Destiny 2: Lightfall

Destiny 2: Lightfall

Destiny bliver bare bedre og bedre - eller gør det?

I de sidste par år har jeg, hver gang der er kommet en ny udvidelse til Destiny 2, stort set altid indledt mine tanker og anmeldelser med "nu er Destiny 2 bedre end det nogensinde har været". Så da jeg gik ind i Destiny 2: Lightfall og så alle de planlagte opdateringer og forbedringer, som Bungie havde i tankerne, gik jeg ud fra, at denne anmeldelse ville gøre det samme igen. Det vil den dog ikke.

Lad mig lige slå fast, at Destiny 2 stadig er i en fantastisk tilstand, men alle, der håbede på, at Lightfall ville være det næste store skridt fremad for spillet, vil blive skuffet, for faktisk er vi tættere på at have taget et skridt tilbage fra der hvor Destiny 2: The Witch Queen slap. De nye funktioner og tilføjelser er ikke blevet realiseret så godt, som jeg havde håbet, og Lightfall-kampagnen er om noget meningsløst fyld, inden historien afsluttes i Destiny 2: The Final Shape næste år.

Destiny 2: Lightfall
Destiny 2: Lightfall

Det jeg mener med dette er, at Lightfalls historie ikke føles så stor og betydningsfuld, som jeg håbede, at den ville gøre. Det føles mere som en sæsonfortælling, der er blevet understøttet af et større produktionsbudget, hvilket betyder, at vi får masser af funklende cutscenes, der får dig til at falde ned af stolen. Men selve historien føles ubetydelig i det store hele, og den har et alvorligt problem med at forklare hvorfor tingene er som de er - noget, der må være et absolut mareridt for nye spillere. Hvad er The Veil, og hvorfor skal vi skynde os til den neptuniske by Neomuna for at beskytte det? Hvem er egentlig Cloud Striders? Hvad er The Witness, og hvad vil det? Og vigtigst af alt er det samme spørgsmål, som vi alle har stillet i næsten et årti: Hvad er The Traveler? Ingen af disse vigtige spørgsmål bliver besvaret, i stedet bliver vi bare peget i retning af skurke og bedt om at trykke på aftrækkeren som en slags lejemorder med superkræfter. Det er sjovt gameplay, men når man kommer fra The Witch Queen, er det narrativt set et stort skridt tilbage.

Hvad så med den nye underklasse: Strand? Forklaringen på hvordan Guardians kommer i kontakt med evnen er fyldt med plothuller, men heldigvis er selve udstyret ret fantastisk, især Hunter-klassens Threadrunner. Mobiliteten, dødeligheden og tilpasningen giver alle et sæt evner, som jeg kan se blive en fanfavorit i højere grad end Beyond Lights Stasis og endda nogle af de oprindelige Light-subklasser. Jeg vil dog sige, at Warlocks Broodweaver ikke bringer samme niveau af spænding og halter bagefter i skade, og Titans Berserker føles som alle andre Titan-subklasser i Destiny 2, selv om dens skade er astronomisk høj på nuværende tidspunkt.

På den anden side er de fjender du møder, ikke meget anderledes end dem, vi har set i årenes løb. Bortset fra Tormentors - som er spændende at møde og meget truende - føles Shadow Legion Cabal som alle andre Cabal, vi har mødt i de sidste ni år af Destiny, selv om de har Strand-skjolde og Darkness-pyloner til at beskytte dem, to mekanikker, der i bedste fald har en mindre betydning for gameplayet.

I det mindste er de nye karakterer interessante, ikke? Tja... ikke rigtig. Nimbus føles klichéagtig og banal, og Rohan (spoiler alert) bliver ikke længe nok til, at man kan knytte sig til ham eller føle sig bare en smule bekymret over, at han ender med at gå til grunde. Og lad os ikke glemme veterankarakteren Osiris, som Bungie har gjort til en af de mest irriterende og frustrerende karakterer i hele spillet i denne udvidelse. Hele hans præmis er bare at råbe af dig og nedgøre dig, mens han ikke bidrager eller forsøger at forklare handlingen eller hvad der sker, hvilket føles virkelig off-brand for den karakter, som Bungie har brugt år efter år på at forme.

