Blood Bowl III

Blood Bowl III

Patrik har sparket, grebet, snydt dommerne og knust modstandere. Hvad synes han så om Blood Bowl III?

Blood Bowl III er en fantasy-fortolkning af amerikansk fodbold med (som navnet naturligvis antyder) et blodigt twist. Det er baseret på et miniaturespil af samme navn, og har nye regler. Du bliver mødt af en sporty brugerflade, der minder en del om andre sportsoplevelser som Madden og FIFA. Du får lov til at oprette et hold, og vælger derefter hvordan parametrene for kampen skal fungere. Jeg er ganske tilfreds med mængden af hold, som vi har i dette tredje spil i serien. I alt er der 12 valgbare hold. Uanset om du vælger de normale Orcs eller de mere hårdføre Black Orcs, er der noget for dem, der kan lide en mere aggressiv spillestil. Hvis du vil have en mere tempofyldt intens kamp er der Dark Elves, Elven Union og Skaven at spille med. Sidstnævnte er også ret gode til at slå modstanderne ned med deres monstre.

Okay, et solidt udvalg af hold - fedt, ikke? Der er sågar også Chaos Renegades (en blandet fraktion) og Chaos Chosen, som med deres store monstre fokuserer på at pulverisere modstanderen. Jeg fandt ud af, at Chaos-fraktionerne har lidt sværere ved at vinde kampe denne gang, selvom de er stærke. Hvis du ikke bryder dig om hurtigt løbende elvere eller store monstre, er der alternativer. Vi har mennesker, som er gode til mange ting, men ikke de bedste til noget som helst. Dværge er gode til at forsvare og langsomt komme i mål. Vi møder også en blandet fraktion af mennesker, som har levende træer og andre væsner i deres opstilling. Jeg kunne godt lide en variant af Chaos centreret omkring Chaos-guden Nurgle. Der er en del tentakler, sygdomme og rådnende kroppe, men jeg kan godt lide at stoppe hurtige fraktioner og stadig have noget kraft til at skubbe fremad på banen. Holdene kan til tider fremkalde unikke hemmelige våben, hvilket skaber et sjovt twist i kampene. Det kan være køretøjer eller stærke karakterer, der pulveriserer modstanderen i et par runder. Så langt, så godt.

Blood Bowl III
Blood Bowl IIIBlood Bowl III

Kampene spilles på en stor græsbane med bokse. Dine spillere placeres som du ønsker, og modstanderen gør det samme. Når kampen starter, skiftes I til at tackle, fange bolden, flytte jer og meget mere. Alt dette fungerer rigtig godt, og animationerne er mere flydende end tidligere. Jeg kan også godt lide, at grafikken er blevet forbedret. Den er ikke på højde med større spil, men det er et skridt i den rigtige retning, Dine karakterer består af forskellige klasser med forskellige funktioner og evner. Ligesom i et rollespil bestemmer klasserne også deres svagheder. Noget nyt denne gang er, at Agility er blevet mere fokuseret. Agility er der stadig og bruges til at undvige, løbe og fange bolden. En anden evne er blevet tilføjet fra den gamle Agility, kaldet Passing. Som navnet antyder, hvis du har et højt tal i denne evne, er din karakter bedre til at aflevere bolden. Andre forbedringer er, at du kan skifte holdfarve oftere og gemme formationer til fremtidige kampe. Det er alt sammen fint.

Ud over forskellige evner har dine figurer et færdighedstræ, hvor du kan stige i niveau og specialisere dem yderligere. Det er vigtigt at gøre dette for at karaktererne kan være så effektive i deres rolle som muligt. De kan dø, og derfor bliver du sandsynligvis nødt til at gentage processen med nye, når det sker. I dette er der en stor kontrast. Computeren er forfærdelig til at skade dig, og vinde generelt. Men så snart du stikker din lilletå i multiplayer bliver du brutaliseret. Det tog mig et stykke tid at få styr på hvordan man slår modstandere online. Indlæringskurven er lang, så forvent ikke en nybegyndervenlig sport. Reglerne er komplekse, opsætningen er avanceret, og online-modstanderne kan være absurd dygtige. Når det er sagt er der et rangsystem, og du skal nok finde dit hold, din niche og hvordan du vinder. Jeg var meget underholdt af den udfordring, som det bød på.

