening var det en veludført ide, da spillet var let at gå til med sin klassiske styring og grafik i 2,5D.

Spillet havde dog nogle mindre problemer, der forhindrede det i at nå toppen af genrens superliga. Hovedsageligt omhandlede de den evige hovedpine, alle udviklere af fighting-spil har stået over for - balancen. Street Fighter X Tekken er et lettere ubalanceret spil, hvor figurerne fra Capcoms katalog har en lille fordel over Tekken-kæmperne. Det tillader også skødesløs brug af bonusser i form af de såkaldte gems, der fører til overdrevne powerups, der igen ofte bestemmer udfaldet af en kamp.

Desværre er disse problemer stadig til stede i PlayStation Vita-udgaven af spillet. Og det kunne ikke være anderledes. Denne udgave er nemlig kompatibel med PS3-versionen, så de to spil er nødt til at være identiske. På den ene side sørger denne beslutning for at der er rigeligt med modstand online, men på den anden side har det tvunget udviklerne til at udsende en tro kopi ud af det spil, der udkom i maj.

Street Fighter X Tekken

Alligevel er her blevet plads til et par nye tiltag. For det første er der en ny spiltype kaldet Burst Kumite, som man finder under spillets Arcade-del. Her bliver man essentielt send ud i en uendelig kamp med skiftende modstandere. Det minder i praksis om Survival Mode fra Dead or Alive.

Forskellen er, at du i løbet af spillet kan møde hold bestående af virkelige spillere, du har mødt online, men styret af den kunstige intelligens (det minder lidt om de StreetPass-funktioner, der er med i spil som Super Street Fighter IV 3D Edition og Dead or Alive: Dimensions).

Burst Kumite er kort sagt den eneste tilføjelse med substans i denne udgave af spillet. De øvrige tilføjelser er for det meste kosmetiske eller med for at retfærdiggøre spillets ankomst på PS Vita. For eksempel kan du bruge kameraet til at tage billeder, der fungerer som baggrund på kampene. Eller du kan besøge et galleri bestående af trofæer over de spillere, du har besejret online.

Men der er et væsentligt område, hvor PS Vita altid vil have en ulempe i forhold til hjemmekonsollerne: styringen. Fighting-entusiaster spiller typiske disse spil med arkade-sticks, men på PS Vita er alle tvunget til at bruge de små analog-sticks og knapper. For at modvirke noget af denne forskel, har udviklerne gjort det muligt at knytte visse knapper til touch-skærmen og touch-fladen bag på konsollen. Selvom det ikke er muligt at tilknytte special moves til disse, virker knappernes placering på skærmen ganske behagelig. Det samme kan ikke siges om fladen bagpå, hvor man ofte kommer til at aktivere sine angreb alene ved at holde på konsollen.

Street Fighter X Tekken

Et andet problem findes i cross-play-funktionerne. Af en eller anden grund bliver kampene stærkt ubalancerede, når du møder PS3-spillere. Der er betydeligt lag, og hvis modstanderen har en PS3-arcade-stick, er det nærmest umuligt at vinde. Vita mod Vita-kampe virker mere rimelige, og matchmaking-systemet opfører sig ganske fint, når det skal finde passende modstand.

Som sagt er PS Vita-udgaven af Street Fighter X Tekken identisk med PS3-udgaven på alle de punkter, der er væsentlige. Det gælder også fra et teknisk synspunkt: grafikken er nydelig, det samme gælder lyden, og animationerne er simpelthen forrygende. Dertil kan du lægge alle styrkerne fra hjemmekonsollerne - et rigt udvalg af kæmpere (der også inkluderer DLC-figurerne fra PS3-udgaven), hurtigt gameplay og en god mængde spiltyper. Desværre arver Street Fighter X Tekken også de problemer, spillet havde da det udkom i maj.

Jeg har måske været lidt hård i mine udsagn indtil videre, så derfor må jeg nok hellere retfærdiggøre karakteren. Og det er ikke svært.

Street Fighter X Tekken er uden tvivl et af de bedste fighting-spil i PS Vitaens katalog, og sandsynligvis det bedste holdbaserede fighting-spil. Trods manglerne er her tale om et fremragende produkt, du skal bare ikke forvente en mere poleret eller balanceret oplevelse end hos de forrige versioner.

8 / 10
+
Masser af figurer, smuk grafik, cross-play-funktioner, underholdende arcade mode