Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Signalis

Signalis

Ekkoerne fra både Silent Hill og Resident Evil runger i de metalliske gange, der danner rammen om det hidtil bedste bud på en opdatering af den klassiske survival horror.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

I den travle efterårstid, hvor AAA-titlerne konkurrerer om at råbe højest, sker det, at vi overser mindre men mindst lige så spændende titler. SIGNALIS fra det tyske tomandshold rose-engine var med sin åbenlyse kærlighed til PlayStation 1-æraens survival horror-titler på min radar, men rotter, nordiske guder og en invasion fra det ydre rum medvirkede til, at jeg først nu har udforsket Sierpinski-basens retrofuturiske rum og gange. Og selvom en anmeldelse her små to måneder efter udgivelsen kan virke en smule uaktuel, er der tale om et "bedre sent end aldrig scenarie", for SIGNALIS er et både smukt og fordrejet kærlighedsbrev til en fortid det kun sjældent bliver låst af, og en utrolig stilbevidst nedstigning i et kosmisk mareridt, jeg aldrig ønskede at vågne fra.

Ved første øjekast ligner SIGNALIS med sin blanding af low poly og prærenderede miljøer et helt klassisk take på de tidlige Resident Evil- og Silent Hill titler, men der går ikke mange minutter før rose-engines upåklagelige stilistiske sans viser sit ansigt. Sierpinksi-basen er holdt i en mørk farvepalette fyldt med grå og brune nuancer, men den klassiske tredjepersonsudforskning brydes ofte op af skift til førsteperson, når du undersøger nøglesteder som elevatorer, fjernsyn og kommunikationsrelæer. Her udpensler de prærenderede billeder virkelig den detaljerede retrofuturistiske verden. Det er et trick, Resident Evil-spillene også mestrede, men rose-engine går planken ud ved at introducere længere sekvenser i førsteperson. Og så er der de mellemsekvenserne, der med sine skarpe kanter og markante brug af for eksempel rød ligner noget helt andet end resten af spillet. Sammen med hyppig brug af stiliserede titelkort, der introducerer nye kapitler eller særlige rum, giver de SIGNALIS et visuelt udtryk ulig noget andet spil, jeg kan mindes. Det er på sin vis flagrende og eklektisk, men rose-engine virker så selvsikre i den måde, de jonglerer med de forskellige stilarter, at slutresultatet fremstår fuldstændig helstøbt.

Signalis
Dette er en annonce:
SignalisSignalisSignalis

Inde bag den upåklagelige præsentation banker der heldigvis et både narrativt og mekanisk stærkt hjerte. Førstnævnte kanaliserer især Silent Hill med sit tvetydige forhold til virkeligheden og en forsvunden kæreste, men det føles aldrig som en kopi. Det skyldes blandt andet settingen - førnævnte Sierpinski-base - der med sin placering i solsystemets udkant og retrofuturistiske interiør er meget langt fra den stille by. Det samme kan man sige, om de Replikaer, der udgør hovedparten af spillets rollebesætning. Kunstige intelligenser modelleret efter rigtige mennesker af kød og blod. Du er selv en af slagsen, og det er din søgen efter din kæreste Alina, som har bragt dig til Sierpinski-basen, hvor du er fremmed for de fleste.

Som lokation er Sierpinski perfekt egnet til denne type metodiske survival horror. Et virvar af gange, der synes at fortsætte helt ned til planetens kerne og de ubeskrivelige ting, der må gemme sig i dybet. Du starter øverst og gennem udforskning, kamp og gådeløsning bevæger du dig langsomt nedad i din søgen efter svar. SIGNALIS svælger i det ukendte og det tvetydige, men du føler hele tiden, at du har et klart formål, selv når alt omkring dig er til fortolkning. Som tilfældet oftest er med god psykologisk horror, er der en emotionel kerne, der driver dig frem - tænk bare på James Sunderlands søgen efter svar i Silent Hill 2. I SIGNALIS er det forholdet til din forsvundne kæreste, et forhold hvis natur og omstændigheder konstant er til forhandling gennem nye afsløringer.

