Metal Gear Solid HD Collection

Metal Gear Solid HD Collection

Spilhelten med det heftigste hockey-garn siden MacGyver er endelig klar på Vita. Gør dig klar til snigeri, infiltration og papkasser.

Spilbranchen er faktisk ikke så anderledes end så mange andre brancher, når det gælder en specifik trend: Når nogen får succes med noget nyt og unikt, kan man være sikker på at andre hurtigt vil "låne" med arme og ben, sådan at de også kan få del af succesen. HD-opdateringerne som nærmest dagligt bliver annonceret er et godt eksempel på dette, også selvom jeg er mellem dem der selv nyder denne slags opdateringer. Disse relanceringer giver nye spillere muligheden for at opleve gamle klassikere, samtidigt med at ældre spillere kan genopleve gårsdagens største spiloplevelser på nye formater.

Med dette i tankerne kan man godt sige at Metal Gear Solid HD Collection er lidt af en lækkerbisken til Vita. To af tidernes bedste spil har ikke bare fået et HD-ansigtsløft, men er nu også blevet tilgængelige mens man er på farten.

Lad os lige gøre en ting helt klar med det samme: Hvis du af en eller anden grund ikke tidligere har spillet Metal Gear Solid 2 eller 3, er der ingen tvivl om at dette er en pakke du må anskaffe dig. Hideo Kojimas spilepos om de atomvåbens-affyrende Metal Gear-robotter, er for mig nogle af de mest mindeværdige oplevelser man kan bruge tid på når det gælder spil. Faktisk er Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty og Metal Gear Solid 3: Snake Eater for mig absolutte favoritter.

Metal Gear Solid HD Collection

I Metal Gear Solid 2 følger man legenden Solid Snake under hans infiltration af et mystisk tankskib, før man senere følger Raiden i hans forsøg på at redde USA's præsident på den boreplatforms-lignende installation Big Shell.

Metal Gear Solid 3 tager os i stedet med tilbage til hvor det hele startede i 1964, og følger Naked Snakes (bedre kendt i serien som Big Boss) historie, idet hans opgave går fra at redde en sovjetisk afstikker til at finde og dræbe sin mester - The Boss.

Få spil har mestret balancen mellem at skildre helte i krigshærgede miljøer og samtidig vise en sådan afsmag for krig, som Metal Gear Solid-serien, og det er simpelthen noget som enhver spiller med sans for voksne historier og spiloplevelser bør prøve.

Metal Gear Solid HD Collection er på ingen måde Vita-eksklusiv, og pakken er tidligere blevet lanceret på Xbox 360 og PlayStation 3. Der er dog ingen grund til at frygte at denne udgave skulle være en mindre solid oplevelse, for helhedsoplevelsen er lige så god i PlayStation Vita-udgaven. Faktisk får man på enkelte tidspunkter indtrykket af at det hele er lavet med Vitaen i tankerne, og selvom den afpudsede grafik eksempelvis utvivlsomt viser at her er tale om aldrende spil, fungerer det upåklageligt.

Metal Gear Solid HD Collection

Styringen følger de samme principper som på PlayStation 2, og man er heldigvis gået forsigtig til denne del af Vita-versionen, og har altså ikke smidt på med underlige minispil og andre overflødigheder (ja, Uncharted: Golden Abyss - jeg kigger på dig). Touch-skærmen på forsiden bruges primært til at zoome ind i førstepersonsperspektiv, samt til at se rundt om hjørner når man står klistret op af en væg. Et tryk med tommelfingeren på hvert af skærmens hjørner, giver en overskuelig tilgang til våben og udstyr og fungerer upåklageligt.

Desværre kan det samme ikke helt siges om den trykfølsomme bagside, og faktisk er de få funktioner der gør brug af denne, hverken nødvendige eller relevante. Det ændrer dog ikke ved at helhedsindtrykket af Vita-versionen er rigtig god.

Metal Gear Solid HD Collection

Er du blandt dem der ikke kan bestemme dig for hvorvidt du ønsker at spille opsamlingen på PlayStation 3 eller PlayStation Vita, behøver du ikke længere bruge kræfter på den tankegang. Konamis nyeste gør nemlig brug af det såkaldte "Transfarring"-system, hvor du kan synkronisere dine gemte spil mellem de to formater - altså kan du spille på PlayStation 3-versionen, gemme dit spil i skyen og senere fortsætte på PlayStation Vita (eller omvendt). Jeg kan ikke påstå selv at have prøvet funktionen, men ideen er god, selvom den naturligvis kræver at du punger ud for begge versioner af spillet.

Og mens vi er ved pakkens lidt mere ærgerlige sider, er der ingen vej uden om at opsamlingen føles en smule underlig uden PSP-afsnittet Metal Gear Solid: Peace Walker - et spil der var inkluderet i versionerne til de stationære konsoller. Det nyeste spil i serien er en fantastisk oplevelse på PSP, men led under ikke at være lavet til en konsol med to analoge styrepinde, og ville derfor have været perfekt på Vitaen. Hvorvidt det skyldes pladsmangel eller andet, ved jeg ikke, men en download-version af spillet havde gjort pakken godt.

Metal Gear Solid HD Collection skiller sig ikke nævneværdigt ud fra de mange andre HD-opsamlinger vi har set de sidste par år. Alligevel er det dog lækkert at se hvordan Vitaen gør sig godt som hjem for en sådan HD-opdatering. Vigtigst af alt er det dog at huske hvad jeg startede denne anmeldelse med at sige, for har du ikke tidligere gjort bekendtskab med de to spil der her er inkluderet, ved du nu hvad du skal lave denne sommer.

8 / 10
+
To af de bedste spil på markedet. Passer godt til formatet. Tranfarring-systemet. Meget indhold for pengene.