Det lyder alt sammen meget godt indtil videre, ikke? Så hvorfor er folk så sure på Blood Bowl III, hvis det "bare" er en relativt sikker og standardiseret efterfølger? Ja, det kommer vi så til.

Jeg kan bekræfte at mikrotransaktionerne er meget grådige. Du kan udstyre dine spillere med flere forskellige typer tøj. Hver enkelt genstand betales med en særlig valuta, som du kan købe for rigtige penge. Hvis du køber genstande, er det én per karakter, hvilket betyder, at du hurtigt vil opbruge det beløb, du får gratis til at begynde med. Du kan også købe terninger og andre kosmetikgenstande. Jeg ville have haft færre problemer med dette, hvis udvalget var godt fra starten. Havde der været et godt udvalg af kosmetiske ændringer til din garderobe inkluderet, ville jeg ikke have været så skuffet. Indrømmet, det er ikke et spil til fuld pris, men det føles lidt som om, at man har mindre end fem gratis muligheder i nogle kategorier og bliver præsenteret for fem til seks sider med muligheder for at købe, hvis du hiver pengepungen frem. Ændrer det dit gameplay? Nej, men kosmetik er en del af ens samlede spiloplevelse, og Cyanide presser virkelig citronen her.

Blood Bowl III
Blood Bowl IIIBlood Bowl IIIBlood Bowl IIIBlood Bowl III

De tekniske fejl har også været problematiske. De er talrige, nogle er spilbrydende og andre mindre farlige. Der kan være nedbrud, visuelle fejl, runder, der ikke kan klares, og menuer, der fryser permanent. Dette var også tilfældet med Blood Bowl 2, som udviklerne fik styr på til sidst. Jeg bedømmer dog kun den udgave jeg har testet, og jeg giver jer alle hermed en advarsel om at spillet ikke er i god form. De tekniske problemer overstiger det acceptable. Det er sågar fundamentalt ødelagt nogle steder. Der er dog øjeblikke, hvor det fungerer rigtig godt. Disse øjeblikke er som regel underholdende. Det er let at hoppe ind i spil og bare gå i gang, når intet går i stykker. Den smidige brugergrænseflade har bidraget til dette takket være de store spring i brugervenlighed. Alt i alt synes jeg, at den tredje version er lidt mere mekanisk og brugervenligt poleret end den anden, trods de store problemer.

Når det kommer til lyden, er der ikke meget at sige. Den gør sit arbejde. Jeg ville gerne have set lidt mere ambient lyd. Dog vil jeg argumentere for kommentatorduoen Bob og Jims stemmeskuespil. Jeg elsker de to herrer i serien. De tilføjer en enorm værdi til oplevelsen. Komikken lander ikke altid i det tredje spil, men den passer til opsætningen og sporten. Jeg ville også gerne have haft en bedre AI, og en mere robust kampagne. Når computeren ikke kunne udfordre og kampagnen ikke bød på nok variation, kedede jeg mig hurtigt. Udviklerne burde tage et kig på Starcraft 2 og finde ud af hvordan man opbygger kampe med unikke drejninger og layouts. Det er decideret svært at bliver underholdt af i det lange løb uden at spille online.

I sidste ende er det en blanding af et godt grundkoncept, som er spildt med tekniske fejl og grådige mikrotransaktionssystemer. Det er en skam, for opgraderingerne i animationer, grafik, mekanik og brugergrænseflade er mærkbare. Tilsammen gør det desværre at jeg ikke anbefale dette på nuværende tidspunkt. Det vil vise sig om dette tredje kapitel kan få samme svanesang som det andet fik. Blood Bowl III scorer ikke et touchdown for mig, men forbliver et projekt under opbygning. Jeg har det sjovt nogle gange, men skuffelsen er et faktum. Når det ikke fungerer og menuerne kun viser dig hvordan du skal bruge flere penge, kan jeg kun sukke træt. Køb Blood Bowl II: Legendary Edition i stedet, det holder stadigvæk den dag i dag. Det her skal have mere tid i ovnen.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+