Lego Batman 2: DC Super Heroes

Lego Batman 2: DC Super Heroes

De firkantede legetøjsversioner af DC's superhelte er klar til igen at give den som spilhelte, men er det stadig lige så sjovt at lege med Lego-klodserne? Læs med her og få vores svar...

Lego-spillene har altid frustreret mig betydeligt mere, end et spil centreret omkring det danske legetøj burde være i stand til. Som de fleste andre har jeg ikke kunnet stå for charmen, den sublime co-op og al den humor som TT Games altid har formået at proppe i Lego-spillene, men gåderne og tempoet har efter min mening aldrig kunnet leve op til resten af pakken.

Det er svært at se at der skulle være sket noget nyt inden for den første times spilletid med Lego Batman 2: DC Super Heroes, i særdeleshed fordi det på nærmeste er blevet et kendetegn for serien, at det ene af afsnit til forveksling ligner det andet, selvom charmen altid er bevaret.

Historien starter denne gang med den firkantede flagermus' alter-ego Bruce Wayne, der sammen med en hvis Clark Kent er nomineret til prisen som årets mand. Inden længe er Jokeren og en masse andre superskurke dog godt i gang med at forsøge at plyndre det hele, og så er det ellers op til at Batman og Robin at redde dagen.

Lego Batman 2: DC Super Heroes

Redningsmissionen foregår naturligvis som sådanne så oftest gør i Lego-spillene, og modstandere skal tæves, Lego-klodser skal indsamles og dingenoter skal bygges for at avancere. Nye evner tilføjes dog denne gang til den dynamiske duo i form af forskellige dragter med unikke egenskaber, og det er her man begynder at mærke, at der er sket en ændring.

I de fleste af de tidligere Lego-spil var det at løse en opgave oftest et spørgsmål om at slå til alt på skærmen, og håbe på at et par efterladte klodser var hvad der skulle til for at komme videre. Den slags blev hurtigt kedelig, og i stedet for at overveje hvordan man kom videre, blev hjernen i stedet stillet på autopilot.

Derfor er det fantastisk at opleve hvordan de 15 missioner, der her er inkluderet, gradvist alle byder på bedre og bedre opgaver, der i høj grad kræver at du er lidt snedig med brugen af de forskellige superkræfter og udstyrs-kombinationer. Det virker med andre ord som om der er tænkt mere over opbygningen, og resultatet er at jeg var langt bedre underholdt af selve opgaverne, end jeg har været af et Lego-spil tidligere.

Lego Batman 2: DC Super Heroes

Det nyeste Batman-eventyr byder dog ikke kun på forbedringer, men også deciderede fornyelser. Den første af disse virker umiddelbart lidt underlig, for Lego-figurerne har for første gang fået stemmer og pludrer nu løs om alt og ingenting. TT Games har tidligere bevist hvordan det var muligt at fortælle hele historier uden et enkelt ord, men har altså her droppet den tilgang. Stemmerne er dog alle af en rimelig kvalitet, og er måske også grunden til at historien fylder mere i Lego Batman 2 end i noget tidligere Lego-spil.

Den anden fornyelse er lige så markant, og i stedet for at tilgå hele spillet fra en base, kan man nu udforske Gotham City som man har lyst. Her er indbyggere at torpedere med Batmobilen, masser af hemmeligheder og naturligvis alle de seværdigheder som du kender fra den forpinte by. Friheden betyder dog ikke, at man pludseligt kan forvente en konkurrent til Grand Theft Auto, men giver i stedet lidt flere timers underholdning til de mest eventyrlystne.

Lego Batman 2: DC Super Heroes

Stormer man igennem spillet kan man forvente at skulle bruge omkring 10 til 11 timer på det, men som de andre spil i serien stopper eventyret slet ikke der. Lego Batman 2: DC Super Heroes er nemlig fyldt til bristepunktet med ekstra indhold i form af figurer og hemmeligheder. Røde Lego-klodser låser op for forskellige bonusser, og de 250 gyldne Lego-klodser skal alle findes hvis du vil gennemføre eventyret helt.

Endnu sjovere er det dog at låse op for de mange nye figurer, i særdeleshed fordi størstedelen denne gang består at superskurke og helte, der hver har forskellige evner som kan bruges til at låse op for for nye områder i allerede gennemførte baner. Foruden de forventede figurer som Jokeren, Pingvinen, Superman og Catwoman, er helte som Batgirl, The Flash, Martian Manhunter, Cyborg, Wonder Woman og mange, mange andre også inkluderet. Hvis du planlægger at låse op for alle hemmelighederne, kan du altså godt vinke farvel til det meste af din sommerferie.

Lego Batman 2: DC Super Heroes

Det er herligt at opleve hvordan TT Games har forstået den kritik, der i højere og højere grad blev rettet mod deres spil, og Lego Batman 2: DC Super Heroes har uden tvivl budt på den bedste oplevelse jeg endnu har haft med et Lego-spil. På trods af nyhederne føles det hele dog unægtelig stadig et smule for velkendt fra tid til anden, og her er bestemt stadig tale om mere evolution en revolution.

Bedre banedesign, langt bedre opgaver og alt den hygge og co-op man kender fra serien, betyder dog alligevel at dette er et spil du ikke bør gå glip af, hvis du allerede en gang tidligere er blevet fanget af et Lego-spil eller blot har lyst til lidt solid spilhygge.

8 / 10
+
Mange timers spilletid, charmerende, bedre opgaver og banedesign, elegant co-op, lettilgængeligt