Det virker bare som om, at Bungie havde en idé om, hvor Destinys Light and Darkness Saga slutter, og for at nå dertil skal vi igennem en sidste dosis fyldstof før den actionfyldte finale. Kan du huske, hvordan Avengers: Age of Ultron efterlod dig med den utilfredse smag i munden, men var nødvendig for at få både Avengers: Infinity War og Avengers: Endgame? Tja, det er den samme følelse Lightfall har efterladt mig med; i stedet for et crescendo før afslutningen har orkestret snublet og misset et par takter, der har kastet alting tempo.

Men selv om Lightfalls fortælling har sine dæmoner, er Neomuna et genialt sted. Cyberpunk-byen udforsker virkelig vertikaliteten på en måde, som Destiny 2 har været bange for at gøre før, og de scener og miljøer, som den byder på, er fantastiske at betragte. Våbnene (hvoraf mange er re-skins af andre våben) og det andet grej har også en fantastisk æstetik, og de mange års perfektionering af Destinys loot- og power-system skinner endnu en gang igennem i denne udvidelse.

Og selv om det teknisk set ikke er en del af Lightfall, men mere bare den bredere Year 6-oplevelse, er opdateringerne af brugergrænsefladen, der giver mere retning og vægt til Triumphs og personlige udfordringer, alle utroligt godt håndteret (selv om det føles som et spark i enden at blive klassificeret som en veteran ligesom min ven, der ikke har spillet Destiny 2 i to år), selv om det nye Buildcrafting- og modifikationssystem er mere modsætningsfyldt. På den ene side kan jeg sætte pris på de ændringer der er blevet foretaget og kan se hvordan de vil gavne Destiny 2 i det lange løb, men samtidig gør mængden af fjernede mods at Buildcrafting-suiten føles ret bar og næsten endimensionel i øjeblikket, hvilket er et massivt skridt tilbage i forhold til hvor Year 5 sluttede - selvom Buildcrafting nok bedst kunne beskrives som forvirrende for nyere spillere dengang.

Destiny 2: LightfallDestiny 2: Lightfall
Destiny 2: Lightfall

Selv om jeg tror på, at de næste 12 måneder af Destiny 2 vil være underholdende og fyldt med fortællinger, der forklarer og dækker de spørgsmål, som Lightfall efterlod spillerne med (nogle af dem vil uden tvivl komme, når Raidet åbner på fredag), er det svært at se denne udvidelse som andet end en lille skuffelse lige nu, i hvert fald når man udelukkende ser på den historie, som den forsøgte (og tydeligvis kæmpede) at fortælle. Jeg forstår godt, at Destiny 2 ikke er et spil, der blæser sit læs inden for de første par dage - det har det aldrig været. Men The Witch Queen beviste, at Bungie kan tilbyde en fantastisk udvidelseskampagne sammen med alle de andre questlinjer og tingester, der kan holde spillerne engagerede i det lange løb. Og alligevel ligner Lightfall mere Shadowkeep- og Beyond Light-udvidelserne i den måde, som de har grebet historieudviklingen an på.

Jeg vil gerne tilføje, at Exotics er fantastiske og virkelig rammer denne power-fantasi, og det nye sæsonbestemte indhold ser ud til at være meget sjovt, men ingen af disse ting opvejer det faktum, at Lightfall lovede så meget og simpelthen ikke kunne holde det på sit vigtigste aspekt: kampagnen. Destiny 2 er stadig et fantastisk spil, og resten af udvidelsen er fremragende, men er dette det bedste Destiny nogensinde har været? Nej. Vil Bungie dog få skibet tilbage på rette kurs igen? Utvivlsomt. Men hvis 2024's finale (Destiny 2: The Final Shape) følger trop med en sløv kampagne, som vi har set det i Lightfall, ja... så vil der være MASSER af utilfredse Guardians.

7 / 10
+
Neomuna er fed, de nye Exotics fungerer, Destiny 2 er stadig et glimrende spil, det sæsonbaserede indhold er solidt.