SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake

SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake

Purple Lamp har leveret en klassiker til universets trofaste fans.

Jeg var ikke sikker på, hvad jeg skulle tro, da jeg startede SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake for første gang. En del af mig, den del af mig, som har været SpongeBob-fan i mange år, var spændt på at se, hvad udvikleren Purple Lamp havde fundet på, men den del af mig, som har spillet tidligere SpongeBob-spil, sagde til mig, at jeg skulle holde mine forventninger i bero. Jeg tænkte umiddelbart ikke at det ville blive en direkte katastrofe, men jeg forventede halvt om halvt at finde denne titel som noget, der ikke var designet til min målgruppe (som er en fyr midt i 20'erne). Jeg tog fejl. Og det skyldes, at The Cosmic Shake både er et meget sjovt og underholdende platformspil, men også det SpongeBob-spil, som fans i alle aldre har ønsket sig. Det er ikke et enormt spil proppet med dybde, men det er omtrent så autentisk SpongeBob som et spil kan være, og det er en kæmpe bonus.

Cosmic Shake er et spil, der ryster Bikini Bottom i sin helhed. I stedet for blot at besøge de typiske steder, der præger undervandsverdenen, tager du i stedet til baner, det er nye fortolkninger af SpongeBobs historie. Det betyder, at du ikke bare skal til Rock Bottom denne gang, nej, du skal til Halloween Rock Bottom. Eller i stedet for at besøge Kelp Forest skal du til en forhistorisk udgave af Kelp Forest, hvor du faktisk kan spille som den sprogligt udfordrede SpongeGar. Det holder spillet grundlæggende friskt og unikt, men giver det samtidig mulighed for at udnytte nogle af de ikoniske øjeblikke fra serien på en måde som aldrig før.

SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake
SpongeBob Squarepants: The Cosmic ShakeSpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake

Om det så er gennem de F.U.N.tastic kostumer, som man kan samle og optjene (og som i bund og grund blot tjener som en kosmetisk tilføjelse, men det vender jeg tilbage til om lidt), historiens diverse sidespring og den generelle humor, så føles det hele som ægte SpongeBob. Det gør selvfølgelig underværker at have det originale stemmecast, der dukker op i deres respektive roller, men det vidunderlige, morsomme og charmerende manuskript og indførelsen af SpongeBob-klassikere som de meget detaljerede stillestående cut-aways gør, at det føles som om, man spiller et afsnit af serien.

Dertil kommer platformeriet og det generelle gameplay-design, som er enkelt, flydende og vigtigst af alt sjovt. Det vil ikke frustrere dig som Crash Bandicoot, og det er ikke så genialt som eksempelvis Ratchet & Clank: Rift Apart, men det er designet på en sådan måde, at resten af oplevelsen kan stråle, og på en måde, der både er underholdende for ældre fans, men også er tilgængeligt for yngre fans. De centrale gameplay-elementer er alle meget typiske og nemme at forstå, hvad enten det drejer sig om at hoppe, indgå i nærkamp, undvige, glide og den slags, og du bliver rutinemæssigt introduceret til yderligere mekanikker, efterhånden som historien skrider frem. Hver mekanik - som låses op gennem historiens udvikling og ikke er bundet til hvert enkelt kostume - kan kædes godt sammen og mestres for at nå skjulte steder i hver af de respektive baner for at opnå en af de mange samlerobjekter og hemmeligheder. Og bortset fra at løse kerneopgaverne i hver bane (der fører til at redde en af SpongeBobs venner fra disse flerdimensionale Wishworlds), vil du gerne vandre ud omkring for at samle så mange samlerobjekter som muligt, da det er sådan, nye kostumer låses op (du skal finde mønter for at åbne et nyt niveau af skins, der kan købes), så kan du det.

Fjendenvariationen er også ret imponerende for et så simpelt platformspil. Du skal bruge specifikke angreb for at nedlægge specifikke fjendetyper, mens du undgår skade, ellers skal du starte forfra fra det sidste checkpoint. Det er ikke et udfordrende spil på nogen måde, og det er meget tilgivende og simpelt at nedlægge fjenderne, men det at have luftbårne, fjernstyrede, tunge, hurtige og almindelige fjender at overvinde holder kampene friske og sjove.

Men igen; det er ikke kampene der gør The Cosmic Shake så underholdende. Det er banedesignet og den måde hvorpå alt hvad du gør, føles ægte som SpongeBob. Uanset om det drejer sig om at samle og aflevere Flying Dutchmans dyrebare sokker tilbage til den grønne Ghoul i en bane med pirattema, eller om at redde ballon-Patrick fra den hjemsøgende Glove World-maskot Glovey Glove, så er dette det mest respektfuldt konstruerede SpongeBob-spil, jeg nogensinde har haft den luksus at spille. Selv om du kommer hurtigt igennem historien, er der incitament til at spille hver bane igen for at gennemføre en række side quests for visse figurer, og for at bruge nyerhvervede evner til at nå nye områder, hvilket betyder, at der også er en vis grad af genspilningsværdi.

SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake

Grafikken og det visuelle udtryk er også fint, på trods af at det mærkeligt nok ikke er et current-gen-spil på konsoller. Banerne er ikke påfaldende smukke, men karaktermodellerne og banedesignet er detaljeret nok til, at det føles som et moderne spil, ud over at det spiller super flydende i teknisk forstand. Der er et mærkbart overforbrug af visse stemmelinjer i spillet, hvilket bliver lidt meget, når man har hørt; "the Krusty Krab pizza, it's the pizza, for you and me!" for 117. gang.

Men når man tager alle disse plusser i betragtning, og når man dertil kombinerer den ægte forbindelse til SpongeBob-brandet (OG-stemmeskuespillere, masser af originale sange, øjeblikkeligt genkendelige kostumer, der afspejler specifikke øjeblikke i seriens historie osv.), står det klart, at The Cosmic Shake er en fantastisk tilføjelse til platformgenren. Purple Lamp har skabt et af, hvis ikke det bedste SpongeBob Squarepants-spil til dato, og hvis du er fan af serien, er det værd at give dette spil et kig, for det vil uden tvivl give dig et par grin og fylde dig med masser af varm nostalgi.

8 / 10
+
Autentisk SpongeBob, virkelig morsomt, solid platforming og tempo.