Rundt om den centrale relation bygger rose-engine en imponerende veludført verden op gennem journaler, dagbøger, propagandaplakater og noget så tørt som instruktionsmanualer. Og vores to centrale karakterer flankeres af sekundære karakterer med fuldt afrundede historiebuer. Jeg tror egentlig, at SIGNALIS' historie også havde fungeret glimrende med et mindre detaljeret univers, men den utrolige følelse af sted, som spillet har, bliver uden tvivl forstærket af de mange detaljer. Jeg har måske ikke brug for at vide, hvordan det er at leve på alle det fiktive solsystems planeter og kolonier, men derfor læser jeg stadig om det med stor nysgerrighed.

Dette er en annonce:

I det hele taget er det en stor fornøjelse at gå på opdagelse i SIGNALIS' verden. Spillet låner i store træk sin struktur fra især Resident Evil 2 med sine få, store områder bestående af en myriade af rum og gange. Hvert område er som et puslespil, hvor det gælder om at få det hele til at passe rigtigt sammen, men når du først er videre til det næste, vaskes tavlen ren - omend du selvfølgelig beholder dine brugbare genstande. Gåderne strækker sig fra at være ganske ligetil til mere komplekse størrelser, hvor det er nødvendigt at forbinde informationer fra flere forskellige lokationer. En af mine favoritter var at rode medicinske journaler igennem for at finde et personnummer, som jeg i en e-mail havde læst skulle være koden til en lås et helt andet sted i området. Nogle af de mere esoteriske gåder handler om at tune en radio til de rigtige frekvenser for at frembringe særlige mønstre, du derefter skal identificere rundt omkring i omgivelserne, men selv i disse øjeblikke rammer SIGNALIS en fin balance mellem at udfordre dine små grå uden, at det bliver for abstrakt eller usammenhængende. Det skyldes i høj grad også det utrolig nyttige kort, der på praktisk vis markerer særligt interessante steder og farvekoder dørene alt efter om de er åbne, kan åbnes med en nøgle eller lignende eller slet og ret er utilgængelige. Et godt eksempel på en quality of life-forbedring, der er med til at bringe genren ind i den moderne tidsalder uden at gå på kompromis med dets ånd.

Signalis
SignalisSignalisSignalis

Som de nævnte inspirationskilder antyder, får du dog ikke lov til at løse Sierpinskis gåder i ro og mag. En mystisk sygdom har nemlig ramt basens indbyggere og forvandlet dem til forvredne klumper af kød med en akut trang til mord. SIGNALIS' fjender kommer i en håndfuld forskellige variationer af den samme type, som kan ryddes af vejen med en håndfuld af de mest oplagte skydevåben såsom en pistol, shotgun, revolver og granatkaster. Modsat inspirationskilderne skal du ikke bekymre dig om at sigte op eller ned, men blot sørge for at sigte på fjenden i lang nok tid til at ramme effektivt. Det er et funktionelt omend uspektakulært system, og ofte kan det bedre betale sig at tage benene på nakken især fordi den termit, der får fjenderne til at blive nede for evigt, er en mangelvare. Netop håndtering af ressourcer spiller en stor rolle og ender som et tveægget sværd. Når dette aspekt er bedst tvinger det dig til at overveje, hvad du virkelig har brug for på din videre færd, men i SIGNALIS er det så restriktivt, at det ofte er nødvendigt at vende tilbage til nærmeste kiste eller genindlæse dit seneste gemte spil for at få den rette nøglegenstand med. I spillets første områder, hvor progressionen er mere lineær, er det ikke et stort problem, men hen imod slutningen, hvor SIGNALIS åbner betydeligt mere op, er det en reel gene.

Ovenstående er dog langtfra nok til at lægge en dæmper på min begejstring for rose-engines debuttitel. SIGNALIS er med sin overlegne præsentation, robuste gameplay og tvetydige, emotionelle og flerlagede narrativ en af de største spiloplevelser, jeg har haft fornøjelsen af i år. Det var præsentationen der tiltrak min opmærksom, gameplayet der fastholdt den, men det er historien, der cementerer min kærlighed til SIGNALIS, og gør det til min yndlingsindie i det forgangne år.

HQ
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Overlegen og legende præsentation, robust survival horror-gameplay, den måske bedste horrorhistorie siden Silent Hill 2.
-
Ressourcehåndteringen er for restriktiv.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

1
SignalisScore

Signalis

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Ekkoerne fra både Silent Hill og Resident Evil runger i de metalliske gange, der danner rammen om det hidtil bedste bud på en opdatering af den klassiske survival horror.



Indlæser mere indhold